Eigenhandig testament

Windlicht
Topic Starter

Eigenhandig testament

#1 , 26 dec 2013 07:03

Ik ben 56 jaar, gehuwd en heb leukemie.
Ik heb een dochter uit mijn eerste huwelijk, mijn man heeft 2 dochters uit zijn eerste huwelijk.
Alle kinderen zijn meerderjarig.
Wij hebben 2 eigendommen.

Ik ben op dit ogenblik opgenomen in het ziekenhuis.

Ik wil, dat ingeval ik overlijd, mijn man alles erft.

Vraag: 1. Wat is de juiste formulering ? Want mijn eigen dochter heeft aanspraak op haar deel .
2. Mag de taal in het testament Engels zijn ?
3. Mag ik het eigenhandig testament door 2 getuigen laten tekenen zodat het moeilijker aanvechtbaar wordt ?

Ik had al vroeger een testament moeten maken, maar ja het leven leek toen nog zo lang... :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 dec 2013 13:46

Van wie zijn die eigendommen ..u spreekt van WE
Is er een huwelijkscontract en zo ja welk?
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7178,d.bGQ" onclick="window.open(this.href);return false;

scorpioen

#3 , 26 dec 2013 14:14

Het beste wat u kan doen is een notaris raadplegen. Die komt naar uw ziekbed als dit nodig is en kan daar een testament opstellen.

Reclame

Windlicht
Topic Starter

#4 , 27 dec 2013 06:23

Met WE bedoel ik mijn man en ik, en er is GEEN huwelijkscontract e.d.
Ik wil gewoon een eigenhandig testament opmaken. Mijn man gelooft aan mijn genezing en ik wil hem niet ongerust maken.
Ik heb minder vertrouwen in mijn genezing. Hij was altijd goed voor mij, en wij hadden een goed huwelijk. Ik wil hem
financieel goed verzorgd achterlaten.

Vandebos

#5 , 27 dec 2013 08:34

Vermijd problemen en laat in overleg met het ziekenhuis na de bezoekuren een notaris langskomen.

Franciscus

#6 , 27 dec 2013 09:50

Inderdaad zeker met notaris want als een van de eigendommen in het buitenland ligt .... u schrijft in het Engels ...is niet alleen de Belgische wet van toepassing.
Mogelijk eigendom hier en in Groot-Brittannië.

wanton

#7 , 27 dec 2013 10:33

Ik wens u vooreerst veel sterkte in uw ziekte.
U heeft één dochter. Dat wil zeggen dat die , hoedanook , de helft van uw nalatenschap moet krijgen. U kan idd uw man niet alles geven.

U kan iets schrijven in de aard van : ' Mijn dochter krijgt het wettelijk voorbehouden deel van mijn nalatenschap. De rest is voor mijn echtgenoot , de heer ...'
U kan dit eigenhandig schrijven , dateren en ondertekenen. Maar misschien is de tussenkomst van een notaris aan te bevelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mariette

#8 , 27 dec 2013 13:14

Veel sterkte en moed.

Uw dochter krijgt sowieso enkel de blote eigendom van wat U haar nalaat. Het vruchtgebruik rest bij uw echtgenoot. Hij zal dus steeds in de gezinswoning kunnen blijven wonen.

Windlicht
Topic Starter

#9 , 29 dec 2013 08:41

Geacht forum,

Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb er met mijn echtgenoot over gesproken om een notaris te laten komen, maar volgens hem moet ik meer in mijn genezing geloven en met die kracht beter worden. Hij heeft wel ergens gelijk, maar ik kan zijn optimisme niet volledig delen. Ik was al op de hoogte van de meeste inputs, maar ik wilde voornamelijk antwoord op mijn 3 vragen.
Op die manier hebben we geen conflict en heb ik toch voor hem gezorgd. Hij heeft het ook moeilijk om mijn wensen te aanvaarden bij mijn evtl overlijden. Ik wil een crematie zodat ik niemand tot last ben, hij echter een graf zodat er geen definitief farewell is. Maar dit is "Off topic"

Franciscus

#10 , 30 dec 2013 21:53

Hoe hard het ook moge klinken... het is UW beslissing zowel wat testament als uw beslissing over uw lichaam.

In elk geval veel sterkte .

Terug naar “Andere”