Altijd maatschappelijk onderzoek / sociaal onderzoek?

Ayalon
Topic Starter

Altijd maatschappelijk onderzoek / sociaal onderzoek?

#1 , 05 jul 2014 14:43

Hallo,

Ik heb eens een vraagje.
Ik heb een zoontje van bijna drie jaar en woont nu grotendeels bij mij.
De papa heeft gevraagd of ik wilde nadenken over co ouderschap.
Nu ben ik daarover aan het nadenken en moet toegeven dat ik dit niet geheel een verkeerd voorstel vind.
Papa heeft evenveel recht op zijn kind om te zien,
maar natuurlijk begin je dan te lezen op het internet over: ervaringen, verhalen, etc.
Soms staat mijn haar ervan recht,
Ik wil mijn kind geen onrecht aandoen en wil natuurlijk ook aan zijn welzijn denken.
Maar hij zit nu ook al bij twee verschillende onthaalmoeders (al gaat hij bij mijn onthaalmoeder niet zo vaak) en hij past zich vrij snel aan, aan nieuwe situaties.
Maar als je leest wat het allemaal met zo een klein kindje kan doen..
Dat wil ik dan ook weer niet.
Al weet ik wel dat er overlaatst ook co ouderschap is toegestaan bij een kind dat 6 maanden ouder is dan mijn zoontje, dus hangt eerder van kind tot kind af?

dus ben nu nog altijd aan het twijfelen.

Maar moesten we overeenkomen, de papa en ik overeen en we kiezen voor co ouderschap: Wordt er dan altijd een maatschappelijk onderzoek / sociaal onderzoek ingesteld? Ook als beide partijen overeenkomen?
Of komt er enkel een sociaal / maatschappelijk onderzoek van, als men niet overeenkomt in een beslissing (ex partners kwa regeling)

Speelt het in mijn nadeel dat mijn ex vriend (we waren niet getrouwd) wel werk heeft en ik momenteel niet?
Ik heb dus wel meer tijd voor mijn kindje dan mijn ex... dus het lijkt me kantje boortje...
Speelt het eventueel ook in mijn voordeel dat mijn zoontje vanaf onze breuk (september 2013) bij mij heeft gewoond buiten 9 dagen per maand?
Ik ben misschien wel werkloos, maar mijn kind zal nooit wat te kort komen.

Graag had ik hierop een antwoord gehad, want mijn hoofd draait driehonderd keer per uur en ik zie mijn zoontje doodgraag en zou hem nooit van zijn leven willen verliezen of missen...

Wanneer je niet mee bent met zulke situaties, maken sommige sites je echt bang en benauwd, dus ik dacht... Ik vraag het even hier.

Met vriendelijke Groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 05 jul 2014 15:16

als jullie het er samen over eens zijn dat je verblijfsco-ouderschap wil: dan zal daar geen maatschappelijk onderzoek gevraagd worden. Jullie beslissen samen. Onderzoek en ervaringen wijzen uit dat zelfs een jong kind goed om kan gaan met twee verschillende 'thuizen", als de verstandhouding en communicatie tussen de twee ouders maar goed is. Het is misschien een goed idee om in een eerste periode met een overgangsregeling te werken, gezien zijn jonge leeftijd. ik leg het even uit. Jullie zoontje is 3 jaar. Als ik het goed begrijp gaat hij in september naar de kleuterklas? Dat is ook een grote stap waar jullie kindje aan moet wennen. Je kan het als volgt organiseren:
-Als je kindje nog niet langer dan een week van bij jou thuis is geweest: plan deze zomervakantie een verblijf van een weekje bij de papa, met de afspraak dat je kindje elke avond voor het slapengaan een telefoontje met je kan doen. Op woensdagnamiddag komt hij een paar uurtjes bij jou thuis en dan weer naar papa.
Daarna weer 2 weekjes bij jou. Daarna een volle week bij papa, met elke dag een telefoontje als je kindje dat wenst.
Daarna weer twee weekjes bij jou, dan weer een week bij de papa.
Je zou het eerste jaar een volgende regeling kunnen uitproberen: 2 weken bij jou (met een weekenddag bij de papa) en dan een volle week bij de papa (met een woensdag bij jou)
Na eerste periode zou je langzamerhand kunnen overstappen naar week/week-regelingen. Let op: de herfst-winterperiode is daar geen al te best moment voor: doe dat in de lente of zomer. Probeer samen die regelingen uit, bekijk wat het beste werkt. En zet het daarna op papier.

Ayalon
Topic Starter

#3 , 05 jul 2014 15:25

Onze regeling is nu zo:

een week bij mij,
een week bij papa
een week bij mij maar woensdag bij papa
en terug opnieuw.

