Schenking woning onder voorlopig bewind (of alternatief)

Slyke
Topic Starter

Schenking woning onder voorlopig bewind (of alternatief)

#1 , 01 jan 2014 20:13

Mijn vader is zwaar gehandicapt en staat onder voorlopig bewind (door mezelf, als zoon).
De gezondheidstoestand van mijn vader is zorgwekkend.

Moeder, vader en ikzelf (zoon) wonen momenteel in de gezinswoning.
Daarnaast is er nog een nieuwe, onafgewerkte woning (momenteel niet bewoonbaar), die we willen afwerken.

OPLOSSING 1:
Ik zou zelf de nodige investeringen willen doen zodat deze onafgewerkte woning bewoonbaar kan worden (eventueel door mezelf).
Maar... als ik dat doe, dan riskeer ik successierechten te betalen op mijn eigen investeringen.

OPLOSSING 2:
Moeder zou de woning willen schenken.
Probleem is echter dat vader geen schenkingen kan doen (mits onder bewind).

OPLOSSING 3:
Ik koop de woning over; de uitbetaalde gelden komen op een geblokkeerde rekening te staan
(waar onrechtstreeks dus ook successie op zal moeten betaald worden).

Ziet iemand een elegante oplossing voor dit probleem?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 02 jan 2014 18:34

De kans dat uw vader kortelings zou overlijden is blijkbaar reeel. Wacht dan gewoon de afhandeling van de nalatenschap af , waardoor jij eigenaar wordt van een half huis. Daarna kan je afspraken maken met je moeder om de andere helft te bekomen via schenking of afkoop. Dit laatste is aan 2.5 % registratierechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 03 jan 2014 08:24

“Art.488bis-F...§ 3...Evenwel kan hij(=de voorlopige bewindvoerder) slechts krachtens een bijzondere machtiging van de vrederechter :... b) de roerende en onroerende goederen van de beschermde persoon vervreemden;c) leningen aangaan en...De vrederechter wordt geadieerd bij eenvoudig verzoekschrift. Hij wint alle dienstige inlichtingen in; hij kan onder meer de mening vragen van de beschermde persoon en van eenieder die hij geschikt acht om hem in te lichten, onverminderd de artikelen 1186 en 1193bis van het Gerechtelijk Wetboek, inzake verkopingen van onroerende goederen...”(Burgerlijk Wetboek).

Vraag de vrederechter de bijzondere machtiging die u nodig hebt om de onafgewerkte woning bewoonbaar te maken.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”