huis kopen zonder lening

isad
Topic Starter
Berichten: 6

huis kopen zonder lening

#1 , 08 okt 2014 21:33

ik heb enkele maanden geleden mijn (groot) huis verkocht.
Vandaag een ander klein huisje gekocht.
Dankzij het geld van het grote huis moet ik eigenlijk geen lening afsluiten.
Doch; best wel een lening afsluiten voor belastingaftrek en woonbonus?
nog snel dit jaar een 2de huisje kopen en daarvoor een lening afsluiten voor belastingaftrek?
Veel geld op de bank is ook niks denk ik ?
iemand tip en advies?
dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk
Berichten: 437

#2 , 09 okt 2014 13:56

Je moet jezelf de vraag stellen: kan je je geld meer laten opbrengen dan je kwijt zou zijn aan interesten (minus belastingaftrek)?

Stel dat je kan lenen aan 3% voor een woning, maar je bent een briljant belegger die jaarlijks 10% rendement haalt, dan kan je gerust een lening aangaan voor je woning. Als je echter je geld op een spaarrekening zet aan 0,50% interest, kan je je liquide middelen beter gebruiken voor je woning.

Hou er ook rekening mee dat de woonbonus enkel geldt voor de 'enige en eigen' woning.

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#3 , 09 okt 2014 18:33

Isad.

"vandaag een ander klein huisje gekocht." Indien je de koopprijs al betaalde en de akte dus verleden is, kan je hiervoor geen lening meer aangaan; Indien je vandaag enkel de compromis tekende en de eigenlijke koop nog moet gebeuren, moet je zeker minimaal een deel lenen om fiscale redenen.

Een voorbeeld :

Stel je leent 75.000 € op 18 jaar aan 2,75 % (vandaag een realistische rente)
Je betaalt dan 449,74 € per maand af.
Op het eerste volledig jaar betaal je 2083,47 € intrest. De volgende jaren daalt dat want intrestgedeelte wordt kleiner
Je fiscale aftrek bedraagt de eerste 10 jaar 2260 € + 750 = 3010 €.
Aan een marginaal tarief van 50 % betekent dat een belastingbesparing van 1505 €.
Met andere woorden : je betaalt 2083,47 € intrest maar krijgt 1505 € belasting terug door je fiscale aftrek.
Je kostprijs na belasting is dus 578,47 €.
Of met andere woorden is je kostprijs na belasting geen 2,75 % maar 0,83 %...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 09 okt 2014 22:04

Of met andere woorden is je kostprijs na belasting geen 2,75 % maar 0,83 %...
Maar nu betaalt hij niets aan interesten ...

Enkel kan het kapitaal ook niet meer belegd of weggezet worden op een spaarboekje (dat brengt ongeveer het dubbele op van de effectieve rentekost)

Sirkii
Berichten: 5417

#5 , 10 okt 2014 19:52

Wat blijkbaar niet echt geweten is is dat het leningsenvelopje ook mag gevuld worden met TAC21 inleg als zoveelste pijler in pensioensparen. Leningenvelopje is ongeveer 2700€ per persoon. Dit bovenop het gewone pensioensparen. Geld staat natuurlijk vast tot je 60/65 bent. Doe dit zelf voor mijzelf en mijn madam sinds m n hypotheek afbetaald is.

jefke007
Berichten: 1815

#6 , 12 okt 2014 23:13

TAK 21 = slechts voor 30% aftrekbaar + gemeentetaks
later bij het incasseren van het geld nog eens 10% van het gekapitaliseerde kapitaal aan de belgische staat afgeven, bij de aankoop van tak 21 eerst ook nog eens 2% di-rupo taks betalen
bijgevolg ruw geschat slechts 18% winst ipv 50% bij een lening voor een huis

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”