Onkostenvergoeding.. schrik voor belastingen

nicop
Topic Starter

Onkostenvergoeding.. schrik voor belastingen

#1 , 16 mei 2014 10:17

Beste,

Vanaf Juni zal ik 215km van huis werken in Luik nu heeft mijn werkgever volgende premiestelstel voor onkosten opgezet:

Kilometervergoeding met eigen wagen 0,3461km
Tussenkomst huur appartement : 570/pmaand
Tussenkomst vaste kosten: 420/pmaand
dagforfait 30EUR

Mijn vraag is: ga ik dan niet gigantisch belastingen moeten betalen op mijn aanslagbiljet?

Situatie:

Getrouwd.. geen kinderen, wel een hypothecaire lening lopende.

Mvg,

Nicop

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mei 2014 10:57

Onkosten worden niet belast.

nicop
Topic Starter

#3 , 16 mei 2014 11:07

Ook niet als het een zo groot bedrag is?

Reclame

zertyx
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 mei 2014 12:15

Onkosten worden niet belast. Maar de terugbetaling van sommige (privé-)kosten kan wel een voordeel van alle aard vormen (bv. gratis woonst, gratis elektriciteit, gsm, internet, ...)

Zie hier: http://www.fiscus.fgov.be/interfaoifnl/ ... ntages.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

U spreekt over een hypothecaire lening, dus u behoudt wel uw huidige woning als thuisbasis?

In dat geval zijn de kosten mijns inziens enkel voor uw beroep gemaakt, en leveren ze geen belastbaar voordeel op.

Wat de hoogte van het bedrag betreft: heeft uw werkgever hierover een akkoord met de fiscus? Deze laatste zal immers wel nagaan of de kosten wel degelijk beroepskosten dekken en geen verdoken inkomsten vormen.

Jef 007

#5 , 16 mei 2014 14:35

u gaat geen 215 km van huis werken, u gaat ook in Luik WONEN
==fiscaal verschil

eylis

#6 , 16 mei 2014 14:54

even reflexie: toffe werkgever! Is dat een plaatselijk gebruik in Luik?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”