Een onderneming starten in buitenland maar werken in belgie

Alnedru
Topic Starter
Berichten: 5

Een onderneming starten in buitenland maar werken in belgie

#1 , 03 jan 2014 11:29

Ik heb een vraag ivm starten van onderneming in het buitenland.

Wij gaan effe opzij zetten alle moeilijkheden wat betreft de andere cultuur, taal, rechten en plichten van de andere land, maar ik ben meer geinteresseerd of het mogelijk is?

Stel voor ik open een onderneming ergens buiten de europa, op een of andere manier zal het lukken en ik zal de onderneming kunnen registreren. Nu ik ben geregistreerd als een zelfstandige in X land, ik heb de ondernemingsnummbe en btw nummer. En ik heb een zichtrekening bij de bank natuurlijk.

Ik ga als freelance werken bij een bedrijf die in Belgie is gevestigd. Elke maand gaan zij mij dus geld storten naar de zichtrekening van de bank in land X. Ik veronderstel dat ik de belastingen in de land X moeten betalen en niet in Belgie correct? Zal ik hier in Belgie problemen hebben of niet?

Hier zijn de vragen dus:
- Zal ik geen problemen hebben om met belgische staat?
- Zal de bedrijf geen moeilijkheden hebben om geld over te schrijven naar de bank buiten eurozone?
- Zal ik dan geen problemen hebben om geld terug over te schrijven naar belgie? Vooral wat betreft de munteenheid wisseling?
- Wat andere moeilijkheden kunnen er zijn?

Dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 03 jan 2014 11:38

Maar wat hebt u dan in het buitenland? Domicilie? Vaste inrichting? Klanten? Als er daar werkelijk niets is, gaan ze dat waarschijnlijk nooit toestaan.

Alnedru
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 03 jan 2014 11:41

Nee, in principe heb ik niets in buitenland, maar zoals ik al zei, het is niet belangrijk, ik zal de onderneming toch kunnen openen, ik ben meer geinteresseerd wat betreft belgie, want ik woon toch in Belgie en mijn klanten zullen in belgie zijn.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 03 jan 2014 11:52

Ze gaan u dan gewoonweg in België taxeren, zowel btw als directe belasting.

Alnedru
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 03 jan 2014 11:58

Hoe zo, waarom gaan zij mij hier taxeren? Bent u zeker? Ik weet een aantal mensen die ondernemingen in buitenland hebben maar in europa ... en zij betalen de belastingen enkel in de land waar de onderneming is ingeschreven, en niet in Belgie

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jan 2014 12:35

Als je een LTD heeft in Engeland, maar je woont in België dan betaal je u belastingen hier in België!

En je moet dan nog met een brief van de belastingen van België, een aanvraag indienen om te kunnen vrijgesteld te worden in Engeland anders betaal je twee maal belastingen, in België en in Engeland!

Je kan het even op zoeken voor welke landen dit geld die vrijstelling, indien niet opgenomen betaal je ook tweemaal je belastingen.

Voor Engeland is dit vanaf 21/10/89 in het staatsblad op 01/12/89
Laatst gewijzigd door denlowie op 03 jan 2014 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Alnedru
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 03 jan 2014 12:36

En hoe zorg ik ervoor dat ik enkel de belastingen in de land waar mijn onderneming is registreerd betaal?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 jan 2014 12:48

Als een onderneming in een ander land werkt dan het geregistreerd is, dan is dit een vennootschap met een bijhuis in België en val je 100% onder de Belgische wetten wat belastingen en reglementeringen betreft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Alnedru
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 03 jan 2014 13:01

Ja maar de geld en alles gaat naar de andere land, er blijft niks in Belgie... in principe, het is zo dat ik mijn services verkoop hier ... en jij kunt het ook voorstellen als buitenlands werkreis of zoiets ...

Als ene ingenieur gaat die werkt vast in Belgische bedrijf en dat belgische bedrijf verkoopt zijn services voor paar weken naar buitenland, de bedrijf wordt hier in belgie betaald en ook niet in de andere land waar de werkenemer is effkes gaan werken ...

LeenW
Berichten: 12828

#10 , 03 jan 2014 13:55

U hebt dus een bedrijf dat alleen op papier bestaat, want u hebt daar niks, u woont daar niet, u werkt daar niet, u hebt daar geen klanten. Om dan nog eens veel geld naar daar te laten gaan, begint toch wel sterk op fraude te lijken..

samsonite
Berichten: 13

#11 , 16 jan 2014 23:00

Eén van de redenen waarom je in Belgie belast zal worden is omdat het dagelijks beheer in België is.
Fiscus zal het misschien niet zo snel opmerken maar eenmaal ze je te pakken hebben (vroeg of laat zal je toch door de mand vallen) zullen ze alle misgelopen belastingen + boetes terugvorderen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 16 jan 2014 23:08

"Ja maar de geld en alles gaat naar de andere land, er blijft niks in Belgie... in principe, het is zo dat ik mijn services verkoop hier ... en jij kunt het ook voorstellen als buitenlands werkreis of zoiets ...

Als ene ingenieur gaat die werkt vast in Belgische bedrijf en dat belgische bedrijf verkoopt zijn services voor paar weken naar buitenland, de bedrijf wordt hier in belgie betaald en ook niet in de andere land waar de werkenemer is effkes gaan werken ..."


Ja maar in uw geval is het niet "efkes" in ander land gaan werken, maar wel voortdurend....
Die vlieger gaat niet op, want dan zou men even goed de zetel van zijn (in feite Belgische) onderneming in een belastingsparadijs kunnen plaatsen....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”