zwarte lijst

Daisy10
Topic Starter
Berichten: 20

zwarte lijst

#1 , 12 dec 2013 19:05

Enkele jaren geleden zijn we door oplichting op de zwarte lijst geraakt, het is een lang verhaal, maar het is zo dat we waarschijnlijk te goedgelovig waren :( Alles is gegaan met een ongedekte cheque waarvan ze bij de bank zegden : zodra het geld op de rekening staat is alles in orde, het komt erop neer dat de medewerkers van de bank zelfs niet gewaarschuwd hebben ivm internet oplichting, alles is bij de advocaat gegaan en de bank heeft toen die schuld die we hadden aan feducre verkocht. We hebben toen ook een brief gehad van de Nationale Bank met de mededeling dat we op de zwarte lijst staan. Nu las ik op internet, indien je niet door je eigen fout op de zwarte lijst bent geraakt, maar door oplichting dat je kan vragen of ze je van de zwarte lijst willen schrappen. Is dit mogelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 dec 2013 19:22

zolang je een schuld heeft bij die bank die je erop gezet heeft zal je natuurlijk er op blijven, het is enkel deze bank waar je schuld heeft die je van de zwarte lijst kan halen, de dag dat de schuld volledig betaald word, dan blijf je nog 12 maanden maar in de praktijk is dit 13 a 14 maanden er nog op staan.

Het is niet de Nationale bank die je er opstelt, maar de bank waar je een schuld heeft, en die daar melding maakt aan de nationale bank dat je drie maanden achterstand heeft van betaling.

De NBB kan je onmogelijk schrappen zonder de toelating van de bank waar je de schuld heeft !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Daisy10
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 12 dec 2013 22:22

Dat weet ik wel maar de bank heeft nu de schuld aan feducre overgelaten. Kan men niet door aantonen dat ook de bankmedewerkers hier schuld aan hadden, dit is in handen van een advokaat, er is dan aangetoond dat de bank al eerder weet had van internet oplichting.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 12 dec 2013 22:58

Is er ook een strafprocedure opgestart inzake de oplichting?
Ik vraag me toch af als ik met een cheque van vb een Ltd op de bank kom en vraag die op mijn rekening te zetten wat voor fout de bankbediende dan heeft gemaakt.
Maar wat is daar juist gebeurd?
Wat was het strafbare?

Daisy10
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 13 dec 2013 08:26

Enkele jaren geleden verkocht mijn man zijn boot, hier werd op gereageerd door iemand uit Engeland, mss zijn we naïef geweest, we hebben toen een cheque ontvangen in Engelse pond, ik ben hiermee naar de bank gegaan, daar heb ik de ganse uitleg gedaan, niemand heeft me er op gewezen dat dit een valse cheque zou kunnen zijn, er werd enkel gezegd, zodra het geld op uw rekening staat is alles in orde, wist ik veel :( Nog nooit gehoord toen van oplichting via internet. Dus het geld staat op onze rekening, en er moest natuurlijk een voorschot betaald worden, ik terug naar de bank, terug uitgelegd hoe en waarom ik geld nodig had van onze rekening, het geld gekregen, zonder enig commentaar. Maar u raad het al, enkele dagen later verdwijnt het geld terug van onze rekening en staan we diep in het rood :(
We zijn toen naar de politie gestapt voor aangifte, ook naar een advocaat, en in de briefwisseling met de advocaat stoppen ze van de bank een bijlage waarop staat dat je moet oppassen met oplichters langs internet, terwijl er tegen ons in alle talen over is gezwegen en ze maar gewoon lieten begaan. Wij hadden nog nooit gehoord van oplichting langs internet, zijn niet bekend met cheques. We wilden daarom de bank aanklagen wegens nalatigheid, maar voor het zover is kunnen komen hebben ze de schuld overgedragen aan Fiducre. Eigenlijk zijn we op de zwarte lijst beland door oplichting en slechte voorlichting van de bank.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 dec 2013 09:41

De bank heeft geen enkel nalatigheid begaan, daar zij ook deze man achter de cheque niet kenen, als het om een groot bedrag gaat en men wil betalen met een cheque dan vraag je te minsten een Circulaire cheque (bankcheque) of een gecertificeerde cheque.
De bank heeft zijn werk gedaan zoals het moest een tijd geleden de gewoonte was eerst het bedrag op je rekening zetten en als er geen dekking is er terug afhalen na hoogstens één week.

Wat is er gebeurt u bent onmiddellijk het geld gaan innen en dan ging de cheque er terug af en zo heb je een schuld aan deze bank, de enige schuldige is de uitschrijver van de cheque, en in de tweede plaats u zelf dat men van een vreemde zomaar een grote cheque aanvaard zonder deze gecertificeerde is of circulaire cheque.

De bank kan ook nooit weten dat het een cheque is zonder dekking, die weten dit enkel als deze zelf gaan aan bieden bij de verekeningskamer waar de cheques vereffend worden.

