volwassen,werkende,alleenstaande dochter ten laste?

koperdraadje
Topic Starter

volwassen,werkende,alleenstaande dochter ten laste?

#1 , 26 jun 2014 13:20

een schets van het gezin,mijn man en ik zijn getrouwd,ikzelf heb geen inkomen,mijn man heeft een invaliditeitsinkomen via het ziekenfonds.Ons alleenstaande en werkende dochter(mama van 3 kinderen(17j,14j en 10j)) zou bij ons komen inwonen,het is financieel niet meer mogelijk om alleen haar kinderen op te voeden.zouden wij haar 'ten laste' moeten invullen op de belastingsaangifte? en ziekenfonds?verliest mijn man daarbij zijn invaliditeit? en zij haar verhoogd kindergeld?De ene instantie zegt,dat zowel wij als de dochter niks verliezen van extra's,en andere instanties bekijken dit als inwonende met een inkomen,en zo zou mijn man een groot deel van zijn invaliditeit verliezen?Ik loop van het kastje naar de muur? en kom nergens terecht om eens deftig op de hoogte te zijn hoe we dit kunnen oplossen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
naernaut

#2 , 26 jun 2014 21:42

mijns insziens is ze de toeslag als alleenstaande betreffende kinderbijslag kwijt,
Een persoon met eigen inkomsten kan je niet ten laste inbrengen
Het gezamelijke inkomen zal verhogen waardoor inderdaad andere tegemoetkomingen ook zullen herberekend worden.

Opdat het kind ten laste zou kunnen zijn voor aanslagjaar 2014, inkomsten 2013, moeten de volgende drie voorwaarden zijn voldaan:

1.Het kind moet deel uitmaken van uw gezin op 1 januari 2014.
Dat betekent dat het kind dat u ten laste wil nemen daadwerkelijk en op duurzame wijze met u moet samenwonen.
2.De nettobestaansmiddelen van het kind mogen een bepaald bedrag niet overschrijden. (bedrag ver onder bestaansminimum)
3.Het kind mag geen bezoldigingen ontvangen die u inbrengt als beroepskosten.

naernaut

#3 , 26 jun 2014 21:45

2.Ik wil een persoon ten laste nemen. Hoe wordt het nettobedrag van de bestaansmiddelen bepaald?

Het bedrag van de bestaansmiddelen waarmee rekening wordt gehouden, is een nettobedrag. Om het bedrag van de netto bestaansmiddelen te berekenen moet u steeds vertrekken van het bruto bedrag van de inkomsten.

Van dat bruto bedrag moet u de volgende gedeelten die niet beschouwd worden als bestaansmiddelen aftrekken:

2.560 euro (inkomsten 2013) van de lonen ontvangen in uitvoering van een contract voor studentenarbeid3.070 euro (inkomsten 2013) van de onderhoudsuitkeringen toegekend aan uw kinderen
24.760 euro (inkomsten 2013) van pensioenen, renten en als zodanig geldende toelagen ontvangen door uw ouders, grootouders, overgrootouders, broers of zussen die op 1 januari 2014 65 jaar of ouder zijn

Lonen

Voor bestaansmiddelen die bestaan uit lonen, is het brutobedrag gelijk aan het bedrag dat wordt bekomen:

na aftrek van de sociale bijdragen
maar voor aftrek van de belasting die aan de bron is ingehouden (bedrijfsvoorheffing). Als geen enkele belasting aan de bron werd ingehouden, stemt het brutobedrag dus overeen met het werkelijk betaalde bedrag.
Als dat loon verkregen is in uitvoering van een contract voor studentenarbeid, moet u 2.560 euro (inkomsten 2013) aftrekken om het brutobedrag van de bestaansmiddelen te verkrijgen! Die eerste schijf van het inkomen wordt niet beschouwd als een bestaansmiddel. U moet vervolgens de werkelijke of forfaitaire kosten aftrekken.

Voorbeeld:

In 2013 heeft uw dochter een brutoloon van 5.000 euro ontvangen in het kader van een overeenkomst voor tewerkstelling van studenten. Enkel het deel dat de 2.560 euro overschrijdt, dus 2.440 euro, wordt in rekening genomen als bestaansmiddel. Na aftrek van de forfaitaire kosten (2.440 euro x 20 % = 488 euro), bedraagt het netto bedrag 1.952 euro.

De persoon die de kinderbijslag ontvangt (ouder, pleegouder, grootouder, oom of tante,...), moet aan twee voorwaarden voldoen:

- Deze persoon mag niet samenwonen of een feitelijk gezin vormen. Hierbij is de wettelijke woonplaats bepalend. Elk document dat uitgaat van een openbaar bestuur (bijvoorbeeld een politieattest, een attest van het OCMW, een voorlopige verblijfsvergunning of een ‘model 2’ van de gemeente) kan ook aanvaard worden.

én

- Deze persoon mag niet meer verdienen dan 2230,74 EUR bruto per maand.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”