Beste prijs/kwaliteit verhouding autoverzekering..

New Jack City
Topic Starter
Berichten: 54

Beste prijs/kwaliteit verhouding autoverzekering..

#1 , 02 feb 2014 23:38

Jongens.. ik betaal nu bijna 200€/3 maanden aan mijn autoverzekering maar gisteren waren we er toevallig over bezig met iemand en hij beweert dat dat echt wel veel te duur is en dat je bij andere maatschappijen op jaarbasis maar aan de helft komt?

Vinden jullie dit ook echt te duur? Zo ja welke maatschappijen stellen jullie mij voor dan?

Ps: volgens mij staat mijn Bonus Malus op 0 want heb de afgelopen 5 jaar geen accidenten gehad maar ben niet zeker.. ik ga het aan mijn verzekeraar vragen op hoeveel hij staat. Kun je dat ergens vinden eig?

Dank u,

artemis
Berichten: 3294

#2 , 03 feb 2014 09:29

Heb je een omnium of is het enkel BA? Is dat incl rechtsbijstand?
Het bonus malus systeem wordt niet meer door alle verzekeraars gebruikt.

New Jack City
Topic Starter
Berichten: 54

#3 , 03 feb 2014 12:18

Heb je een omnium of is het enkel BA? Is dat incl rechtsbijstand?
Het bonus malus systeem wordt niet meer door alle verzekeraars gebruikt.
Neen ik heb geen omnium. Rechtsbijstand betaal ik apart per jaar en dat is iets van 80€/jaar.

Heb vandaag met men verzekeraar gebeld en yeps.. mijn bonus malus staat op 0 en ik heb niet echt een accident gehad waarbij ik niet in recht was.. . Paar kleine schadegevallen waarbij ik in't recht was.

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#4 , 03 feb 2014 18:36

800€ per jaar voor enkel BA is inderdaad erg duur en zou richting helft moeten kunnen.
Vraag eens een offerte aan een 6-tal verzekeraars en leg die naast elkaar. Hou rekening met de afstraffing ingeval van een ongeval in fout, de goedkoopste aanbieders hebben namelijk de reputatie de premie het meest te laten stijgen na een ongeval in fout.
Heb je een makelaar? Die zou nog het meest rekening moeten houden met een ongevalvrij verleden. Je zou hem goedkopere offertes onder de neus kunnen duwen, maar je kan natuurlijk ook van verzekeraar en/of makelaar veranderen.
Andere factoren die je premie in de hoogte kunnen jagen zijn je leeftijd en je woonplaats, maar toch is 800€ op jaarbasis erg veel.

Dit is geen consumentenforum en we mogen hier geen namen noemen.
Vorig jaar heb ik naar aanleiding van de aankoop van een nieuwe wagen alles opnieuw bekeken en vergeleken, maar dan wel voor een omnium en ik heb her en der meerdere offertes aangevraagd. Mijn oude verzekeraar had een dure reputatie in de media. Toch heb ik dankzij mijn makelaar een heel mooie offerte gekregen bij dezelfde zogenaamd dure verzekeraar omdat die het meeste rekening hield met mijn ongevalvrij verleden. Ik ben dus gebleven waar ik zat en ik hoef niet te vrezen voor een schokkende premiestijging als ik morgen een ongeval in fout maak.

PS Als je huidige verzekeraar nog met bonus malus werkt dan kan je bij sommige ook onder 0 gaan, bv -2, of 0 met twee jokers (komt quasi op hetzelfde neer). Is belangrijk om weten voor prijsoffertes elders...
PPS Sommige verzekeraars werken enkel via makelaars.

New Jack City
Topic Starter
Berichten: 54

#5 , 03 feb 2014 20:06

Jongens.. ik had mijn makelaar gemaild en hij had het al door dat ik wss 'na zovelen trouwe jaren' wou/ging veranderen van verzekeringsmaatschappij... . Ik heb idd bonus malus op "0" en ik heb eig ook de laatste 5 jaar GEEN ongeval gehad waar ik niet in't recht ben.. alleen paar kleine gevalletjes in mijn recht maar soit.. . Dat terzijde vond ik het raar dat hij toevallig 'nu' pas zegt dat hij mijn premie sowieso ging laten zakken.. dus ipv "200€/trimester" ging het zakken tot "145€/trimester". Dit vind ik echt raar hoor.. . Dus als ik gezwegen had gelijk een 'braaf schaapje' was het lekker MSS lekker toch op 200€ gebleven??

