Verhuur vakantiewoning (deel eigen woning)

octopus22
Topic Starter

Verhuur vakantiewoning (deel eigen woning)

#1 , 05 jun 2014 19:49

Wat moet ik doen om met de belastingen in orde te zijn ? Ik verhuur vanaf 2013 een vakantiewoning, maar dat is een deel van mijn eigen woning waarin ik zelf woon. stel dat mijn KI 650 euro is, moet ik dat aangeven in rubriek 1106 als zijnde ongeveer de helft bijvoorbeeld 325 euro ? Ik vermoed dat dit dan na vermenigvuldiging met de coëfficiënt er 40 % belasting op wordt berekend ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 06 jun 2014 13:40

Bron http://www.cib.be" onclick="window.open(this.href);return false; : KI blijft gewoon het KI van je woning en je geeft 20% van de verhuurinkomsten aan. Dit in de veronderstelling dat je géén diensten levert zoals ontbijt, ...

7.2 Betaal ik belastingen op de verhuurinkomsten van mijn vakantiewoning?

Inkomsten uit verhuur aan toeristen waarbij geen bijkomende diensten verstrekt worden is, in principe, als een onroerende verhuur te aanzien. Het betreft echter een gemeubelde vakantiewoning? Als er géén ontbijt verstrekt wordt, noch beddengoed of badlinnen, en bovendien slechts na het vertrek van de gasten gepoetst wordt, dan valt de belasting uiteen in twee stukken. Enerzijds de belasting op het 'onroerend inkomen' (huurinkomsten van de vakantiewoning zelf) en anderzijds de belasting op het 'roerend inkomen' (inkomsten van verhuur van de meubels).

Hiervoor zijn specifieke verhoudingsgetallen voorzien: 60% van de huur is 'onroerend inkomen' en moet niet afzonderlijk gemeld worden aan de fiscus. Dat zit vervat in het kadastraal inkomen. Op dit kadastraal inkomen wordt u belast, ongeacht of u de woning verhuurt of niet. De verhuurinkomsten van de meubels moet u in principe wel aangeven, en dit wordt geraamd op een 40% van de huur. Daarvan mag de helft worden afgetrokken als kosten voor onderhoud en afschrijving. De resterende 20% moet op de belastingsaangifte worden ingevuld onder de rubriek 'onroerende inkomsten'. Daarop wordt 15% roerende voorheffing berekend

octopus22
Topic Starter

#3 , 06 jun 2014 14:28

Bedankt voor de info Sirkii, maar dit is voor een aparte vakantiewoning. Ondertussen heb ik wat info gevonden in de Aangiftegids personenbelasting van Maurice De Mey; Indien de eigen woning verhuurd wordt aan een natuurlijk persoon die het privé aanwendt dan wordt de belastbare basis gevormd door het geïndexeerd KI verhoogd met 40 %.

Bvb bij een KI van 1000 euro : 500 euro dient als KI eigen woning en is vrijgesteld, de andere helft van je huis verhuur je en is KI 500 euro voor privéverhuur. Dan krijg je 500 x 1.6813 = 840.65 x 40 % = 1176,91 euro

Reclame

roharro

#4 , 06 jun 2014 15:11

Bedankt voor de info Sirkii, maar dit is voor een aparte vakantiewoning. Ondertussen heb ik wat info gevonden in de Aangiftegids personenbelasting van Maurice De Mey; Indien de eigen woning verhuurd wordt aan een natuurlijk persoon die het privé aanwendt dan wordt de belastbare basis gevormd door het geïndexeerd KI verhoogd met 40 %.

Bvb bij een KI van 1000 euro : 500 euro dient als KI eigen woning en is vrijgesteld, de andere helft van je huis verhuur je en is KI 500 euro voor privéverhuur. Dan krijg je 500 x 1.6813 = 840.65 x 40 % = 1176,91 euro
Dat is zo voor alle woningen die je niet zelf betrekt als hoofdverblijf.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

octopus22
Topic Starter

#5 , 06 jun 2014 16:01

Ok, maar dit is dus de eigen hoofdwoning waarvan een deel werd ingericht als vakantiewoning. Ik vermoed dat ik met de ingave van het deel van het KI in rubriek 1106 in orde ben ?

zertyx

#6 , 06 jun 2014 17:25

U vraagt enkel naar de fiscale gevolgen; volledigheidshalve voeg ik er aan toe dat er in Vlaanderen ook een meldingsplicht bestaat voor vakantiewoningen http://www.toerismevlaanderen.be/wat-vlis" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”