Huurwaarborg al 15 jaar vast

itaymans
Topic Starter
Berichten: 7

Huurwaarborg al 15 jaar vast

#1 , 19 nov 2014 15:25

Beste,
Mijn vriend heeft 15 jaar geleden een appartement gehuurd, er werd een huurwaarborg van 600 euro geblokkeerd.
Na 1 jaar tijd heeft hij deze huur opgezegd, is zijn ex-schoonbroer erin gaan wonen gedurende 2 à 3 maanden. De huurwaarborg is blijven staan omdat hij zijn ex-schoonbroer wou helpen. Nu wou de verhuurder toen de huurwaarborg nooit vrijgeven, zogezegd schade, maar daar is geen weet van.
Ondertussen loopt die huurwaarborg al op tot de 1100 euro ... en probeer ik dit op de één of andere manier vrij te krijgen.
Heb contact genomen met de toenmalige verhuurder, want de appartementen zijn ondertussen verkocht en helemaal gerenoveerd.
De verhuurder wil hier zelfs niet over praten en zegt gewoon dat dit te lang geleden is.
Wat kunnen we doen hieraan?
Bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 19 nov 2014 16:13

Vredegerecht middels een verzoekschrift art 1344bis/ev Ger.W. om een vrijgave bij vonnis te bekomen.

itaymans
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 19 nov 2014 16:16

Kan ik daar zo naartoe? Mijn excuses, maar ik ben echt een leek hierin.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 19 nov 2014 17:02

Op tropic Vandebos handige documenten kan je een verzoekschrift art 1344bis/ev Ger.W afhalen, invullen en op gemeente van die verhuurder ook een bewijs van woonst halen van verhuurder.
Dit dien je in op de griffie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bambipower
Berichten: 1034

#5 , 19 nov 2014 18:00

is makkelijker dan het klinkt

KJ86
Berichten: 2663

#6 , 20 nov 2014 09:35

Ik denk dat een brief naar de bank volstaat waarin je verduidelijkt dat de verhuurder zijn rechtsvordering voor de schade verjaart is en dus geen aanspraak kan maken op de huurwaarborg. Je kan best wel bewijs toevoegen van het einde van de huurovereenkomst 15 jaar geleden. Je kan dit dus best eens bespreken met de bank waar de huurwaarborg geblokkeerd is.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#7 , 20 nov 2014 10:17

De vordering tot teruggave van een huurwaarborg verjaart na 10 jaar na het beëindigen van de huur.

Ik vrees dus dat ook uw vordering verjaard is. Als u dan toch een procedure voor de vrederechter aanvat waarbij u 1100 EUR vordert, betaalt u 440 EUR rechtsplegingsvergoeding.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 20 nov 2014 10:29

Moet de tegenpartij de verjaring niet zelf inroepen. Zal ook afhangen of deze op een geblokkeerde rekening staat of niet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#9 , 20 nov 2014 11:29

Dat klopt. Maar je mag ervan uitgaan dat elke advocaat die geconfronteerd wordt met een vordering van zo'n 15 jaar geleden, als eerste de verjaring zal nakijken.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 20 nov 2014 12:18

Als de waarborg op een geblokkeerde rekening staat, staat die toch nog steeds op uw naam. Dan moet de verhuurder enkel maar zijn goedkeuring geven voor de uitbetaling. Bank kan dat geld toch niet zomaar in eigen zak steken en de verhuurder kan er ook niet aan, zonder handtekening huurder. Waar gaat dit geld dan naartoe bij verjaring?

itaymans
Topic Starter
Berichten: 7

#11 , 05 jan 2015 16:02

Als de waarborg op een geblokkeerde rekening staat, staat die toch nog steeds op uw naam. Dan moet de verhuurder enkel maar zijn goedkeuring geven voor de uitbetaling. Bank kan dat geld toch niet zomaar in eigen zak steken en de verhuurder kan er ook niet aan, zonder handtekening huurder. Waar gaat dit geld dan naartoe bij verjaring?
Dit staat inderdaad op een geblokkeerde rekening, op mijn vriend zijn naam. Het probleem is dat de toenmalige verhuurder niet wil meewerken, dus laat staan dat ze mee gaan tekenen voor de uitbetaling ervan. Het was namelijk de bank zelf dat men vriend meldde dat deze rekening er nog steeds is. Dus ik denk inderdaad niet dat ze dit zomaar in hun zak gaan steken.
Ik ben ondertussen nog geen stap verder, heb ook geen zin om +400 euro te gaan betalen om dit voor de vrederechter te trekken.

itaymans
Topic Starter
Berichten: 7

#12 , 05 jan 2015 16:02

Als de waarborg op een geblokkeerde rekening staat, staat die toch nog steeds op uw naam. Dan moet de verhuurder enkel maar zijn goedkeuring geven voor de uitbetaling. Bank kan dat geld toch niet zomaar in eigen zak steken en de verhuurder kan er ook niet aan, zonder handtekening huurder. Waar gaat dit geld dan naartoe bij verjaring?
Dit staat inderdaad op een geblokkeerde rekening, op mijn vriend zijn naam. Het probleem is dat de toenmalige verhuurder niet wil meewerken, dus laat staan dat ze mee gaan tekenen voor de uitbetaling ervan. Het was namelijk de bank zelf dat men vriend meldde dat deze rekening er nog steeds is. Dus ik denk inderdaad niet dat ze dit zomaar in hun zak gaan steken.
Ik ben ondertussen nog geen stap verder, heb ook geen zin om +400 euro te gaan betalen om dit voor de vrederechter te trekken.

itaymans
Topic Starter
Berichten: 7

#13 , 05 jan 2015 16:03

Plus ook het feit dat niemand nog een kopie van het huurcontract terug vind, dus de handtekening van de toenmalige verhuurder kan niet nagekeken worden door de bank alvorens ze dit vrijgeven!
Ik zit hier echt mee vast!

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 05 jan 2015 16:17

Was huurovereenkomst geregistreerd? Dan kan je een kopie bekomen bij de registratie (tegen betaling)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#15 , 05 jan 2015 16:43

Vred. Brugge nr. 13A318, 17 mei 2013 , Huur 2014, afl. 2, 78-79
De vaststelling dat de huur meer dan 10 jaar geleden zou beëindigd geweest zijn, staat er niet aan in de weg dat de verjaring van vordering tot vrijgave, die er in bestaat dat aan verweerder [erfgenaam van de overleden verhuurder] bevel wordt gegeven de bankwaarborg vrij te geven, niet is beginnen lopen en dus niet is verjaard.

U kan de verhuurder in verzoening voor de vrederechter laten oproepen. Dit kost niets.

Terug naar “Huren”