internetveiling

Gbart
Topic Starter

internetveiling

#1 , 20 dec 2013 12:07

Hallo

ik heb een probleem met een veiling waar ik aan deel genomen heb
is een complexe vraag en hoop dat iemand hier een antwoord heeft

ik heb enkele items ter veiling aangeboden , internetveiling
door omstandigheden heb ik gezien dat er 1 item beschadigd was en heb dit gemeld aan de veilingmeester
gezien er op dat ogenblik nog geen bod op was dacht ik beter voorkomen dan genezen , was een veiling van 7 dagen en op dag 2 heb ik dit dan gemeld

voor alle duidelijkheid heb ik zelf de veiling via internet aangemaakt en hebben zij hier nog enkele aanpassingen (taalfouten :) uitgehaald)
dus kwasie werk hebben zij hier niets aan gedaan

maar kreeg antwoord dat ik een schadevergoeding moest betalen hiervoor omdat zij hun commissie mislopen
en dat liep erg hoog op ...

hierbij de artikels dat zij me doorstuurden

4.4 Kavels die u heeft aangemeld voor een Veiling kunt u weer terugtrekken uit een veiling tot aan het moment dat deze door de veilingmeester in een Veiling zijn opgenomen. Indien uw Kavel niettegenstaande het voorgaande op uw verzoek toch wordt verwijderd uit de Veiling, bent u volledig aansprakelijk voor de daardoor veroorzaakte schade, dit onder toepasselijkheid van artikel 4.9. Indien u Kavels aanbiedt voor een Veiling, dient u een cor?recte, volledige en nauwkeurige omschrijving van het Kavel te geven, ten minste ??n waar?heidsgetrouwe (1) foto bij te voegen alsmede alle overige relevante informatie te verstrek?ken zoals prijs en verzendkosten. Vanaf het moment dat een Kavel door de veilingmeester is opgenomen in een Veiling, kunnen de door de verkoper aan het aanbod verbonden voorwaarden niet meer worden gewijzigd door de verkoper, tenzij naar uitsluitend oordeel van de veilingmeester sprake is van een kennelijke vergissing.
4.9 Indien de verkoper om welke reden dan ook niet aan zijn leveringsverplichting voldoet zo?als omschreven in het vorige artikellid, is verkoper aansprakelijk voor alle daardoor veroor?zaakte schade en kosten, welke in ieder geval een bedrag belopen ter hoogte van de door misgelopen kopers- en verkoperscommissie vermeerderd met een bedrag ter hoogte van 50% van het winnende bod.

als ik deze artikels goed begrijp kon men het item nog steeds uit de veiling halen en moest ik geen schadevergoeding betalen omdat er nog geen bod op was , klopt dit , want gezien er nog geen bod op was was het nog niet verkocht en kon ik het nog niet leveren , alsook had ik dan geen leveringsplicht omdat het nog niet verkocht was ? en er is sprake dat de schadevergoeding op het winnende bod is terwijl er nog geen bod is/was ... en er is sprake dat men het uit een veiling kan nemen

men antwoorde me toen dat de startprijs eigenlijk wordt aanzien als winnende bod ...

heb hun dan op de hoogte gesteld dat ze het item dienden te verwijderen en ik helemaal niet akkoord ging met de hoogte van hun schadevergoeding

men antwoorde mij toen dat de schade misschien wel meeviel en het item op de veiling blijft en als de schade meevalt voor de verkoper er geen probleem is ??????
alsook stelde men mij ook voor als het verkocht moest worden een minnelijke schikking te onderhandelen met de mogelijke koper ... ?
deze twee zinnen vind ik zeer vreemd ... wetende dat er een beschadeging aan het item is en toch doorgaan met verkopen ??

mijn probleem is nu dat ze het item hebben laten staan en inderdaad hebben verkocht enkele dagen nadien , hun syteem werkt als volgt ; de koper betaald aan hun ik moet dan het item bezorgen aan de koper en zij betalen mij dan , op zich een heel goed systeem vind ik als er geen problemen zijn... natuurlijk zie ik de problemen nu al aankomen ... tweede probleem is ik heb nog andere items verkocht via hun en zij dat geld bij hun hebben nu ... als ik die items opstuur naar de kopers en blijf met het probleem zitten van het kapotte item dan ga zij hun schadevergoeding verhalen op het geld dat zij hebben van mijn andere items .. ik kan dus geen kant uit als ik aan de kopers de items geef die via hun verkocht zijn , ben nu van plan alle verkopen te annuleren maar dan ga ik een schadeclaim krijgen van hier tot ginder , maar ik ga er nu vanuit dat er een vertrouwensbreuk is tussen mij en die veilingzaal en dat er toch ergens een mogelijkheid moet bestaan om dit allemaal te annuleren ?

kan iemand advies geven aub of wat ik kan doen ?

alvast bedankt
Bart

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 dec 2013 19:58

En in welk land is de veiling?

Gbart
Topic Starter

#3 , 21 dec 2013 11:54

Hallo,

is een Nederlandse veilingsite
maar ingegeven in Belgie

maakt dit een verschil ?

alvast bedankt
mvgr
Bart

Reclame

Gbart
Topic Starter

#4 , 23 dec 2013 12:08

Hallo

is blijkbaar een complexere materie dan verwacht :)

als iemand idees of opmerkingen heeft ook altijd welkom hé !

mvgr
Bart

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 dec 2013 00:13

Eens de algemene voorwaarden lezen.
Gezien contractueel zijn deze van toepassing.
http://www.eccbelgie.be/20100628/brochu ... s60381.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Veiling kan beschouwd worden als handelaar.

Gbart
Topic Starter

#6 , 28 dec 2013 13:57

dank voor uw antwoord , maar in dat opzicht ben/wordt ik als verkoper gelijkgesteld aan een handelaar , wat ik niet ben ... ik verkoop/verkocht enkele items van mezelf door bemiddeling van een veiling
gr
Bart

Terug naar “Gebrekkige Producten”