2de hypotheek nemen op zelfde woning voor renovatie

theantropoid
Topic Starter
Berichten: 3

2de hypotheek nemen op zelfde woning voor renovatie

#1 , 28 sep 2014 08:10

hallo

Ik ben nu reeds 5 jaar aan het afbetalen voor mn hypotheeklening.
Onlangs heb ik de vaste rentevoet kunnen laten aanpassen om meer voordeel te krijgen.

Echter binnen een half jaar zijn we plan van onze woning uit te breiden en te renoveren.
Ik zou hier graag ongeveer een 30 000 euro lenen en de rest zo betalen via de spaarrekening.
dit zou ik willen afbetalen op een termijn van 10-15 jaar


Ik zou willen weten wat de beste manier is om dit geld te lenen.
Zou ik mn 1ste hypotheek lening laten aanpassen en de som verhogen
of een tweede hypotheek lening aangaan.

Ik heb hier reeds contact gehad met mijn bank en deze hebben al een rentevoet doorgegeven voor een nieuwe woonhypotheeklening
Echter als een nieuwe hypotheek lening aanga moet ik dan niet rekenenen op verhoogde instapkosten ( notaris, schuldsaldoverz etc )
en ik ben er ook van onder de indruk dat ik dit best regel voor het einde van het nieuwe jaar omdat er fiscaal enorm veel veranderingen komen qua hypotheekleningen

Kan iemand me hierin informeren want ik hoor nogal veel tegensprekende klokken. :-)

Mvg
laurens

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 28 sep 2014 18:42

Misschien kan u gewoon deze lening nemen als heropname binnen de bestaande hypotheek. U kan , zonder nieuwe hypitheek of notariskosten, het reeds afbetaalde bedrag terug lenen. Dit is dan gewoon een tweede lening binnen dezelfde hypotheek. Zelfs als er slechts 20 of 25.000 € plaats zou zijn op de hypotheek, zou de bank u dit bedrag van 30.000 € moeten toestaan zonder nieuwe hypotheek en bijhorende kosten. Een nieuwe schuldsaldoverzekering voor die 30.000 is wel nodig.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#3 , 28 sep 2014 23:26

Wanton heeft gelijk. je kan dit doen door wederopname binnen kredietopening. Al dan niet licht te verhogen maar dat zou normaal moeten kunnen zonder notariskosten. Je huidige lening geniet al van de woonbonus en de kans is groot dat je fiscale korf al helemaal opgevuld is. De datum van eind december zal dus normaliter geen impact hebben voor jou. Ga praten met je bankier.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

theantropoid
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 29 sep 2014 09:53

dank u voor de replys

inderdaad ik had ondertussen al wat liggen googlen.
Ik had een originele lening van 170 000 waar nu nog 139 000 van open staat ( al vijf jaar afbetaald )
dus normaal kan ik een wederopname doen. De bank heeft me hierin wel onvoldoende geinformeerd.

mvg

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 sep 2014 10:08

En is het soms de moeite niet om een herziening van je intresten eens bij aan te vragen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

theantropoid
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 30 sep 2014 10:08

heb ondertussen al met de bank via email contact opgenomen betreffende wederopname
nog ff wachten op een reactie.
goreten

Terug naar “Kopen”