huur niet betaald- vredegerecht

sabrinad
Topic Starter

huur niet betaald- vredegerecht

#1 , 26 mei 2014 17:36

Ik heb mijn huur al bijna drie maanden niet meer betaald. Niet meer "kunnen" betalen door omstandigheden buiten mijn wil om.
Ik heb het ocmw ingeschakeld, maar echt hulp krijg ik daar niet van. Hun voorstel was om vanaf nu gewoon te betalen en dan elke maand de helft meer om zo de achterstal weg te werken, maar dat lukt me financieel echt niet.

Nu gaat de huisbazin me voor het vredegerecht dagen voor een ontbinding van de huur. Ik heb haar gezegd dat ik dat een prima idee vind zodat het dan toch op gerechterlijk vlak kan worden beslist. Ik vraag me alleen af binnen de hoeveel maanden ze me kan buitenzetten?

En kan je dan woonnood via het ocmw aanvragen? Wat gebeurt er dan met de achterstal van de huur. Wanneer en in welke schijven moet je die betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 26 mei 2014 18:36

Als je van goede wil bent en toch betaald wat je al kan, zal de vrederechter daar wel rekening mee houden, en zal hij voorstel doen om u achterstal in maandelijkse betalingen te voldoen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sabrinad
Topic Starter

#3 , 26 mei 2014 20:06

Dat is net het probleem. Ik ben financieel niet in staat om dit nog te betalen. Ik zit al met tal van schuldenaflossingen door redenen buiten mijn wil ( ziekenhuisopnames)
Ik kan naar sommigen toe cru klinken, maar als een vrederechter me vraagt: kan je het betalen? is het antwoord gewoon "neen". Ik sta zelfs als maanden achter met de electriciteit. Je kan geen geld uitgeven dat je niet hebt.
Als je tegen de vrederechter gewoon zegt: sorry, dit appartement is ver boven mijn mogelijkheden geworden door onvoorziene omstandigheden. Ik moet er weg en ik wil er weg.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mei 2014 20:09

Waarom komt het ocmw niet tussen kan budgetbeheer zijn, kan naar een aantal schuldeisers zijn om afspraken zonder kosten te maken enz enz
Ziekenhuiskosten .... meestal wordt toch het grootste gedeelte door ziekenkas betaald.... ook daar is een sociale dienst die kan tussenkomen.

sabrinad
Topic Starter

#5 , 26 mei 2014 20:56

heb geen hospitalisatieverzekering, dus alles zelf te betalen.

sloeberken

#6 , 26 mei 2014 23:50

Dan moet je zo snel mogelijk in schuldbemiddeling gaan.

sabrinad
Topic Starter

#7 , 27 mei 2014 15:17

bij schuldbemiddeling kan men geen extra geld toveren. Ik verdien minder dan het bedrag van mijn huishuur om maar iets te zeggen.

KJ86

#8 , 27 mei 2014 15:55

Contact opnemen met CAW.

http://www.caw.be/woonbegeleiding

Zij kunnen u helpen bij de aanvraag voor een sociale woning. In afwachting van de sociale woning heeft u recht op de vlaamse huurpremie gelijk aan € 120 + € 20 per persoon ten laste.

Als je alleen bent, is de snelste oplossing voor uw probleem begeleid wonen in een opvangcentrum. Dit is een zware kost voor de maatschappij en die opvangcentra laten dat enkel toe als je dakloos bent. Woning opzeggen, als dakloze aanmelden en dan wonen in het opvangcentrum met begeleiding totdat je terug sterk genoeg bent om op eigen benen te staan.

sabrinad
Topic Starter

#9 , 27 mei 2014 17:27

Bedankt.
Je zegt: woning opzeggen? Het OCMW zegt dat ik dat net NIET mag doen, maar zo houden ze het probleem in stand. Ze zeggen: als je zelf je contract opzegt, heb je geen poot om op te staan ( beetje zoals zelf ergens je werk opzeggen)

Zijn het CAW en OCMW twee anders werkende instanties? Want bij het OCMW zeggen ze dat het geen zin heeft om nh CAW te gaan.