Hij heeft ook twee onthaalmoeders (papa is in de oude buurt gaan samenwonen met nieuwe vriendin - dus hield onze oude onthaalmoeder) en ik heb er eentje hier gezocht, al gaat ie niet héél veel naar haar (mits ik werkzoekende ben momenteel)
en soms gaat ie nog eens een weekend naar omi (waar hij enorm gek van is) dus hij is "vele plaatsen" wel gewoon.
Maar als ik lees van: wat het met een kind kan doen... brr.

Kan het trouwens in mijn nadeel spelen dat papa werkt/ relatie heeft en ik werkzoekende alleenstaande ben? Bemiddelaar (gewoon contact eens opgenomen) zei dat de papa niet meer 'recht' heeft op het kind omdat hij toevallig werk heeft of een relatie. Bovendien zei ze, kan je het anders ook draaien: Jij hebt momenteel meer tijd voor je kind. Het kan zelfs zijn dat de rechter verplicht de papa nog een deel alimentatie te laten betalen, zodat kind overal evenveel zorg en noden heeft (al komt hij nu niets te kort en nooit gehad)

(voor moesten we er niet uitkomen, mij al aan het informeren).

Iemand online beweerde (en die beweerde ook juridische achtergrond te hebben) dat er sowieso een sociaal/maatschappelijk onderzoek gaat komen, want dat het om een heel jong kind in co ouderschap gaat? Maar is dus niet zo?

Reclame

eylis

#4 , 05 jul 2014 18:29

maar je past al verbljfsco-ouderschap toe? Wat is dan de vraag? Wat het advies van de online-deskundige is: een maatschappelijk onderzoek komt er alleen als ouders er niet uit geraken om te beslissen en de rechter moet vonissen of verblijfsco-ouderschap komt. En dan nog. In mijn nabije omgeving ken ik een paar situaties waar één van de ouders geen verblijfsco-ouderschap wilde toestaan en de rechter heeft gevonnist zonder een maatschappelijk onderzoek. En zo heel jong is een kind van 3 jaar ook niet. Nogmaals: doe gewoon verder zoals jullie gestart zijn.
Probeer wel een duidelijke regeling af te spreken over het delen van "biezondere kosten" gezien je momenteel geen werk hebt, kan de papa misschien een tandje bijsteken als er grote aankopen of scjhoolkosten zijn.

Ayalon
Topic Starter

#5 , 06 jul 2014 08:55

De papa wil co ouderschap... Hij wil zijn zoontje meer zien dan die 9 dagen in de maand. (maar hij stuurt zijn zoontje wel elke keer in het weekend van zijn week naar de oma en niet altijd "omdat hij niet thuis is") maar los daarvan vind ik dat hij ook ergens het recht heeft om zijn kind meer te zien.

Co ouderschap is toch pas wanneer beide ouders, kind evenveel dagen per maand heeft?

Nee, mijn vraag was eerder als we een modelverzoekschrift indienen in de rechtbank, als we er samen uit komen, of er dan alsnog een maatschappelijk/sociaal onderzoek van komt, omdat het over een "heel jong kind gaat" volgens internet toch. Ik wist niets van dat sociale/maatschappelijk onderzoek af. Niemand had er wat van gezegd, tot die ene persoon die beweerde dat er ALTIJD een sociaal onderzoek kwam als het kind zo jong is en in co ouderschap gaat... Dus dat was mijn ene vraag; Komt er altijd een sociaal/maatschappelijk onderzoek aan?

Bovendien was mijn vraag ergens ook (maar dat was niet duidelijk) of een kind van bijna 3 jaar te jong zou gevonden worden voor echte co ouderschap? En als ik lees online wat het allemaal met zo een jong kind te weeg kan brengen dan krijg ik het wat benauwd. Daarom hadden vrienden gezegd, vraag het hier (dit forum) eens misschien weten zij meer, omdat die vrienden hier eerder al is een vraag gesteld hadden en hen goed hadden verder geholpen.

Ik wil voor de papa goed doen, maar ik wil niet dat mijn kind eronder lijden zal, natuurlijk.
Ik ben nog alles aan het overwegen en alle informatie was goed, ook over maatschappelijk onderzoek en daarom was ik hier eventjes raad/inlichtingen komen vragen.

eylis

#6 , 06 jul 2014 11:08

ayalon, ik lees dat je kindje om de andere week bij elke ouder verblijft:
-> een week bij mij,
een week bij papa
en terug opnieuw.

