nieuwe auto nieuwe platen nieuwe verzekering?

hugojanssens
Topic Starter
Berichten: 8

nieuwe auto nieuwe platen nieuwe verzekering?

#1 , 30 mar 2014 18:15

Hallo,

na meermaals met een kluitje in het riet gestuurd te zijn, weet ik het helemaal niet meer...
het probleem:
Mijn oude auto heeft het opgegeven, ouderdom dus geen ongeval of iets dergelijks... waarop ik besloot een nieuwe wagen te kopen. Met de nodige gegevens van deze wagen ga ik naar mijn huidige verzekeraar om een offerte aan te vragen. Deze bleek jammer genoeg 200EUR duurder te zijn dan voor mijn vorige wagen en ongeveer een 200EUR meer dan de offerte die ik online had aangevraagd. Van 46Kw naar 70Kw was hun uitleg, maar ondertussen ben ik een jaar ouder en een bonus malus graad lager bovendien koste het meer dan de offerte die online aanvroeg omdat daar geen bankcommissie,overdrachtskorting etc etc bij gerekend was. Daarom vond ik dit bedrag overdreven en besloot ik om op zoek te gaan naar een andere verzekeraar. Ik heb men oude verzekeraar ook duidelijk te kennen gegeven dat ik niet van plan was om mijn nieuwe wagen bij hun in te schrijven.
Voor mijn nieuwe verzekeraar had ik een schade attest nodig om de polis te starten waarop ik dit telefonisch aanvroeg bij men oude verzekeraar. Zij beweerden echter dat dit voor mij onmogelijk was om zelf een schade attest aan te vragen en dat dit enkel mogelijk was tussen verzekeraars onderling.
Dit bleek niet te kloppen waarop ik langs ben gegaan op kantoor om opnieuw het schade attest op te vragen. Nu bleek dit wel mogelijk, maar enkel als ik mijn oude polis schorste... zo gezegd, zo gedaan schors mijn polis maar, mijn auto rijdt toch niet meer. Toch kreeg ik het schadeattest niet mee, wel een bewijs van een geschorste verzekering. Het schade attest kreeg ik pas als ik het bewijs van de DIV binnenbracht dat ook mijn nummerplaten geschorst waren.
Eens ik dit bewijs had ging ik opnieuw naar mijn verzekeraar om mijn schade attest op te vragen, weer kreeg ik dit niet mee want het was 'wettelijk bepaalt dat dit op mijn vervaldag van mijn polis automatisch opgestuurd werd'. Plots was het onderwerp van het gesprek ook dat ik bij hun wettelijk verplicht was om te melden wanneer ik een nieuwe auto kocht en verplicht was deze bij hun te verzekeren.
Omdat ik niet goed begreep waar dit alles vandaan kwam heb ik wat zitten opzoeken, blijkbaar is het inderdaad zo dat wanneer je 3maanden voor de vervaldag niet laat weten dat je je polis niet wil verlengen, je er verplicht voor een jaar aan vast hangt. Nu heb ik pech want mijn auto heeft het in deze periode begeven... Nooit heeft mijn verzekeraar mij hier echter opgewezen en de manier waarop ze me in het rond gestuurd hebben zint me totaal niet meer! Al mochten ze de goedkoopste van het land zijn, hier wil ik NIET meer verzekerd zijn. Nu ben ik echter van mening dat die polis over mijn oude auto gaat met oude nummerplaten en dat zij deze geschorst heb waardoor ik mijn nieuwe auto met nieuwe platen mag verzekeren waar ik wil. Of heb ik het mis? Aan hun kan ik het niet meer vragen want hun 'wettelijk bepaald en verplicht' geloof ik niet meer.
bedankt
Hugo

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 30 mar 2014 18:54

U moet uw auto laten verzekeren bij uw vorige verzekeraar, tot de vervaldatum U kan nu al naar een andere verzekeringsmaatschappij gaan, en dan zullen zij alles in orde maken zodat u vanaf de volgende vervaldag bij hen verzekerd bent.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 30 mar 2014 18:57

Voertuig / verzekering op andere naam zetten en nplt opsturen.
zeker als het een nplr ABC 123 is dus nog een oude... die worden zo wie zo uit de 'handel' genomen.