Ik heb hem wel heel eerlijk gezegd dat ik wou veranderen want hij vroeg het ook. Maar nu met 145€/trimester wil ik nog blijven.

Hij is makelaar voor verschillende maatschappijen en hij zei de maatschappij waar ik een overstap heen wilde maken toch niet 'zo goed' in mekaar steekt qua service als deze waar ik nu bij ben. En op dat vlak geloof ik hem wel eig want heb toch wel paar x op al die jaren gevallen gehad dat ik in pech stond en nog vanalles maar telkens ben ik enorm goed verder geholpen geweest door men verzekering en dit qua vervangwagen, pechverhelping(thuis/ergens anders),takeldienst.. . Alhoewel dat soms de pechverhelping meer als een dik uur(denk een x zelfs paar dik uur) op zich liet wachten.

Rechtsbijstand(externe firma) is opgestegen naar 100€/jaar(ipv 75€) zei hij maar ook omdat je de vervangwagen ipv de 5dagen die tot nu toe was dat je mocht/kon houden verhoogt is naar 30dagen.

Sirkii
Berichten: 5434

#6 , 05 feb 2014 12:43

Je spreekt van vervangwagen en een rechtsbijstand van 100 euro (dus wss ook contractuele geschillen gedekt). Wat zit er allemaal in je polis, over welke wagen gaat het en waar woon je?

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#7 , 10 feb 2014 16:35

Wat veel mensen vergeten en wat toch wel een relevant criterium is is: wat is de catalogus-nieuwwaarde en het vermogen van de wagen? Het spreekt voor zich dat de premie op een kleine hatchback met een 1,3 L motor, minder is dan de premie op een sportkar met een 3 L V8-motor.

Verzekeringen werken met schadestatistieken en zij weten uit ervaring dat auto's met krachtige motoren meer risico zijn, bovendien hebben die ook vaak een hogere waarde. Daarom dat het bonus-malussysteem m.i. een goed systeem is omdat je, als je kan aantonen dat je lang ongevalvrij rijdt, je toch nog een redelijke premie krijgt op een krachtigere wagen.

Het loont inderdaad de moeite uw makelaar wakker te houden. Zij krijgen immers commissies op contracten, in percentages, en vinden het dus de moeite uit eigen beweging u te waarschuwen dat u teveel betaald. Als ze mogelijks een klant zouden verliezen, kunnen ze vaak ineens wel commercieel zijn.

Monikos
Berichten: 1

#8 , 26 mar 2014 11:33

Hartelijk dank voor uw antwoord. Nuttig!

snellemichiel
Berichten: 193

#9 , 07 apr 2014 20:29

Er is maar 1 goede methode ... voor BA zoekt u simpelweg de goedkoopste.
U vraagt offertes aan bij verschillende maatschappijen met al dan niet rechtsbijstand, bestuurdersverzekering ect ...

Dan krijgt u offertes en kan u direct vergelijken of u te veel betaald of toch niet?
Zo heb ik het gedaan en de goedkoopste genomen het is maar BA ...

Moest het Ominium zijn dan hangt het af van wat ze aanbieden ... en contractuele voorwaarden.

Inazuma
Berichten: 9799
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 11 apr 2014 21:41

De verzekeringssector heeft duidelijk liever nieuwe klanten, dan goede klanten.

Een onafhankelijk verzekeringsmaakelaar is verplicht om op jouw vraag je de beste markt-aanbiedingen te zoeken.
Een merk-gebonden makelaar heeft die verplichting niet ... die mag je een overbetaald minderwaardig product aansmeren als dat in zijn aanbod zit.


Regelmatig een beetje rondshoppen voor allerhande dingen helpt.
BA-autoverzekering is daar zeker één van.
Telecom een ander goed vb.

Als je niets doet, niets onderneemt gaat men je tarief doorgaans niet aanpassen - op een zeldzame uitzondering hier of daar na.

Terug naar “Praat café”