Of is dat nu pas?
Even de termen uitleggen: co-ouderschap is het ouderlijk gezag. Bilocatie of gelijk verdeeld verblijfsco-ouderschap is inderdeed 50/50 verdeeld verblijf bij elke ouder.
Jullie beslissen zelf of er verblijfsco-ouderschap komt als jullie dat willen. Die "persoon" weet blijkbaar niet dat de recente wetgeving STANDAARD uitgaat van gelijk verdeeld verblijfsco-ouderschap. De rechter moet dit enkel onderzoeken als één van de ouders er TEGEN is. Het is goed dat jullie eerst een testfase doen deze zomer. Bekijk of het lukt, zowel practisch als emotioneel. Maar nogmaals: als de ouders goed communiceren en samen het beste willen voor hun kindje lukt dat meestal zonder psychologische problemen. Een kind van 3 jaar is absoluut niet te jong. Lees vooral niet te veel online, want wat je leest zijn de situaties waar de regelingen mbt de kinderen slecht gaat omdat het tussen die ouders niet meer lukt. ("vechtscheidingen" duren soms een leven lang)
Maar bij jullie lijkt me dat eens heerlijk niet het geval: Ga er voor, wees samen met de papa goede ouders voor jullie kindje, commiuniceer, overleg. En je zal zien dat jullie kindje over een tijdje het de normaalste zaak van de wereld vindt twee thuizen te hebben met een blije papa en mama. En als je een officiele regeling uitdoktert: zet er ook de volgende zin bij (hebben wij ook gedaan): beide ouders kunnen samen de noodzaak zien om de afgesproken verblijfsregeling tijdelijk of van langere duur in het belang van jhet kind of de noodzaak van omstandigheden om te schakelen naar een ander regime.
Mijn (grote) kinderen wonen momenteel fulltime bij hun papa voor hun studies (in de stad) daar hebben we samen met hen en de papa overleg over gepleegd. En dat kan omdat we dat samen willen. Gescheiden ouders groeien met een beetje inzet na een tijdje in hun nieuwe rol van ouders en vrienden. Ik wens het jullie ook toe. Dat komt in orde.

j.demoor

#7 , 08 jul 2014 09:16

“Art.374.§ 1.Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen...Bij gebreke van overeenstemming over de organisatie van de huisvesting van het kind, over de belangrijke beslissingen betreffende zijn gezondheid, zijn opvoeding, zijn opleiding en zijn ontspanning en over de godsdienstige of levensbeschouwelijke keuzes of wanneer deze overeenstemming strijdig lijkt met het belang van het kind, kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan één van beide ouders. Hij kan eveneens bepalen welke beslissingen met betrekking tot de opvoeding alleen met instemming van beide ouders kunnen worden genomen...De ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, behoudt het recht om toezicht te houden op de opvoeding van het kind. Hij kan bij de andere ouder of bij derden alle nuttige informatie hieromtrent inwinnen en zich in het belang van het kind tot de jeugdrechtbank wenden. In elk geval bepaalt de rechter de wijze waarop het kind wordt gehuisvest en de plaats waar het in het bevolkingsregister wordt ingeschreven als hebbende aldaar zijn hoofdverblijf. § 2. Ingeval de ouders niet samenleven en hun geschil bij de rechtbank aanhangig wordt gemaakt, wordt het akkoord over de huisvesting van de kinderen door de rechtbank gehomologeerd, tenzij het akkoord kennelijk strijdig is met het belang van het kind. Bij gebrek aan akkoord, in geval van gezamenlijk ouderlijk gezag, onderzoekt de rechtbank op vraag van minstens één van de ouders bij voorrang de mogelijkheid om de huisvesting van het kind op een gelijkmatige manier tussen de ouders vast te leggen. Ingeval de rechtbank echter van oordeel is dat de gelijkmatig verdeelde huisvesting, niet de meest passende oplossing is, kan zij evenwel beslissen om een ongelijk verdeeld verblijf vast te leggen...”(Burgerlijk Wetboek).

In geval van onderling akkoord van de ouders wordt geen maatschappelijk onderzoek / sociaal onderzoek ingesteld. Bij ontbreken van zulk akkoord kan de rechter zulk onderzoek bevelen. De rechter beoordeelt soeverein de overige omstandigheden.

“Art.45.De zaak wordt bij de jeugdrechtbank(van de domicilie van het kind) aanhangig gemaakt : 1. in de aangelegenheden bedoeld in titel II, hoofdstuk II,(=Burgerrechtelijke bepalingen) van deze wet...bij een verzoekschrift ondertekend, al naar het geval door...de vader, de moeder...”(8 APRIL 1965. - Wet betreffende de jeugdbescherming...).

Kopieer daartoe de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruik deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm. Som daarin omstandig en exact de FEITEN chronologisch op met benadrukking van het belang van het kind. U kan in PRINCIPE dit verzoekschrift indienen en de procedure afhandelen zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”