1 slk voor alleenstaande moeder

bambipower
Topic Starter
Berichten: 1034

1 slk voor alleenstaande moeder

#1 , 14 nov 2014 22:27

We hebben een kandidaat huurder. Een alleenstaande moeder met een kind van 7jaar.
Die zou graag een 1slk appartement huren.

Zijn hier bepaalde voorwaarden aan? Mag een kind bij haar moeder op dezelfde kamer slapen? Tot welke leeftijd? Kan vader daar moeilijk over doen?

Ziet er deftige dame uit. Maar wil geen problemen krijgen... advies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 14 nov 2014 23:00

Als verhuurder heb jij geen enkele verantwoordelijkheid, waar de moeder het kind te slapen legt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bambipower
Topic Starter
Berichten: 1034

#3 , 14 nov 2014 23:19

daar ben ik mij van bewust, maar toch tracht ik het risico in te schatten of ik geen huurder krijg voor een korte tijd....

Reclame

mijnhuurder
Berichten: 46

#4 , 15 nov 2014 22:19

De Vlaamse wooncode heeft regels ivm het aantal m² en personen die er mogen verblijven, en die zijn redelijk en ruim, maar zegt bij mijn weten niks over wie waar moet of mag slapen.
Als het echt een 1 slpk appartement is (dus geen studio met een improvisatie slaapkamer ...) zou ik daar geen problemen verwachten voor 2 personen.

Ik heb 1 ouder gezinnen gehad die tot aan 14j of (net) meer samen in 1 ruimte slapen, dus je kan ev nog 7j verder :-)
De referentie rond verhuren in Belgie, appartement, huis, garage, box, etc: www.mijnhuurder.be

eylis
Berichten: 8836

#5 , 16 nov 2014 11:32

enne, think out of the box: moeder kan ook beslissen kind de slpkr te geven en zelf in de woonkamer te slapen (bedsofa)
Indeling van woonruimte behoort tot de privésfeer.
Zelfs al sliep de moeder in het bad.

giserke
Berichten: 2434

#6 , 16 nov 2014 13:40

Hoe oud is dat kind?

artemis
Berichten: 3293

#7 , 16 nov 2014 14:40

7 jaar staat er.

giserke
Berichten: 2434

#8 , 17 nov 2014 16:23

Als verhuurder heb jij geen enkele verantwoordelijkheid, waar de moeder het kind te slapen legt.
Dat is wat kort door de bocht.
Veel hangt af wat in de wooncodex staat van de gemeente.
Sommige steden als Gent hanteren dit zeer strikt.
Vooral in steden waar veel studentenkoten worden verhuurd.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 17 nov 2014 16:50

Als het maar 1 persoonsappartement is, moet het wel vermeld worden in het huurcontract. Dit hangt natuurlijk af van de oppervlakte 18 tot 27 m² 1 persoon, van 28 tot 40m² 2 personen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bambipower
Topic Starter
Berichten: 1034

#10 , 22 jan 2015 09:31

huurdcontract getekend, ondertussen ook geregistreerd. Oppervlakte woonst, maakt het geschikt voor 3 personen MAAR het aantal woonruimten maakt het geschikt voor max 2 personen.

Huurder zou begin februari de sleutel krijgen na opmaak plaatsbeschrijving door landmeter.

Gisteren belt de huurder mij op om te zeggen dat 'ze een nieuwe vriend heeft'. Ze weet dat ze contract getekend heeft voor woonst met maximaal 2 personen. Toch zou ze er graag komen wonen met vriend. Waardoor de maximum aantal personen overschreden wordt. Nu voor mij 'persoonlijk' stoort dat niet, maar ik wil natuurlijk wettelijk in orde zijn.

Moet ik mij nu aan problemen verwachten? Moet ik in actie schieten? Of laat ik het begaan, en doe alsof mijn neus bloeit?

giserke
Berichten: 2434

#11 , 22 jan 2015 09:36

U moet dit terugkoppelen met de wooncodex van de gemeente.

bambipower
Topic Starter
Berichten: 1034

#12 , 22 jan 2015 09:41

ik heb een technisch verslag van de gemeente, en dit spreekt :

deze woning is aangepast voor een bezetting van [ 2 ] personen

bambipower
Topic Starter
Berichten: 1034

#13 , 22 jan 2015 10:00

enkele jaren geleden een comformiteitsattest laten maken door de gemeente : http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... urwoningen" onclick="window.open(this.href);return false;

dit geeft aan dat er maximaal 2 personen mogen wonen

Franciscus
Berichten: 38583

#14 , 22 jan 2015 11:27

U kan niet beletten dat zij er met haar kind gaat wonen NOCH dat haar vriend daar ook komt wonen.
Wat moet u doen.Zorgen dat de wijkinspecteur de vriend inschrijft is trouwens wettelijk verplicht.
Daarna stelt de wijkagent de nodige PV's op inzake overtredingen Vlaamse wooncode en aanverwante wetgevingen.

KJ86
Berichten: 2662

#15 , 22 jan 2015 16:26

Als er overbezetting is mag de woning in principe niet langer verhuurd worden. Zodra de gemeente vaststelt dat de woning overbezet is, zal je op de hoogte gebracht worden (procedure voor de woning ongeschikt te verklaren). Je zal dan de nodige stappen moeten ondernemen om de huurders uit het pand te verwijderen, als ze dit niet vrijwillig doen, zal je naar het vredegerecht moeten voor een uithuiszetting.

Een ganse hoop gezever dus!
Voorlopig zou ik niet reageren, maar als iemand melding doet om het pand ongeschikt te verklaren, weet je waaraan je mag verwachten.

Terug naar “Huren”