aanhouding in Nederland

BruceBE
Topic Starter

aanhouding in Nederland

#1 , 27 aug 2014 16:39

Hallo leden van juridischforum.be,

Ik zit met een juridische vraag: ik ben op 21 april 2014 aangehouden door de politie in Amsterdam tijdens een 2 daags festivalletje. Ik woon al heel mijn leven in België. Ik ben naar het politiebureau moeten gaan en de hulpofficier van Justitie heeft daar een proces-verbaal opgemaakt, met de vermelding dat ik opgeroepen ben om op 15 september 2014 te verschijnen voor de rechtbank in Amsterdam. Aangezien ik op vakantie ben dan kan ik niet verschijnen die datum en gaat de rechter bij verstek oordelen.

Hieronder een situatieschets van mijn aanhouding:

Tijdens een 2 daags festival in Amsterdam ben ik op vrijdagavond, achter de bar binnengeglipt en zo een halfuurtje biertjes getapt, hoewel ik geen crew-member was. Allemaal goed en wel, de volgende avond doe ik het weer en wordt ik gesnapt uiteraard (ja, heel dom, alle mopjes terzijde). Omdat ik aanraking was gekomen met munten heeft de security de politie gebeld en ben ik aangehouden. Ik moest mee naar het politiebureau te Amsterdam. Daar heb ik vervolgens het bovenvermelde proces-verbaal meegekregen. Hierop staat als omschrijving van de overtreding: 'Hinderlijk gedrag in de horeca'.

Nu is mijn vraag: wat hangt mij nog boven het hoofd? Een (hoge) boete? Of wordt dit wegens het geringe belang van de feiten, en het feit dat ik in België woon geseponeerd?
Alsook: komt dit op mijn (Belgisch) strafblad?

Alvast bedankt voor de hulp!

Bruce
Laatst gewijzigd door BruceBE op 27 aug 2014 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 aug 2014 16:52

En wat als strafwetboek artikel?
Of was het enkel een bestuurlijke maatregel?

BruceBE
Topic Starter

#3 , 27 aug 2014 18:23

Dat weet ik niet, er staat wel bij:
Categorie 8, nummer F 122 ----> nader aangeduid in de bijlagen v.d. Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften, het Besluit OM-afdoening en de Richtlijn voor strafvordering tarieven en feitenomschrijvingen enz.

alvast erg bedankt!

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 aug 2014 21:10

Vermoedelijk een soort GAS boete.
Alleen voor zover ik weet kan een OvJ een iets hoger bedrag uitspreken ... ik dacht € 390.
Is er gezegd dat u het recht had om te zwijgen? Cautie in Nederland.
Volgens mij de wet Mulder... wordt bestuurlijk afgehandeld. Zouden ze beter hier ook invoeren
Dan zitten we terug in wat ze jaren geleden hebben afgeschaft de Ambtenaren Openbaar Ministerie ( waren politiecommissarissen die de procureur bijstonden).
In Nederland dacht ik hebben bepaalde politieofficieren ook die functie en kunnen dus direct lik op stuk geven.
Voor hetzelfde geld zit ik er totaal naast

BruceBE
Topic Starter

#5 , 27 aug 2014 21:59

Recht om te zwijgen weet ik niet meer. Bedankt voor de hulp. Als er nog iemand is die meer weet, graag..

Terug naar “Andere”