gratis winkelen voor bv's

de reden
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

gratis winkelen voor bv's

#1 , 20 nov 2014 23:49

er zouden standen worden opgericht waar bv's gratis producten kunnen uitzoeken.
er is dus een aanbod aan één of meer personen
in hoeverre is dit wettelijk in orde aangezien men niet met verlies mag verkopen
kan de economische inspectie geen wettelijk vermoeden hebben voor het handelen in het zwart?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 21 nov 2014 06:05

Dit is geen verkoop

de reden
Topic Starter

#3 , 21 nov 2014 10:50

Dit is geen verkoop
niet in de letterlijke zin, maar de producten worden wel aan de man gebracht met een winstoogmerk en maken zodanig deel uit van het economisch ruilverkeer

er is voor de klant een waardeerbaar voordeel in geld er zijn dus inkomsten, moeten zij dit dan niet aangeven op hun belastingsbrief net zoals het ontvangen van sponsorgelden een inkomen is.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Lanox

#4 , 21 nov 2014 12:27

de producten worden wel aan de man gebracht met een winstoogmerk en maken zodanig deel uit van het economisch ruilverkeer
Net zoals al het andere promotiemateriaal dat her en der gratis wordt uitgedeeld.

Ik heb zo het gevoel dat u vooral een probleem hebt met het feit dat enkel een select gezelschap hiervan kan genieten.

Gebruiker21

#5 , 21 nov 2014 14:18

Sommige van de leveranciers waar ik mee werk, durven ook al eens iets meebrengen voor mij (is toch een beetje gelijkaardig aan de vraag van de TS, zij het dan dat die BV's zelfstandigen zijn, en ik niet). Dit gaat dan over een flesje wijn / USB stick / gadget, etc... Ik geef dit uiteraard niet aan op mijn personenbelasting. Ik heb ook geen idee wat die dingen waard zijn. Maar op jaarbasis gaat het amper over 100 / 200 €, denk ik.

Ik zou wel eens willen weten wat ik hier volgens de letter van de wet moet mee doen? Moet ik dit in principe invullen in mijn personenbelasting? Indien ja, hoe moet ik die dingen op waarde gaan schatten?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Topic Starter

#6 , 21 nov 2014 17:12

Sommige van de leveranciers waar ik mee werk, durven ook al eens iets meebrengen voor mij (is toch een beetje gelijkaardig aan de vraag van de TS, zij het dan dat die BV's zelfstandigen zijn, en ik niet). Dit gaat dan over een flesje wijn / USB stick / gadget, etc... Ik geef dit uiteraard niet aan op mijn personenbelasting. Ik heb ook geen idee wat die dingen waard zijn. Maar op jaarbasis gaat het amper over 100 / 200 €, denk ik.

Ik zou wel eens willen weten wat ik hier volgens de letter van de wet moet mee doen? Moet ik dit in principe invullen in mijn personenbelasting? Indien ja, hoe moet ik die dingen op waarde gaan schatten?
er is wel wat verschil in geschenken, een paasei met pasen kan, een cheque bij een trouw kan ook, ik dacht om belastingsvrij te zijn moet het gaan om een eenmalige gebeurtenis als dat komt van uw werkgever, hoe zit met giften van een klanten???? dacht dat er in loonbeschermingswet wel iets instaat van fooien en waardeerbaar voordeel in geld. op uw belastingsbrief is er een vakje voor diversen

maar er verschilt toch iets met die standen u krijgt iets, u heeft geen vrijheid om zelf uw producten te gaan uitzoeken bij de klanten. het gaat om een overdekte markt waarbij de klanten zonder enige professionele verbinding kunnen gaan winkelen hetzij gratis.

als dit kan, er is toch kasticket controle mogelijk en als de klant niet in het bezit is van een kassaticket bij het verlaten van de zaak volgt een boete. waarom kunnen deze handelaren dan niet zeggen ze mochten gratis komen eten.

de reden
Topic Starter

#7 , 21 nov 2014 17:15

de producten worden wel aan de man gebracht met een winstoogmerk en maken zodanig deel uit van het economisch ruilverkeer
Net zoals al het andere promotiemateriaal dat her en der gratis wordt uitgedeeld.
dat zou wel eens kunnen kloppen, is hier regelgeving over?

JPV

#8 , 21 nov 2014 17:35

Dit is geen verkoop
niet in de letterlijke zin, maar de producten worden wel aan de man gebracht met een winstoogmerk en maken zodanig deel uit van het economisch ruilverkeer
ken je het begrip "sponsoring"? ja, da's ook sponsoring.

er is voor de klant een waardeerbaar voordeel in geld er zijn dus inkomsten, moeten zij dit dan niet aangeven op hun belastingsbrief net zoals het ontvangen van sponsorgelden een inkomen is.
Tuurlijk.

Terug naar “Andere”