onderhoudskering grootouders

kefienator
Topic Starter

onderhoudskering grootouders

#1 , 11 feb 2014 11:29

Beste,

ik woon alleen en ik heb geen band meer met mij familie. Mijn ouders zijn overleden en ik heb van mijn 11 tot mijn 18 jaar bij mij grootouders gewoond (voogden).

Nu is mijn vraag of deze later een onderhoudsuitkering van mij kunnen eisen (vb rusthuiskosten). Het liefst zou ik mij laten 'uitschrijven' uit deze familie (is dit mogelijk??).

Ik ben op deze moment 20 jaar en ik ben aan het studeren. Ik woon alleen en ik heb dus geen contact meer met mijn grootouders.

waar moet ik hiervoor terecht zodat ik zeker geen onderhoudsuitkering of eender welke kosten aan mijn grootouders moeten betalen? kan ik mij laten 'uitschrijven' uit deze familie?

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 11 feb 2014 11:40

Neen, u kan u niet laten "uitschrijven" uit uw familie. U kan wel, zodra het OCMW bij u aanklopt om bij te dragen in het onderhoud van uw familie (ouders, grootouders, of andere), vragen om vanwege het niet-bestaande contact met uw familie, hiervan vrijgesteld te worden. Let wel, het OCMW hoeft hier niet op in te gaan.

Voor meer info, lees volgende:
http://elfri.be/onderhoudsplicht-tegeno ... t-rusthuis" onclick="window.open(this.href);return false;

kefienator
Topic Starter

#3 , 11 feb 2014 12:22

Bedankt voor uw reactie Turaki. deze link heeft inderdaad een heleboel informatie.

Acht u de kans groot dat het OCMW hier niet zal op ingaan? ik woon al 2 jaar alleen, en het contact in verbroken omdat ze mij zonder enige verwittiging op mijn 18 jaar op straat hebben gezet wegens 'onbeleefd', het is te zeggen, zo stond het in de brief van de deurwaarder.

Zou het slim/mogelijk zijn om nu al contact met mijn plaatselijke OCMW(niet hetzelfde OCMW dan dat van mijn grootouders) hierover te gaan praten en mijn nu alreeds in te dekken?

het is ook zo dat ik een erfenis heb ontvangen van mijn ouders en hiervan hebben mijn grootouders alle maanden een mooi bedrag van afgetrokken (ze ontvingen ook nog verhoogd kindergeld (+-400 euro per kind) en studietoelagen dus ze hebben hier een mooi spaarpotje mee kunnen aanleggen. In de tijd dat ik er woonde hebben ze ook een appartement gekocht en een nieuwe auto (geen idee of dit relevant is)

ik wil in ieder geval geen moeite of kosten besparen om ervoor te zorgen dat ze later niet bij mij komen aanklopen, want dat zullen ze zeker doen.

alvast bedankt voor de help en Turaki, nog eens bedankt!

Reclame

kefienator
Topic Starter

#4 , 16 feb 2014 17:55

iemand die mij wil helpen?

roharro

#5 , 16 feb 2014 18:24

Aangezien u door de grootouders destijds bent opgevangen is het kans zeer groot dat u tov hen onderhoudsplichtig bent ingeval van opname in rusthuis.
U kunt zich niet "indekken".
Dat uw grootouders voor u kindergeld krgen is een extra bewijs dat ze voor u hebben gezorgd en zal uw plicht tot onderhoud kracht bijzetten.

Wat heeft een nieuwe auto van uw grootouders nu in te maken met onderhoudsplicht?

Uitschrijven uit familie bestaat niet...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 feb 2014 18:27

DIE brief zeker bijhouden.

In een case waar kind door OCMW gevorderd werd via vrederechter onderhoudsgeld te betalen werd door OCMW argument gebruikt dat ze NA de 16de verjaardag van kind nog samenwoonde met die ouder. Bijgevolg wel verplicht onderhoudsgeld te betalen.

Echter wanneer er door de (groot)ouders zelf een breuk werd gemaakt dan hebt u wel iets meer kans dat vrederechter verzoek zal afwijzen.
Trouwens erfenis van u die ze hebben (mis)gebruikt. Daar kan u gezien zij enkel volmacht hadden terugvordering vragen.

