Waar mag ik een mobiele winkel starten?

Mariam
Topic Starter
Berichten: 4

Waar mag ik een mobiele winkel starten?

#1 , 05 apr 2014 20:45

Ik zou graag een winkeltje starten in een opgeknapte werfkeet of opgelapte caravan.
Waar mag je dit uitbaten, stel dat je een geschikte locatie vindt, wie beslist dan of het toegelaten is daar een standplaats te hebben?
Mag je op een privéterrein waar je bijvoorbeeld een standplaats zou huren, een commerciële activiteit uitoefenen?

Als het zou gaan om een hoevewinketlje en je zorgt ervoor dat de winkel an sich mobiel is, dus geen vaststaand gebouw, zou dit dan bvb toegelaten zijn op landbouwgrond?

Alvast dank voor feedback

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 05 apr 2014 20:48

Op zijn minst een leurvergunning dus ambulante handel EN een toelating van de gemeente dat op die plaats handel mag gedreven worden.
(toelating zowel voor openbare plaats of privé terrein).

Mariam
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 05 apr 2014 21:37

De leurvergunning heb ik, gezien ik homeparties geef in streekproducten. Eens een geschikte locatie gevonden, bij de gemeente in kwestie horen dan?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 05 apr 2014 21:49

En bij de eigenaar van de grond als die privé zou zijn.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 apr 2014 07:06

Je zal ook toelating moeten aanvragen bij de FAVV Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen.
Ook al is het een caravan je zal moeten zorgen dat je stromend water geeft, is gemakkelijk zelf te maken in een mobiel, voldoende koeling, verlichting met bescherm kappen enz.., maar het voedsel agentschap helpt je hier wel mee !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 06 apr 2014 10:51

je zal moeten zorgen dat je stromend water geeft,
Heb echter nog nooit een marktkramer gezien met stromend water in zijn kraam.

Mariam
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 06 apr 2014 11:03

Verdere tips zijn uiteraard welkom, maar alvast bedankt voor de info iedereen, hier kan ik al een beetje mee verder.

artemis
Berichten: 3294

#8 , 06 apr 2014 12:32

Goed informeren bij de gemeente(s) waar je wil gaan staan. Ga ervan uit dat je als concurrent voor andere handelaars beschouwd kan worden. Ijsventers in Antwerpen bv mogen om die reden niet op een plaats blijven staan (m.u.v. enkele staanplaatsen die periodiek verkocht worden). Ze mogen stoppen om ijs te verkopen en als de klanten bediend zijn moeten ze weer verder naar een volgende plek.

Je spreekt van een mobiele winkel maar beoog je echt meerdere standplaatsen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 apr 2014 17:18

je zal moeten zorgen dat je stromend water geeft,
Heb echter nog nooit een marktkramer gezien met stromend water in zijn kraam.

Daar ben je toch mis in hoor!!
De wagens zoals voor kaas, vlees en vis die hebben allemaal een tank met water en een kraantje met lopend water.

Ook de mobiel frituren hebben dit allemaal, dit werkt met een elektrisch kraantje die verbonden is met een watertank.

Lees deze link eens van een tweedehandswagen met warm en koud stromend water!!!!!!!!

http://www.kapaza.be/nl/overnames-en-ex ... 550307.htm

en zo werkt dit

Afbeelding
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mariam
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 07 apr 2014 21:02

Voorkeur zou uitgaan naar één vaste plek ieder weekend, waar ik eventueel ook geparkeerd kan blijven. Daarbuiten zou ik dan occasioneel eens op een markt kunnen staan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 apr 2014 21:11

Mocht ik u zijn dan zou ik ten eerste een goed plekje zoeken waar veel mensen passeren en dan kan je dit gaan vragen aan de gemeente als je daar één maal per week mag staan!

Dit doen toch ook de pizza kramen, bij ons zelf éénmaal per maand(zaterdag morgen) iemand met klaar gemaakte paling.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”