Even kort schetsen: zaterdag ga ik iets ophalen in Brussel.
Op de terugweg, GPS volgende, kom ik op een superdruk kruispunt waar alles blok toe staat. Voor mij staat een grote gezinswagen. Die bolt plots een paar centimeter achteruit, misschien om een wagen voor hen door te laten, ik weet het niet.
Het volgende moment vliegt er een Arabische mevrouw in, laat ons zeggen "in traditionele Arabische klederdracht", de auto uit en begint onmiddellijk met haar telefoon foto's van mijn nummerplaat te maken terwijl ze naar me schreeuwt in het Arabisch. Mijn vrouw en zoon van 4 zaten in de wagen, dus no way dat ik ging uitstappen. Ondertussen begint ze ook te bellen, wellicht haar vriendjes om te komen helpen. Uit de vele theehuisjes komen ook al soortgenoten die wat hoorden op straat en wilden komen "helpen".
Het verkeerslicht was ondertussen een keer of twee, drie op groen en rood gesprongen en nog bleef de mevrouw staant terwijl ik zwaaide van "Komaan! Er is niks gebeurd! Rij door!". Ik begon me nogal bedreigd te voelen en mijn zoon zat angstig in zijn kinderzitje achteraan, dus ben ik de mevrouw maar (op een veilige manier) links op het kruispunt voorbij gereden en ben doorgereden.
Kwam rond 17.00 thuis. Rond 22.30, mijn zoon en ik lagen net te bed en de bel gaat, inderdaad twee politieagenten (die wel vriendelijk waren): "Bent U deze namiddag met wagen met nummerplaat xxxxxx in Brussel geweest?"
Ja dus, ik wist al hoe laat het was, dus ik deed mijn verhaal zoals ik het hier vertelde. Mijn vrouw was ondertussen met de auto weg naar een vriendin, dus dat er geen schade is aan mijn voorbumper, kon ik hen niet tonen. Op mijn vraag of ik dan misschien zondag of maandag niet beter die wagen eens kwam tonen, werd negatief geantwoord, dat dat niet nodig was.
Deze morgen, maandag dus, bel ik naar mijn verzekeraar om raad te vragen. Hij vertelde me dat ik correct gehandeld heb, maar dat ik in mijn verklaring had moeten zeggen dat ik niet uitgestapt ben en doorgereden ben, omdat ik me bedreigd voelde gezien de buurt en de situatie. Wat ook 100% juist is.
Dus zelf gebeld naar de politie. Politieagente in kwestie is pas woensdag weer op kantoor daar, dus mag ik woensdagnamiddag een bijkomende verklaring gaan afleggen. De politieagente waar ik tegen sprak, gaf toe dat het de verstandigste beslissing was in mijn wagen te blijven zitten.
Nu heb ik een paar vragen.
Kan mij hier nog "vluchtmisdrijf" aangewreven worden? Ik wist al dat de mevrouw in kwestie me geïdentificeerd had (enfin, mijn wagen) door de vele foto's die ze met haar telefoon nam. Zij bleef ostentatief staan en blokkeerde het hele kruispunt waardoor ik na vijf minuten weg reed, terwijl ook meer en meer soortgenoten van mevrouw zich naar mijn wagen begaven en mezelf en mijn gezin ons heel onveilig begonnen te voelen.
Verder heb ik de voorbumper van mijn wagen heel grondig geïnspecteerd en daar is geen schade, geen builen, enkel een paar krassen van een centimeter of 5 lang, maar die zitten er al een paar weken, dat wist ik al (en dat kan me weinig schelen, ik rij niet met een Ferrari), maar ze zien er dus "vers" uit. Verder geen builen, geen verfresten, niks wat er op wijst dat er een andere auto tegen geknald is (of dat ik, zoals zij het brengt, er zelf tegen gereden zou zijn).
Zou ik nu woensdag, als ik ga voor mijn bijkomende verklaring over het me bedreigd voelen, niet meer aandringen dat ze de wagen zélf komen bekijken (want daar hadden ze blijkbaar weinig interesse in) of misschien toch beter, zelfs als die twee relatief verse krasjes in de plastic bumper van een paar weken oud, er in zitten?
Verdere vraag, door klacht tegen mij in te dienen, kan mevrouw mijn naam en adres te weten komen? Mijn vrouw zit alleen thuis met kind van 4 jaar oud en ik wil geen wraak-expedities aan mijn deur (ik woon gelukkig wel 120 kilometer van Brussel maar toch).
Mijn laatste "aanvaring" met de politie was 23 jaar geleden toen ik als student zonder licht op mijn fiets "betrapt" werd en de dag erna fiets + werkend licht moest gaan tonen. Verder op een parkeerboetes en één enkele minieme snelheidsovertreding, helemaal geen problemen met de politie. Ik panikeer dus. Zondag de heel dag in paniek rondgelopen aangezien ik mijn verzekeraar niet kon bellen. Hier op het werk kan ik me ook op niks concentreren.
Ik loop rond met panische angst dat ze die paar recente "vers uitziende" krasjes van 5 cm lang op mijn voorbumper gaan gebruiken om me erbij te lappen en me vluchtmisdrijf aan te wrijven.
Help! Ik heb al sinds het voorval niets meer kunnen eten, heb enorm slecht geslapen en zit hier te trillen als een riet aan mijn bureau en denk er aan om vanavond naar mijn huisarts te gaan om kalmeringsmiddelen te halen.