#1 , 21 okt 2014 14:53
Hallo,
Mijn ouders wonen in een woonwijk en letten dagelijks op enkele van hun kleinkinderen.
De jongste van anderhalf komt enkel als de mama (verpleegster) de vroege shift heeft. Haar oudste komt tot acht uur, dan wordt hij naar school gebracht.
De mijne zijn er enkel vanaf half 4, na school en in de vakanties. Mijn andere zus die in NL woont brengt haar kinderen tijdens de NL schoolvakanties.
Nu zitten zij met een zure buur. Een jaar geleden ongeveer heeft zij de politie ingeschakeld omdat de kinderen te veel lawaai maakten op hun 'loopfietsje'. Type plastic ding met geribbelde wieltjes. Maakte inderdaad ook vrij veel geluid, maar ze zijn direct opgeborgen.
De muren tussen de huizen zijn ook praktisch van karton gemaakt. Dat kan ik weten omdat mijn slaapkamer vroeger grensde aan hun toilet en ik kon horen welke boodschap ze deden (nummer 1 of 2). Niet te spreken over de ontelbare slaande ruzies die zij en haar man hadden, maar bon.
Vandaag stond de wijkagent echt weer voor de deur, deze keer omdat de kinderen te veel lawaai maken volgens de buurvrouw. Momenteel heeft zij 3 kinderen van 9, 6 en anderhalf bij zich, de rest is naar school.
De wijkagent insinueerde zelfs dat wij de kinderen bij onze ouders onderbrengen, omdat we geen geld hebben om hen naar de opvang te sturen, omdat we arm zouden zijn! Buiten het feit dat ik dat er vreselijk over vind en dat zelfs zijn zaken niet zijn, is het al sinds de geboorte van het eerste kleinkind 9 jaar geleden dat ze bij haar bleven als de ouders terug moesten gaan werken. Wij hebben inderdaad allemaal een fulltime baan, zowel de mama's als de papa's. De zure buur daarentegen zit (alweer) werkloos thuis.
Nu toevallig is één van de wijkagenten uit mijn zone een goede vriend (lees drinkebroer) van onze buren. Dus de agenten trekken automatisch partij voor de buren. Mijn ouders worden aanzien als misdadigers en de politie dreigt ermee naar het gerecht te trekken als er niets verandert.
Maar wat kan er veranderd worden? We kunnen ze toch moeilijk muilkorven? En nee, het zijn geen wilde dieren, onze kinderen. Het zijn kinderen die af en toe eens ingetoomd moeten worden als ze samen spelen, en de zomer is dat dan nog meestal buiten, omdat mijn ouders op een groot plein wonen met een speeltuin.
Kan een rechter werkelijk gaan verbieden dat mijn ouders hun kleinkinderen bijhouden? Of er een quota opzetten?
Als je een ganse dag, dag in, dag uit met je boormachine bezig bent, dat mag toch ook zomaar?
Ik vind dit zo onrechtvaardig!