Scheiding en uitkopen van nieuwbouwwoning

Jan85
Topic Starter
Berichten: 6

Scheiding en uitkopen van nieuwbouwwoning

#1 , 05 dec 2013 21:15

Om de situatie even te schetsen:

Mijn partner en ik hebben een huis gebouwen waar we nu minder dan 2 jaar in wonen.
Zij doet aanvraag tot scheiding en ik ga haar deel uitkopen.
We zijn nu zo ver dat de notaris een kostenberekening heeft gemaakt en daarin staat dat ik de verdelingsrechten moet betalen van 2.5% op de volledige waarde van de woning (-50.000€).
Tot zover alles normaal dacht ik dan, maar nu heb ik eens wat opgezocht en omdat het nog om een 'nieuwe woning' gaat (waarop btw verschuldigd is) zou ik geen verdelingsrechten moeten betalen.

artikel: http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... tierechten" onclick="window.open(this.href);return false; (laatste paragraaf)

Als ik nu aanvraag om geen verdelingsrechten te moeten betalen (wat ik kan doen) dan ben ik toch hopelijk ook geen BTW meer verschuldigd?
Zou raar zijn dat ik dan 2x BTW zou moeten betalen voor mijn woning (1 maal bij de bouw en nu nogmaals bij uitkoop)

Zou hier iemand een antwoord op kunnen geven want ik vind hier nergens iets van terug

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 05 dec 2013 21:51

Onder het BTW stelsel koopt u een halve woning van uw ex over. Op die verkoopprijs (van de halve woning) wordt BTW berekend.
Uw echtgenote ontvangt dus prijs halve woning (deze prijs moeten jullie overeenkomen) vermeerderd met de btw daarop. Dat totaalbedrag betaalt u aan uw ex.
Uw ex moet vervolgens het verschil in btw (tussen de btw die u NU betaalt en de BTW die reeds voordien op die helft werd betaald) doorstorten aan de fiscus.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jan85
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 05 dec 2013 22:12

Bedankt voor de reactie

Dus in mijn geval: huis van 300.000€ waarvan nog 270.000 open staat van onze lening (die op mijn naam komt te staan).
Ik betaal haar 15.000€ om haar uit te kopen, betaal ik dan 21% op die 15.000€ of op de helft van de volledige waarde van het huis?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 05 dec 2013 22:17

Bedankt voor de reactie

Dus in mijn geval: huis van 300.000€ waarvan nog 270.000 open staat van onze lening (die op mijn naam komt te staan).
Ik betaal haar 15.000€ om haar uit te kopen, betaal ik dan 21% op die 15.000€ of op de helft van de volledige waarde van het huis?

U koopt de helft van een huis met een waarde van 300 000 EUR (veronderstel dat u die waarde onderling bent overeengekomen?). Dat is 150 000 EUR.
Op die 150 000 EUR betaalt u 21 percent BTW.

In de veronderstelling dat het huis twee jaar geleden excl. BTW ook 300 000 EUR heeft gekost moet er geen BTW aan de fiscus worden bijbetaald.
Koopt u het nu aan meer dan de prijs excl. BTW van twee jaar geleden dan moet het verschil in BTW bijgestort worden.

De notaris moet u een gedetailleerde berekening kunnen voorleggen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jan85
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 05 dec 2013 22:22

Beter niet onder BTW-stelsel dus, 31500€ tov 6250€ met verdelingsrecht is best een aanzienlijk verschil :-s

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 05 dec 2013 22:27

Beter niet onder BTW-stelsel dus, 31500€ tov 6250€ met verdelingsrecht is best een aanzienlijk verschil :-s

Neen! U hebt het verkeerd begrepen.

Onder BTW stelel moet er aan de fiscus NIETS worden betaald indien u nu koopt aan de prijs waarop twee jaar geleden BTW werd betaald.
Met verdelingsrecht moet er 6250 EUR aan de fiscus worden betaald!!!!

Al de rest is een verrekening tussen u en uw ex ( aankoopprijs half huis, schuld op huis, overname nog lopende lening, ...).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jan85
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 05 dec 2013 22:32

sorry, had maar half je bericht gelezen :-S
huis heeft 2 jaar geleden ca 280.000€ ex. BTW gekost dus in principe zou ik dan geen BTW meer moeten bijbetalen?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 05 dec 2013 22:37

sorry, had maar half je bericht gelezen :-S
huis heeft 2 jaar geleden ca 280.000€ ex. BTW gekost dus in principe zou ik dan geen BTW meer moeten bijbetalen?
Indien de verkoop van het halve huis nu door de notaris beschreven zou worden op de helft van 300 000 EUR dan zou er op de helft van 20 000 EUR, dus op 10 000 EUR, 21 percent moeten worden betaald, hetzij 2 100 EUR.

Wordt het huis beschreven op 280 000 EUR (ttz de helft daarvan) dan moet er geen BTW bij worden gestort.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jan85
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 05 dec 2013 22:59

Als ik dit stelsel wil gebruiken moet ik alle facturen van de bouw + grond bundelen en kunnen voorleggen?
Hoe dichter ik met deze facturen tegen de beschreven prijs van 300.000€ kom hoe minder ik moet bijstorten dus

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 05 dec 2013 23:13

Ja alle facturen bijeen zoeken.
Als u de toen betaalde BTW deelt door twee (1) en u koopt nu de helft over aan een prijs waarop de verschuldide btw niet meer bedraagt dan dat bedrag (1), dan moet er geen BTW bijbetaald worden aan de fiscus.

Laat u in detail voorlichten door uw notaris, voor een correcte berekening.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jan85
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 05 dec 2013 23:32

Ok, nu weet ik tenminste waarover het gaat.
U bent zeer bedankt voor uw reacties!

dorien.devalkenaere
Berichten: 2

#12 , 24 nov 2014 19:36

Beste,

wij verkeren in gelijkaardige situatie maar op de constructie is 21 % btw betaald en op de grond 10% registratierecht.
De constructie is minder dan 2 jaar oud.
Volgens ons moet er enkel verdeelrecht betaald worden op de grond en niet op de constructie waar BTW verschuldigd op is.

Dank voor uw reactie

Terug naar “Echtscheiding”