Kan een kind ten laste komen van een stiefouder?

Rubia
Topic Starter

Kan een kind ten laste komen van een stiefouder?

#1 , 25 jul 2014 10:46

Hallo,

Mijn man heeft 4 kinderen die allemaal ten laste zijn van zijn ex.
Doordat zij part-time werkt en daardoor niet genoeg verdient om alle kosten in te brengen in haar belastingen, wil ze de kinderen ten laste laten komen bij haar vriend. Volgens haar kan dit omdat ze wettelijk gaan samenwonen en hij dus gezinshoofd wordt.
Klopt dit?! Ik dacht dat kinderen enkel ten laste konden zijn van de ouders, niet de stiefouders.

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kristin

#2 , 25 jul 2014 11:04

Wij zijn getrouwd en mijn man heeft zijn stiefkinderen ook ten laste

eylis

#3 , 25 jul 2014 14:46

Fiscaal ten laste kan wel. Wel even een belangrijk detail: de term gezinshoofd bestaat eigenlijk niet meer. Men spreekt van referentiepersoon van het gezin. Ik voorzie alleen dat er een administratief-technisch probleem kan zijn als de moeder studiebeurzen ed. zal moeten aanvragen voor haar kinderen (waar ze gezien haar beperkte inkomen en het aantal kinderen wellicht wel recht op zal hebben).
Immers: de aanvrager moet een wettelijke voogd of ouder zijn van de kinderen. dus de moeder moet de aanvraag indienen. Er wordt dan ook gevraagd hoeveel kinderen de aanvrager ten laste heeft: en dan zal ze moeten antwoorden: geen enkele. Het loon van haar partner zal er wel bijgeteld worden voor de berekening, dus loopt ze waarschijnlijk alle 4 jaarlijkse studiebeurzen mis voor heel hun studiecarrière, dat is een hoop geld.
bij gehuwden in een soortgelijke situatie, worden de fiscale voordelen van de kinderen ten laste op het geheel van de inkomsten toegepast. Ze zouden dus best trouwen :-)

Reclame

j.demoor

#4 , 27 jul 2014 09:49

“Artikel 136,(aj. 2014) Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt, mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 3.070 EUR (basisbedrag 1.800 EUR) netto bedragen: 1° hun kinderen; 2° hun ascendenten; 3° hun zijverwanten tot en met de tweede graad; 4° personen van wie de belastingplichtige als kind volledig of hoofdzakelijk ten laste is geweest.”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen = WIB).

‘Mijn man heeft 4 kinderen die allemaal ten laste zijn van zijn ex...wil ze de kinderen ten laste laten komen bij haar vriend’

De kinderen van uw man zijn geen personen vermeld in voornoemd art.136 ten aanzien van de vriend van zijn ex. en kunnen dus niet te zijnen laste komen
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”