Herroepen van betalingsverbintenis

vvjoris
Topic Starter

Herroepen van betalingsverbintenis

#1 , 05 okt 2014 16:42

2 jaar geleden was ik dakloos, vond een nieuwe woonst en omdat dit de eerste keer was dat ik me in een dergelijke situatie bevond, had ik recht op een installatiepremie.

De aanvraag van een installatiepremie gebeurt via het OCMW. Ik had echter nog een schuld aan het OCMW en ze lieten me een betalingsverbintenis tekenen waarbij ik toeliet dat ze een maandelijks bedrag van mijn invaliditeitsuitkering mochten inhouden bij mijn uitbetalingsinstelling. Het bedrag dat men elke maand inhoud is groter dan het bedrag dat vatbaar is voor beslag.

Mijn inkomen is nog steeds erg laag, en ik zou de betalingsverbintenis willen herroepen, eventueel willen toestaan tot het bedrag dat vatbaar is voor beslag.

Kan dit en welke procedure dien ik te volgen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 07 okt 2014 11:00

“Art.57bis.Onder de door de Koning bepaalde voorwaarden, kennen de openbare centra voor maatschappelijk welzijn een installatiepremie toe aan de persoon die de hoedanigheid van dakloze verliest door een woning te betrekken die hem tot hoofdverblijfplaats dient.”(8 JULI 1976. - ORGANIEKE WET betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn - Vlaamse gemeenschap).

“Art.99.§ 1. Wanneer een persoon de beschikking krijgt over inkomsten krachtens rechten die hij bezat tijdens de periode waarvoor hem hulp werd verleend door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, vordert dit laatste de kosten van de hulpverlening van hem terug tot beloop van het bedrag van de bovenbedoelde inkomsten, rekening houdende met de vrijgestelde minima.§ 2. Met afwijking van artikel 1410 van het Gerechtelijk Wetboek(=beslag), treedt het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, dat een voorschot toekent op een pensioen of op enige andere sociale uitkering, van rechtswege en tot het bedrag van dat voorschot, in de rechten op de achterstallen die de gerechtigde kan doen gelden.”(8 JULI 1976. - ORGANIEKE WET betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn - Vlaamse gemeenschap).

‘Ik had echter nog een schuld aan het OCMW en ze lieten me een betalingsverbintenis tekenen waarbij ik toeliet dat ze een maandelijks bedrag van mijn invaliditeitsuitkering mochten inhouden bij mijn uitbetalingsinstelling. Het bedrag dat men elke maand inhoud is groter dan het bedrag dat vatbaar is voor beslag.’

Ik ga ervan uit dat het OCMW u geen voorschot toekent zodat u uw akkoord om af te wijken van voornoemd art.1410 kan nietig verklaren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”