Reclame

hugojanssens
Topic Starter
Berichten: 8

#4 , 30 mar 2014 21:35

@oude belg, moest mijn auto het eerder begeven hebben, dan was dit inderdaad wat ik had moeten doen. Maar kan dit nu nog? mijn auto heeft het begeven 2 maanden voor vervaldag waardoor ik dus niet de verplichtte 3 maand op voorhand heb kunnen laten weten dat ik mijn polis niet verleng. Ben ik met een nieuw voertuig/platen niet meer gebonden aan die 3maanden?
@franciscus, bedoelt u dat ik de auto inschrijf op naam van mijn vriendin en zij deze dan laat verzekeren? Of wat bedoelt u net?

allessinds bedankt beide voor de snelle replies!

PS het gaat om een 123 ABC plaat die ik ondertussen ingeleverd heb (en bevestigd door DIV) de aanvraag voor nieuwe platen betreft de nieuwe europese plaat

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 30 mar 2014 22:18

Als u die aanvraagt op iemand anders zijn naam en de verzekering ook op die naam neemt dan is er een geen auto meer op uw naam.

hugojanssens
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 30 mar 2014 22:49

maar ook geen verzekering op mijn naam? ik kan wel als regelmatig bestuurder verzekerd zijn, maar aangezien ik hoofdbestuurder zou zijn moet de verzekering in principe ook op mijn naam staan, niet? bijkomend probleem is dat de roze kaart voor aanvraag van platen al ingevuld is op mijn naam...

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 30 mar 2014 23:15

Dan staat de wagen op uw naam of u moet een ander document opvragen ( als dat nog gaat).

hugojanssens
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 31 mar 2014 00:08

ok bedankt! ik vrees dat het of zo moet ok al vrees ik dat als puntje bij paaltje komt ik niet ga verzekerd zijn of belachelijk veel geld betalen bij men vorige verzekeraar.

hugojanssens
Topic Starter
Berichten: 8

#9 , 31 mar 2014 09:59

Net opnieuw contact opgenomen met mijn toekomstige verzekeraar... omdat ik inderdaad moet overstappen naar de europese kentekens kan ik mij bij hun verzekeren met mijn nieuwe auto... zij hebben enkel het schade attest nodig... Ondertussen ben ik voor dit schade attest al bijna 4 weken aan het 'zagen' bij mijn oude verzekeraar, maar moet ik altijd iets anders doen om dit te verkrijgen. Iemand enig idee of zij verplicht zijn om dit aan mij te geven van zodra ik er naar vraag?

Sirkii
Berichten: 5414

#10 , 31 mar 2014 13:29

Je hebt niet tijdig je opzeg gedaan bij je oude verzekeraar en dus zit je'r nog één jaar aan vast. Daar't verschil "maar" 200€ is veronderstel ik dat je ook op je nieuwe wagen enkel BA (en rechtsbijstand) neemt. Je omnium (als je dat wil) kan je al bij de nieuwe verzekeraar nemen als je op je vorige wagen géén omnium had.

In je polis zal een clausule à la "Zoals voorzien door het koninklijk besluit van 16/01/2002, maakt de maatschappij, binnen 15 dagen na het einde van de overeenkomst, het attest schadeverleden over aan de
verzekeringnemer." staan. Je krijgt het attest dus maar op het einde van de overeenkomst. (De BA-polissen zijn zo goed als identiek bij alle verzekeraars)

Andere naam : je zal je goede B/M normaliter niet kunnen meenemen (of een supergoede nieuwe maatschappij gevonden hebben ...). Het volstaat om je als (enige) hoofdbestuurder op te geven : Heb zelf al 20 jaar een goedkope BA-polis als enige bestuurder van een auto die ingeschreven is op m'n vrouw (omdat die wagen gekocht was nav de vervanging van haar auto en zij vanaf dan met mijn wagen rondreed). Toen zelfde probleem voorgehad : omnium direct bij nieuwe maatschappij en BA pas op de volgende vervaldag.

hugojanssens
Topic Starter
Berichten: 8

#11 , 31 mar 2014 14:59

@sirkii thx voor je reply al blijft de helft er van chinees voor me :-) sorry

"Je hebt niet tijdig je opzeg gedaan bij je oude verzekeraar en dus zit je'r nog één jaar aan vast."
Bij men nieuwe verzekeraar beweren ze dat ik welkom ben mits vorig contract geschorst na inleveren van platen en overstap van "oude" platen naar nieuwe europese platen. Ik weet precies niet meer wat ik moet geloven, maar ik denk dat ik gewoon de papieren op stuur en zorg dat ik een verzekering heb... K zal er toch niet 'den bak' voor invliegen als ik iets mis doe...

