Beste,
Volledigheidshalve moet ik zeggen dat ik geen jurist ben en ik koester ook geen ambities in die richting, maar u moet mij dan ook geen 100 EUR per uur betalen
Er is inderdaad een verschil tussen "feitelijke scheiding" waarvoor u a priori niet naar de rechtbank moet, en "scheiding van tafel en bed" (een verouderde procedure die nog zelden voorkomt) waarvoor u wel naar de rechtbank moet.
Vermits ik echter uit uw relaas afleid dat uw echtgenote niet happig is op een scheiding, raad ik u toch aan de Vrederechter te vragen om voorlopige en dringende maatregelen te bevelen.
Verder moet ik de bewering toch nuanceren dat vanaf 1 september 2007 de echtscheiding op grond van feiten niet meer zou kunnen ingeleid worden...
In de nieuwe echtscheidingswet kan de echtscheiding
ook worden gevorderd
op grond van feiten (overspel, grove beledigingen, slagen en verwondingen) die aantonen dat er een onherstelbare ontwrichting is (art. 229? 1 B.W. nieuw).
W?l is het zo dat de alimentatie niet meer afhankelijk zal zijn van de betrapping, die moet in elk geval betaald worden door de meest begoede aan de meest behoeftige partner (u zei dat u alle lasten draagt?), maar gelukkig niet meer dan 1/3de van uw netto-inkomen en (in principe) slechts voor de duur van uw huwelijk.
Cheers,
CCDM