Dit staat bij veel banken op hun website in verband met cheques:


-Wees voorzichtig met het aannemen van buitenlandse cheques.
-U hebt geen enkele garantie.
-Vermijd zoveel mogelijk cheques in vreemde valuta's (andere munten dan de euro).
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 dec 2013 10:39

Ik wil er nog aan toevoegen dat op je rekeningsuitreksel wel degelijk zal gestaan hebben "ONDER VOORBEHOUD" , dit was toe een tijd geleden de werkwijze !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Daisy10
Topic Starter
Berichten: 20

#8 , 13 dec 2013 10:57

Dan is het gewoon onze eigen fout en heeft de bank dan geen enkele meldingsplicht ivm die 'verdachte' buitenlandse cheques waar ze wel vanaf wisten, maar niks tegen hun cliënten zeggen?

Ik heb toen op de een site ook dingen gevonden waar mensen opgelicht waren maar waar de bank wel begripvoller was, een deel kwijtschold enz,
maar hier niks, ik vind het dan wel erg dat banken blijkbaar onschendbaar zijn en jij als gewone mens zo behandelt wordt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 dec 2013 11:24

ik vind het dan wel erg dat banken blijkbaar onschendbaar zijn en jij als gewone mens zo behandelt wordt.

U bank heeft daar toch met gans deze zaak niks te zien?

U verkoopt je boot..... je krijgt een buitenlandse cheque....... u geeft dit aan u bank.......de bank betaald je deze cheque onder voorbehoud uit wat ze normaal niet moesten doen....... bank gaat deze in de verrekeningskamer gaan innen en word daar geweigerd.... het geld die gestort was onder voorbehoud word terug van de rekening gehaald.....maar onder tussen had u al het geld van de rekening gehaald......

Welke fout heeft de bank hier nu gemaakt?, en de bank moest je niet inlichten want zij konden onmogelijk weten dat er geen dekking opzat, de bank krijgt elke dag buitenlandse cheques.
En even buiten je zaak, de bank betaald in theorie zelfs een orderbriefje geschreven op een biervilt uit onder voorbehoud, ik schrijf wel in theorie kan dit zelfs.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Daisy10
Topic Starter
Berichten: 20

#10 , 16 dec 2013 08:38

Dan hadden we toch liever gezien dat ze ons gewaarschuwd hadden, wij wisten toen zelfs niet dat oplichting bestond op deze manier, de bank wel :(
Liever dan enkele weken gewacht eer we het geld konden afhalen dan nu in zo een situatie te zitten :(

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 dec 2013 08:46

Weten jullie wie die cheque uitgeschreven heeft, en waar hij woont ?

En kunnen jullie de boot niet meer recupereren ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

evgoeth
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#12 , 16 dec 2013 16:56

Of het geld dat u had afgehaald terug aanzuiveren?

Banken gaan niet zomaar over tot het plaatsen van mensen op de zwarte lijst, daar gaan brieven en aanmaningen en aangetekende zendingen aan vooraf.

Wat u had moeten doen is contact opnemen met de bank om uw verhaal te doen. Dan had u waarschijnlijk nog iets kunnen regelen, in de vorm van tijdelijk onder nul gaan tot het saldo terug aangezuiverd was e.d.

Maar banken kunnen nu eenmaal niet voor elke buitenlandse cheque mensen gaan waarschuwen - dan zijn ze de ganse dag met niets anders bezig ...

Vandebos
Berichten: 16087

#13 , 16 dec 2013 22:37

Er is slechts een goede wijze van werken met grote internationale ver- of aankopen en dat is werken via escrow account.

Daisy10
Topic Starter
Berichten: 20

#14 , 19 dec 2013 15:25

Wij zijn naar de bank gegaan om ons verhaal te doen, hun woord tegen het onze, we hebben er een advocaat op gezet, de bank gedagvaard en voor we verder konden met iets kregen we bericht dat we op de zwarte lijsten gingen staan en is onze schuld doorgegeven aan Fiducre. Ze waren zelfs niet vatbaar voor een afbetalingsplan.
Is het zo dat de NBB werkt met coderingen? Is dit aan te vragen bij hen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 19 dec 2013 16:17

Eerst en vooral kijkt eens op de NBB of je erop staat, met je identiteitskaart, en neen daar zijn geen coderingen, er zijn twee luiken een rechts en een links, op het linkse staan al de leningen die je nu aan het afbetalingen bent, en op het rechtse luik staan de lening(en) waar je minstens drie maanden achterstallen heeft op een bepaalde datum, en dit is, niet meer en niet minder!

Wanneer een lening volledig is afbetaald dan gaat het op linkse luik die volledig weg, maar wanneer die ook op het rechtse luik vermeld is dan gaat dit maar weg, wanneer het volledig betaald is, en dan nog blijft het daar nog 12 maanden staan.

Op het rechtse luik kan je maar maximum 10 jaar staan met de zelfde lening!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”