terugeisen cadeau?

zotte mus
Topic Starter

terugeisen cadeau?

#1 , 28 nov 2013 00:17

Ik heb van mijn, nu ex-vriend, een tweedehands motor kado gekregen. Hij heeft dus de factuur, cash betaald. Maar de motor staat op mijn naam ingeschreven en verzekerd. Kan hij dit zomaar terugeisen?

Dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 nov 2013 09:28

Als de factuur op zijn naam staat, is de motor van hem. Op wiens naam hij ingeschreven / verzekerd is, speelt dan geen rol (tenzij u kan bewijzen dat u deze effectief gekregen heeft, en dus niet in bruikleen hebt).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lightning

#3 , 28 nov 2013 09:51

Op grond van art. 2279 BW wordt de bezitter te goeder trouw vermoed eigenaar te zijn. Om dit vermoeden te kunnen genieten dient dit bezit reëel, pro suo (voor zichzelf) en deugdelijk te zijn. Deze voorwaarden worden behoudens tegenbewijs vermoed aanwezig te zijn.

Reclame

Gebruiker21

#4 , 28 nov 2013 13:21

Deze voorwaarden worden behoudens tegenbewijs vermoed aanwezig te zijn.
En voor de duidelijkehid naar te de topic starter toe: Een factuur op naam van de ex-vriend is voldoende tegenbewijs...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lightning

#5 , 28 nov 2013 13:41

Voor de duidelijkheid?
Die factuur, noch de betaling ontkrachten het bezit als titel van eigendom.

roharro

#6 , 28 nov 2013 14:22

Voor de duidelijkheid?
Die factuur, noch de betaling ontkrachten het bezit als titel van eigendom.
Klopt. Zoniet zou ik alle cadeau's die ik ooit aan vrienden en familie heb gegeven (verjaardagen, huwelijken, feestjes, enz.) en waarvoor ik bij aankoop een factuur heb gekregen kunnen gaan terugvragen als ik slechtgezind ben.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21

#7 , 28 nov 2013 14:50

Heu... dus jullie geven de topic starter op een blaadje dat ze van de rechtbank de moto mag houden, als haar ex-vriend naar de rechter stapt en zegt: "Toen we samen waren heb ik een moto gekocht zodat mijn vriendin deze kon gebruiken om mee naar het werk te gaan, maar de moto bleef wel mijn eigendom. Zij mocht hem wel gebruiken, maar ik heb hem betaald en hier is ook de factuur, BTW."?

Riskante raad die je de topic starter geeft, hoor...

Gebruiker21

#8 , 28 nov 2013 14:52

Klopt. Zoniet zou ik alle cadeau's die ik ooit aan vrienden en familie heb gegeven (verjaardagen, huwelijken, feestjes, enz.) en waarvoor ik bij aankoop een factuur heb gekregen kunnen gaan terugvragen als ik slechtgezind ben.
Ik heb thuis eens nagekeken hoeveel kassaticketjes of facturen ik nog heb van cadeau's die ik afgelopen jaren gegeven heb voor allerlei redenen (en dat zijn er toch wel een pak) en ik hou een factuur van een CD-wekker-radio over (voor de garantie). Ik persoonlijk zou dus zeer weinig kunnen gaan terugvragen. Uw redenering is dus een beetje bij het haar getrokken... tenzij u regelmatig auto's of moto's cadeau doet voor een verjaardag of zo...

Lightning

#9 , 28 nov 2013 15:39

...Toen we samen waren heb ik een moto gekocht zodat mijn vriendin deze kon gebruiken om mee naar het werk te gaan, maar de moto bleef wel mijn eigendom...
Als tegenpartij dat beweert zal hij/zij dat moeten bewijzen...
...tot het bewijs geleverd is blijft het vermoeden overeind.

Milo72

#10 , 28 nov 2013 15:50

"Toen we samen waren heb ik een moto gekocht zodat mijn vriendin deze kon gebruiken om mee naar het werk te gaan, maar de moto bleef wel mijn eigendom. Zij mocht hem wel gebruiken, maar ik heb hem betaald en hier is ook de factuur, BTW."
Ik heb, lang geleden, een auto gekocht zodat mijn vriendin die kon gebruiken. Er was dan ook geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om die auto of de verzekering op HAAR naam te zetten.
M.i. is die uitspraak niet meer "waard" dan het feit dat inschrijving en verzekering op haar naam staan, of de naam op de factuur.
Wat blijft over ? Het vermoeden van het bezit als titel van eigendom

En wie geeft er iets "op een blaadje" ? Geef jij op een blaadje dat de rechter de moto aan de vriend toewijst ? Zou jij die "riskante raad" aan de tegenpartij geven ?

En het feit dat jij geen fakturen bijhoudt, is geen valabel argument. Feit blijft dat als de faktuur voldoet als bewijs van eigendom, je in theorie alle gegeven cadeau's (waarvan je een faktuur hebt) zou kunnen terugeisen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Turaki

#11 , 28 nov 2013 16:13

En het feit dat jij geen fakturen bijhoudt, is geen valabel argument. Feit blijft dat als de faktuur voldoet als bewijs van eigendom, je in theorie alle gegeven cadeau's (waarvan je een faktuur hebt) zou kunnen terugeisen.
Nope, u moet aantonen dat het bezit niet ter goeder trouw is. Dit vereist heel wat meer dan het voorleggen van de factuur.

FreelancerIT

#12 , 28 nov 2013 16:26

Maar als de vriend van TS haar een brief stuurt met daarin de vraag om hem die motor terug te geven, en TS gaat hier niet op in.

Gezien de ex het factuur betaald heeft, en ook heeft teruggeëist, gaat de rechter dan niet verwachten dat TS bewijst dat hem om een schenking gaat? Een "vermoeden van" lijkt me dan weinig waard...

Gebruiker21

#13 , 28 nov 2013 17:16

Als je de stelling volgt dat "puur bezit" genoeg is om eigenaar te zijn, dan kan ik een laptop van een collega ontvreemden en voor de rechter beweren dat ik deze gekregen heb? Het is dan aan de collega om aan te tonen dat dit NIET zo is? Vreemde redenering... Hoe kan die collega in godsnaam aantonen dat hij mij die laptop NIET cadeau heeft gedaan?

FreelancerIT

#14 , 28 nov 2013 17:41

Dat kan de ex nog steeds doen niet waar? Per aangetekend schrijven de brommer terugvragen, en bij het ontbreken van een + antwoord naar de politie gaan en de brommer als gestolen aangeven...

roharro

#15 , 28 nov 2013 17:47

Heu... dus jullie geven de topic starter op een blaadje dat ze van de rechtbank de moto mag houden, als haar ex-vriend naar de rechter stapt en zegt: "Toen we samen waren heb ik een moto gekocht zodat mijn vriendin deze kon gebruiken om mee naar het werk te gaan, maar de moto bleef wel mijn eigendom. Zij mocht hem wel gebruiken, maar ik heb hem betaald en hier is ook de factuur, BTW."?

Riskante raad die je de topic starter geeft, hoor...
Dat heeft m.i. niemand beweerd. Enkel dat een factuur misschien wel een noodzakelijke maar niet (altijd) een voldoende bewijs van eigendom is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Archief”