En voor de duidelijkehid naar te de topic starter toe: Een factuur op naam van de ex-vriend is voldoende tegenbewijs...Deze voorwaarden worden behoudens tegenbewijs vermoed aanwezig te zijn.
Klopt. Zoniet zou ik alle cadeau's die ik ooit aan vrienden en familie heb gegeven (verjaardagen, huwelijken, feestjes, enz.) en waarvoor ik bij aankoop een factuur heb gekregen kunnen gaan terugvragen als ik slechtgezind ben.Voor de duidelijkheid?
Die factuur, noch de betaling ontkrachten het bezit als titel van eigendom.
Ik heb thuis eens nagekeken hoeveel kassaticketjes of facturen ik nog heb van cadeau's die ik afgelopen jaren gegeven heb voor allerlei redenen (en dat zijn er toch wel een pak) en ik hou een factuur van een CD-wekker-radio over (voor de garantie). Ik persoonlijk zou dus zeer weinig kunnen gaan terugvragen. Uw redenering is dus een beetje bij het haar getrokken... tenzij u regelmatig auto's of moto's cadeau doet voor een verjaardag of zo...Klopt. Zoniet zou ik alle cadeau's die ik ooit aan vrienden en familie heb gegeven (verjaardagen, huwelijken, feestjes, enz.) en waarvoor ik bij aankoop een factuur heb gekregen kunnen gaan terugvragen als ik slechtgezind ben.
Als tegenpartij dat beweert zal hij/zij dat moeten bewijzen......Toen we samen waren heb ik een moto gekocht zodat mijn vriendin deze kon gebruiken om mee naar het werk te gaan, maar de moto bleef wel mijn eigendom...
Ik heb, lang geleden, een auto gekocht zodat mijn vriendin die kon gebruiken. Er was dan ook geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om die auto of de verzekering op HAAR naam te zetten."Toen we samen waren heb ik een moto gekocht zodat mijn vriendin deze kon gebruiken om mee naar het werk te gaan, maar de moto bleef wel mijn eigendom. Zij mocht hem wel gebruiken, maar ik heb hem betaald en hier is ook de factuur, BTW."
Nope, u moet aantonen dat het bezit niet ter goeder trouw is. Dit vereist heel wat meer dan het voorleggen van de factuur.En het feit dat jij geen fakturen bijhoudt, is geen valabel argument. Feit blijft dat als de faktuur voldoet als bewijs van eigendom, je in theorie alle gegeven cadeau's (waarvan je een faktuur hebt) zou kunnen terugeisen.
Dat heeft m.i. niemand beweerd. Enkel dat een factuur misschien wel een noodzakelijke maar niet (altijd) een voldoende bewijs van eigendom is.Heu... dus jullie geven de topic starter op een blaadje dat ze van de rechtbank de moto mag houden, als haar ex-vriend naar de rechter stapt en zegt: "Toen we samen waren heb ik een moto gekocht zodat mijn vriendin deze kon gebruiken om mee naar het werk te gaan, maar de moto bleef wel mijn eigendom. Zij mocht hem wel gebruiken, maar ik heb hem betaald en hier is ook de factuur, BTW."?
Riskante raad die je de topic starter geeft, hoor...