Echter dan kan u best met alle documenten die u hebt eens vb via een http://www.CAW" onclick="window.open(this.href);return false; .be een gratis consult vragen bij een advocaat.
of via een justitiehuis

http://balieantwerpen.be/?action=onderd ... s+bijstand" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=74" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/justitie/Organ ... tiehuizen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Franciscus op 16 feb 2014 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Mariette

#7 , 16 feb 2014 19:26

Ik wil kefienator toch ook even wijzen op het feit dat kindergeld de kosten voor opvoeding van een kind niet dekt. d.i. normaal kindergeld. Vermits U wezengeld ontving zal dat al anders liggen, gezien dat bijna het dubbele is van normaal kindergeld.

mava105

#8 , 16 feb 2014 20:04

het is ook zo dat ik een erfenis heb ontvangen van mijn ouders en hiervan hebben mijn grootouders alle maanden een mooi bedrag van afgetrokken !
Stond dat geld op een rekening op uw naam? Hadden zij volmacht op die rekening? Heb jij de rekeninguittreksels van die verrichtingen? Kan je hierop verwijzingen terugvinden dat deze zaken eventueel met uw geld werden aangekocht?an allemaal dienen als bewijs.

roharro

#9 , 16 feb 2014 20:05

het is ook zo dat ik een erfenis heb ontvangen van mijn ouders en hiervan hebben mijn grootouders alle maanden een mooi bedrag van afgetrokken !
Stond dat geld op een rekening op uw naam? Hadden zij volmacht op die rekening? Heb jij de rekeninguittreksels van die verrichtingen?
Kan allemaal dienen als bewijs.
Het hangt van de grootte van dat bedrag af of het legaal was.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

kefienator
Topic Starter

#10 , 03 apr 2014 20:11

elke maand 350 euro. hiervan heb ik bewijs. dit stond beschreven op de uittreksels als onderhoudsgeld. Ik heb geen idee of ze een volmacht hadden, maar dat onderhoudsgeld was een bestendige opdracht en mijn grootmoeder zei eens dat 'dit mocht van iemand van het vredegerecht. ondertussen ben ik wel al 20,dus meer als 2 jaar na de 'feiten'. want het onderhoudsgeld kregen ze vanaf mijn 11 dus. 7 jaar lang. 29400 euro in totaal dus. dit is dan alleen van mij want ik heb nog een zus, maar deze werd wel goed behandeld en woont er nog steeds. ik heb geen idee of ze daar onderhoudsgeld van aftrokken.

maar dus, 350+ +- 500 euro kindergeld per maand=850 euro. Wie zich sterk maakt dat ze hierop geen mooie winst overhielden heeft toch wel een erg duur kind. Ik kreeg niets bijzonder en ik had gewoon een kleine kamer. geen dure kleding of moter enzovoort.

het liefst zou ik willen dat ik er geen familie meer van ben volgens de wet. en ik ben zeker dat wanneer ze naar een rusthuis gaan, ze bij mij zullen aankloppen voor geld. en dit ben ik zeker niet van plan.

kefienator
Topic Starter

#11 , 03 apr 2014 20:24

Stond dat geld op een rekening op uw naam? Hadden zij volmacht op die rekening? Heb jij de rekeninguittreksels van die verrichtingen? Kan je hierop verwijzingen terugvinden dat deze zaken eventueel met uw geld werden aangekocht?an allemaal dienen als bewijs.
dit stond op mijn huidige rekeningen. ik heb geen bewijs hiervan maar aangezien zij enorm veel geld kregen kan ik aannemen dat ze met deze winsten hun auto en appartement(deels) betaalden.

ik zie ook dat de grondlasten van het huis waar ik vroeger woonde met mijn ouders. mijn zakgeld van 20 euro per maand en herlaadkaartkosten gingen hier zelfs van af. ik voel mij even mottig.. ze hebben dus zoveel mogelijk proberen te stelen(ja,zo noem ik het) van het nalatenschap van hun eigen dochter (ook van mijn vader natuurlijk). ondanks zijn studietoelagen kregen van +-900 euro gingen mijn schoolkosten toch van mijn rekening. hiervan heb ik bewijs. de kosten van een nieuwe gsm gingen hier ook af.

sorry voor de warige uitleg. ik voel mij misselijk en niet goed op deze moment.