"Daar't verschil "maar" 200€ is veronderstel ik dat je ook op je nieuwe wagen enkel BA (en rechtsbijstand) neemt"
mijn nieuwe wagen is een occasie van 15 jaar oud, dus geen omnium idd... wel had ik op mijn vorige wagen BA en een extra rechtbijstand, om het goedkoper te maken werd de offerte met een basis pakket gegeven en toch nog 200eur duurder... maar goed...

"Je krijgt het attest dus maar op het einde van de overeenkoms"
Dat was voor mij dus op het moment dat het contract geschorst werd zijnde 15 maart... Moet ik de officiele vervaldag nog tellen dan?

"je zal je goede B/M normaliter niet kunnen meenemen"
Die van men vriendin is beter :-)

"Het volstaat om je als (enige) hoofdbestuurder op te geven Heb zelf al 20 jaar een goedkope BA-polis als enige bestuurder van een auto die ingeschreven is op m'n vrouw"
Maar als plan B wil ik het net andersom :-) de auto op mijn naam en de verzekering op die van men vriendin met mij als hoofdbedstuurder, gaat dat ook? Verzekeringen enz zijn voor mijn arme hoofd een moeilijke kwestie!

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#12 , 31 mar 2014 20:35

Hugo,

Simpel uitgelegd.
Autoverzekeringen zijn altijd jaarcontracten.
Als je van verzekeringsmaatschappij wil veranderen dien je ten laatste 3 maand voor de vervaldag je opzeg bij die maatschappij te doen. Dat doe je door een aangetekend schrijven (meestal neemt de makelaar/verzekeringsagent) die taak voor zijn rekening.
Jij hebt je verzekering geschorst. dat betekent dat je verzekeringscontract niet ontbonden werd, maar dat je enkel geen premies meer betaalt omdat je voertuig niet meer aanwezig is. (verkocht, stuk, gestolen...) Wanneer je een nieuw voertuig koopt dien je je geschorst contract bij dezelfde maatschappij te heractiveren. je contract is immers niet opgezegd.
Vandaar dat de verzekeringsmaatschappij geen bonus malus attest/schade-attest aflevert. Je contract is immers niet ten einde (een schorsing is geen opzegging). Meest simpele is gewoon je huidige overeenkomst uitdoen en tijdig je opzeg doen voor volgend jaar.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

hugojanssens
Topic Starter
Berichten: 8

#13 , 01 apr 2014 08:13

Ok bedankt Basejumper! Dat is meer begrijpelijke taal :-)

Vreemd genoeg vindt mijn nieuwe verzekeraar het geen probleem dat ik in die 3maanden zit en heb ik enkel een schade attest nodig om mij bij hun te verzekeren. mijn oude verzekeraar heeft dit ondertussen naar me opgestuurd. Kan ik dan die verzekering niet nog een jaar 'geschorst' laten door lopen? En er met andere woorden niets voor betalen terwijl ik mijn auto bij een andere verzekraar laat verzekeren. Ik vroeg me af, als ik mijn nieuwe auto zie als 2de auto... ben ik dan verplicht om mijn tweede auto te verzekeren bij de verzekering van mijn eerste auto?

hugojanssens
Topic Starter
Berichten: 8

#14 , 01 apr 2014 08:47

PS. ik vond ook nog dit ivm met stopzetten autoverzekering:
in principe geldt dit:
"Artikel 26 : De duur van de overeenkomst is één jaar. Op het einde van de verzekeringsperiode wordt de overeenkomst stilzwijgend van jaar tot jaar vernieuwd, tenzij zij door één van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de lopende periode werd opgezegd."

met enkele uitzondering waaronder:
"wanneer de overeenkomst wordt geschorst wegens de opvordering van het voertuig (cfr artikel 30)."

en dat is gebeurt... het lijkt me dan toch zo dat ik mij nu verzeker waar ik wil?

bron:
http://www.verzekeringen.be/autoverzeke ... en#termijn" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 01 apr 2014 11:18

"wanneer de overeenkomst wordt geschorst wegens de opvordering van het voertuig (cfr artikel 30)."
En door wie of welke instantie werd uw wagen dat opgevorderd?

Terug naar “Algemeen”