Het OCMW kon me niet helpen voor sociale woning omdat ik drie jaar terug net iets teveel verdiende.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 mei 2014 17:36

Zijn twee verschillende instanties die andere belangen/doelgroepen/mogelijkheden hebben.
http://www.caw.be" onclick="window.open(this.href);return false;

artemis

#11 , 27 mei 2014 18:19

Als ik het goed gelezen heb kan je je huur niet betalen en ook je achterstal niet aflossen (huurprijs hoger dan je inkomen is echt te gek om nog verder te blijven rekken).

Je huisbaas heeft alle recht en redenen om je voor de vrederechter te dagen, 3 maanden achterstal is dan ook niet niks en die beseft dat je dat niet gaat kunnen inhalen. Ik betwijfel ten zeerste of je daar goede raad kreeg van het OCMW om je contract niet op te zeggen want nu bouw je je schuldenberg nog meer op. Vermoedelijk zal je sowieso uitgedreven worden door de vrederechter, met behoud van je huurachterstal + waarschijnlijk nog eens 3 maanden opzegvergoeding er bovenop + eventuele deurwaarderskosten die je ten laste gelegd zullen worden. Dan kan je toch beter zelf zo snel mogelijk je opzeg geven en je schuldenberg niet nog meer vergroten?
Controleer alvast bij je plaatselijk registratiekantoor of je huurcontract geregistreerd is. Indien niet dan ben je geen opzegtermijn van 3 maanden verschuldigd bij eigen opzeg en kan je sneller weg, desnoods met een opzeg van 1 dag (maar behoud je uiteraard wel je huurachterstal).
Niet laten aanslepen deze situatie!

sabrinad
Topic Starter

#12 , 27 mei 2014 19:20

moet nu drie maanden opzeg doen. Heb het nagekeken.
Intussen het OCMW nog eens gehoord. Ze stellen voor dat ik de komende maanden gewoon dubbel betaal om de achterstal weg te werken. Dat is het voorstel van de huisbaas.
Ik zal het ( moet wschl aangetekend) opzeggen en dan moet ik voor 1 september buiten. Wat is er haalbaar om op drie maanden qua huisvesting? Rekening houdende met het feit dat er in juli augustus vele mensen met verlof zijn?

sloeberken

#13 , 27 mei 2014 20:05

Iets wat ik niet begrijp, als je gewerkt hebt krijg je toch een werkloosheidsuitkering. Als je niet meewerkt met het OCMW zal je u zelf nog dieper in de nesten werken.
U woning opzeggen is het slechtste idee wat je maar kan bedenken, dan ga je geen adres meer hebben geen uitkeringen meer hebben.
Nu dringend werk zoeken dat zal al een oplossing zijn.

sabrinad
Topic Starter

#14 , 27 mei 2014 20:22

Ik krijg een uitkering van het ziekenfonds en ben werkonbekwaam en doordat mijn laatste job maar deeltijds was, heb ik ook deeltijdse uitkering. Werk zoeken in deze omstandigheden is dus geen optie.
Het OCMW biedt geen oplossingen, maar maakt de schuldenberg groter. Om een voorbeeld te geven. Ik ga bij mijn OCMW consulent met een rappel van de electriciteit. Ze gingen een afbetalingsplan aanvragen. Ineens krijg ik zelf een nieuwe rappel met kosten. Ik bel md electriciteitsmaatschappij en het OCMW had hen na al die tijd nog niet gecontacteerd.

Op de privémarkt zal niemand iets aan me willen verhuren. Hier stapelt de schuld zich enkel maar op. Wel gek dat ik constant 2 meningen krijg te horen.

sloeberken

#15 , 27 mei 2014 20:28

Heb het reeds gezegd, in schuldbemiddeling gaan. Dan worden vele schulden kwijtgescholden en kan niemand nog kosten of intresten vragen.

Terug naar “Huren”