Woonhuis wordt bedrijfsterrein?

johnbeton
Topic Starter

Woonhuis wordt bedrijfsterrein?

#1 , 09 jan 2014 14:58

Hallo

Wij wonen in een kleine gemeente in een rustige straat. Op een boogscheut van ons ligt een vrij groot beton/steen-bedrijf waar wij tot op vandaag weinig overlast van ondervonden.
Nu is onlangs een van onze buren komen te overlijden en heeft dit bedrijf het huis van de familie van de overleden eigenaar overgekocht. De achtertuin daarvan paalt aan aan de stockageplaats van dit bedrijf.
Intussen heeft dit bedrijf het huis naast ons al volledig afgebroken en wil men het terrein blijkbaar gebruiken als stockageplaats voor grote stapels met steenpaletten, als parking voor medewerkers en mogelijk zelfs als uitrit voor zwaar vrachtvervoer (zware opleggers met zand/beton). Je kan je voorstellen dat wij hier als buren niet echt tuk op zijn, zeker niet aangezien dit bedrijf elke dag om 5u 's morgens zijn werkzaamheden start, en ook aangezien er hier ook nog redelijk veel kleine kinderen in de buurt wonen. As we speak zijn er bulldozers bezig het om het terrein te nivelleren.

Nu is mijn vraag: Kan dit eigenlijk zomaar?
Kan een terrein in residentieel gebied dat tot voor kort gewoon bebouwd was met een woonhuis zomaar van bestemming veranderen naar bedrijfsterrein?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 09 jan 2014 15:01

Misschien eens nagaan op het gewestplan in welk gebied het terrein ligt en van daar uit verder navraag doen op de gemeente?

johnbeton
Topic Starter

#3 , 09 jan 2014 15:14

Nog even snel online geverifieerd, het gaat hem hier om "woongebied met een landelijk karakter".

Misschien is het niet helemaal netjes van mij, maar ik vrees wat voor de objectiviteit van de gemeente.
De eigenaar van het bedrijf is immers ook schepen van openbare werken/kmo's en tal van andere bevoegdheden...

Reclame

KimSe

#4 , 09 jan 2014 15:27

http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... estplannen" onclick="window.open(this.href);return false;

voor klachten: http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... dingmelden" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jan 2014 18:21

Zijn de nodige vergunningen in orde - afbraakvergunning ?
Is daar een beslissing geweest van de gemeenteraad/schepencollege ... deze documenten zijn opvraagbaar bij de gemeente.

johnbeton
Topic Starter

#6 , 10 jan 2014 09:19

Er heeft een melding gehangen voor de afbraak van dat woonhuis, dus ik veronderstel dat de afbraak gegund was. Verder zijn we niet op de hoogte gebracht.

We gaan volgende week naar het gemeentehuis om ons te informeren bij het loket van ruimtelijke ordening.

Alvast bedankt voor de respons.

johnbeton
Topic Starter

#7 , 18 jan 2014 19:49

We hebben ons geïnformeerd op het gemeentehuis.

Het desbetreffende betonbedrijf staat al jaren gekend als "zonevreemd bedrijf". Hiervoor wordt werd een RUP opgemaakt.
Het resultaat is dat het bedrijf in zijn huidige vorm kan blijven bestaan. Het terrein waarop tot voor kort het woonhuis stond en dat het bedrijf wil "inlijven" staat duidelijk op dit RUP ingekleurd als "woongebied met landelijk karakter".
Dat betekent dus dat wanneer er bedrijfsactiviteit zou plaats vinden, dat er dan een proces verbaal kan opgemaakt worden.

We hebben de bedrijfsleider van de betonfabriek gesproken en volgens hem zou hij er zeker in slagen om een bestemmingswijziging te laten goedkeuren. Er zal dan ook een openbaar onderzoek voor ingesteld worden.

Nu vraag ik me af, wat houdt zo'n openbaar onderzoek in? En hoeverre hebben wij daar inzage/inspraak in...?

johnbeton
Topic Starter

#8 , 21 jan 2014 10:16

ok,

Ik heb ondertussen in grote lijnen gevonden wat dit ongeveer gaat inhouden.
Een openbaar onderzoek is een procedure waarin ook de gemeentelijke schepenen een beslissing nemen op basis van inbreng van omwonenden.

Maar wat indien een van de schepenen ook betrokken partij is? De eigenaar van de betonfabriek die de bestemmingswijziging in de woonzone gaat aanvragen is namelijk een verkozen schepen.
Kan dit eigenlijk zomaar?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 jan 2014 14:12

Mag niet deelnemen of aanwezig zijn op de besprekingen en stemmingen.

Niet vergeten contact op te nemen met de oppositie.

Terug naar “Andere”