Turaki

#12 , 03 apr 2014 22:21

Aangezien u door de grootouders destijds bent opgevangen is het kans zeer groot dat u tov hen onderhoudsplichtig bent ingeval van opname in rusthuis.
U kunt zich niet "indekken".
Dat uw grootouders voor u kindergeld krgen is een extra bewijs dat ze voor u hebben gezorgd en zal uw plicht tot onderhoud kracht bijzetten.
Dat geloof ik niet. Aangezien het ook perfect mogelijk is dat kinderen niet altijd voor hun ouders moeten zorgen door een slechte band, geldverspilling, of andere redenen van billijkheid, geldt dit evengoed voor grootouders.
Wat heeft een nieuwe auto van uw grootouders nu in te maken met onderhoudsplicht?
1 van de mogelijke redenen om niet te moeten instaan voor het onderhoud, is geldverspilling van de onderhoudsgerechtigde. De aankoop van een appartement en wagen kunnen hiervoor een aanwijzing zijn, maar op zich wel onvoldoende.

kefienator
Topic Starter

#13 , 07 apr 2014 14:51

ik vind de huidige wetgeving dan wel schandalig. ik moet nog voor mijn grootouders betalen terwijl zij 7 jaar lang elke maand alle kosten van rekening haalde en 350, en daarboven op 400 (niet 500,was een foutje) euro kindergeld. Toevalig kopen ze in die 7 jaar een mooi appartement en een nieuwe auto,en aangezien zij maar 2 pensioentjes trekken lijkt het mij zeer straf mochten ze dit van eigen (lees, niet van de erfenis van mijn ouders) kapitaal gedaan hebben.

350 euro/maand+400 kindergeld/maand+het feit dat ze bijna lettterlijk niets kosten van mij hadden want ze trokken het af mijn erfenis+studietoelagen(geen kost buiten schoolgerief a la stilo's, kaftpapier (schoolrekeningen incl reis naar berlijn ging af mijn erfenis).

en dat dat deze geldwolven en hele berg geld (deels van hun overleden dochter) hadden gestolen zou ik nog onderhoudsgeld moeten betalen? over mijn lijk!

en nee mensen, dit is niet verzonnen ofzo. Er zijn wel degelijk zo'n mensen. Ik word hier misselijk van.

kefienator
Topic Starter

#14 , 03 aug 2014 19:00

als student zonder inkomen, kunnen ze dan toch onderhoudsgeld eisen? Dus puur geld van de erfenis. Ondertussen hebben ze blijkbaar via mijn ex mijn huidig adres te pakken gekregen dus ik voel al nattigheid.

wat ik wel heb gelezen (dit ging wel over onderhoudsgeld van ouder naar kind) is dat de ontvanger van het onderhoudsgeld echt behoeftig is. stel nu dat mijn grootouders nu naar een rusthuis gaan, en niet toekomen met hun pensioen(ze ontvangen beiden een pensioen) kan er dan niet gesteld worden dat men dan op de verkoop van hun appartement of auto moeten terugvallen?

Ik ben in ieder geval hun ook maar één euro te betalen, dan verhuis ik nog liever naar het buitenland.

Franciscus

#15 , 03 aug 2014 19:30

Als erfenis op uw naam stond dan is het mogelijk dat uw grootouders een 'volmacht' hadden.
Weet u waar deze rekening is geopend - u kan dat navragen bij de notaris die indertijd de zaak heeft geregeld of nog beter via de jeugdrechtbank die u en uw zus aan de zorgen van uw grootouders hebben toevertrouwd.
Normaliter zou u op de griffie jeugdrechtbank toegang moeten krijgen van uw dossier.
Daarin zal staan wat uw grootouders mochten doen.
Gezien leeftijd moet er ook nog (een periode) een toeziende voogd zijn geweest die specifiek de financiële toestand in het oog moest houden.

Terug naar “Andere”