Wat met nieuwe wetgeving ??

joopie
Topic Starter

Wat met nieuwe wetgeving ??

#1 , 23 aug 2007 20:26

Ik zit momenteel verwikkeld in een complexe scheiding met uitspraken die niet terecht zijn en waarvan het tegendeel heel gemakelijk kan bewezen worden . Er was reeds een redelijke uitspraak in kortgeding maar deze is verworpen en een nieuwe uitspraak van een volgend procces, is volledig tegen mij gekeerd .

Ik heb kunnen aantonen dat mijn ex-vrouw zwanger was van een ander en de rechtbank houd daar niet echt rekening mee. Ik kan bewijzen dat ze verscheidene keren vreemd gegaan is , maar dan zijn we nog voor een tijdje zoet .

Ik heb natuurlijk nog de keuze om ik hoger beroep te gaan .

Bestaat er een mogelijkheid om de oude, lopende scheiding om te zetten of te vernieuwen naar een scheiding met de nieuwe wetgeving ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 25 aug 2007 12:49

?Art.1268.Aanvullende vorderingen en tegenvorderingen tot echtscheiding kunnen bij nieuwe op tegenspraak genomen conclusies worden ingesteld.Die vorderingen worden niet als nieuwe vorderingen beschouwd.?(Gerechtelijk Wetboek).

Vanaf 1 september 2007 wordt art.1268 vervangen door : ?Art.1254...?5.Tot aan de sluiting van de debatten kunnen de partijen of een van de partijen de zaak of het voorwerp van de vordering uitbreiden of wijzigen,tegenvorderingen of aanvullende vorderingen inleiden...?(Belgisch Staatsblad 7 juni 2007 : 27 APRIL 2007. - Wet betreffende de hervorming van de echtscheiding).

?Zoals elke tegenvordering kan zij een afzonderlijk bestaan leiden en een eigen procedurale weg volgen.Hoofd- en tegenvordering hebben een andere oorzaak?(concl. proc.gen. Ganshof van der Meersch voor Cass. 4 mei 1972,Pas. 1972,I,806).

?Een aanvullende tegenvordering tot echtscheiding in hoger beroep,op grond van andere feiten dan een vorige tegenvordering in eerste aanleg,wordt niet als een nieuwe vordering beschouwd,ook al had degene die deze vordering instelt alleen hoger beroep ingesteld tegen de beslissing over de hoofdvordering waarbij de echtscheiding in zijn nadeel werd uitgesproken?[Cass. 10 maart 2003(C.M. t. V.D.C.),R.W.2004-05,1100-1101].

U kan dus een aanvullende/tegenvordering tot echtscheiding instellen op andere gronden dan de huidige.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”