Gelijktijdig overlijden volledig gezin

Appelboom
Topic Starter

Gelijktijdig overlijden volledig gezin

#1 , 28 aug 2014 18:47

Hallo,

Er zijn familieleden van mij gelijktijdig gestorven, en daardoor is er nogal een bizarre situatie ontstaan wat de erfenis betreft. Aangezien twee notarissen een ander antwoord hebben gegeven vraag ik het hier eens.

Dus de situatie is als volgt:
Mijn broer, schoonzus en hun enige zoon zijn met z'n drieën gelijktijdig overleden in een ongeval. Ze waren gehuwd met scheiding van goederen, en mijn ouders leven niet meer. De ouders van mijn schoonzus zijn wel nog in leven.

De eerste notaris beweerde dat ik zou erven van mijn broer, aangezien hun zoon gelijktijdig is overleden en dus nooit heeft kunnen erven van zijn ouders.
De tweede notaris zegt echter dat ik de erfgenaam ben van hun zoon, waardoor de successierechten wat hoger zouden liggen.

Wie heeft er nu gelijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 30 aug 2014 10:40

“Art.720.Om erfgenaam of legataris te zijn moet men de erflater overleven.Art.721Wanneer de volgorde waarvan twee of meer personen zijn overleden niet kan worden bepaald, worden die personen geacht gelijktijdig te zijn overleden.”(Burgerlijk Wetboek).

Bij gelijktijdig overlijden (=commorientes) overleeft de ene de andere niet en erft dus evenmin de ene van de andere.

“Art.731.De erfenissen komen toe aan de kinderen en afstammelingen van de overledene, aan zijn noch uit de echt noch van tafel en bed gescheiden echtgenoot, aan zijn bloedverwanten in de opgaande lijn aan zijn bloedverwanten in de zijlijn en aan zijn wettelijk samenwonende binnen de grenzen van de rechten die hem zijn toegekend, in de orde en overeenkomstig de regels die hierna worden bepaald.”(B.W.).
U bent bloedverwant in de zijlijn van uw overleden broer en neef doch niet van uw overleden schoonzus.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 aug 2014 21:55

Gelijktijdig overleden? Dus op overlijdensattesten staat dezelfde tijd?
Is er een autopsie geweest?

Reclame

wanton

#4 , 31 aug 2014 11:54

Artikel 721 burgerlijk wetboek

Wanneer de volgorde waarin twee of meer personen zijn overleden niet kan worden bepaald, worden die personen geacht gelijktijdig te zijn overleden.

Indien geen volgorde van overlijden kan worden bepaald, zijn de drie dus gelijktijdig overleden. Er zijn dan ook drie nalatenschappen, los van elkaar.
Voor elke nalatenschap wordt de inhoud apart vastgesteld. De echtgenoten waren gehuwd onder scheiding van goederen , er is dus geen gemeenschap. Ieder had zijn eigen vermogen, plus de helft van vb. rekeningen op gezamenlijke naam. Die twee nalatenschappen hoeven dus niet hetzelfde te zijn.
De nalatenschap van elke echtgenoot gaat naar diens familie : ouders, broer(s), zus(sen) ,... volgens de wettelijke regeling.
De eventuele erfenis van het kind - die niets heeft kunnen erven van zijn ouders - wordt verdeeld tussen de twee families. Daar ook volgens de wettelijke volgorde : grootouders, ooms, tantes,...

@ Franciscus : ik vraag me af wat die autopsie hier komt doen. Is voor niks nodig. Er is geen nood aan reacties die niets bijdragen aan het probleem. Let daar op aub!!!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 aug 2014 22:39

Autopsie zou in principe bij elk niet-natuurlijk overlijden moeten gebeuren.

duma

#6 , 01 sep 2014 11:15

Als ze effectief gelijktijdig zijn overleden, erft u van uw broer, want dan heeft hun zoon inderdaad niet van zijn vader kunnen erven.

Wat ik mij afvraag: de goederen/rekeningen van de zoon? Erft TS daar ook iets van? Ik dacht dat grootouders (dus de ouders van schoonzus van TS) voor ooms kwamen? En dat de ouders van schoonzus erven van dochter + kleinzoon.

wanton

#7 , 01 sep 2014 18:05

Er zijn eigenlijk drie nalatenschappen af te handelen.
De echtgenoot : daarvan erven de broers en zussen. DE vrouw : hier erven de ouders ( minimum 1/4) , de rest gaat naar de broers en zussen van de vrouw.
Voor het kind : eventuele tegoeden worden gesplitst tussen de twee families. Elke helft wordt verdeeld zoals dat van zijn ouder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Appelboom
Topic Starter

#8 , 04 sep 2014 21:09

Gelijktijdig overleden? Dus op overlijdensattesten staat dezelfde tijd?
Ja.

Bedankt voor de antwoorden!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”