Heb ik recht op een omnio-statuut?

Ginger357
Topic Starter

Heb ik recht op een omnio-statuut?

#1 , 26 nov 2013 17:04

Beste mensen,

ik huur sinds augustus 2012 een klein huisje en woon alleen (om een idee te geven zie afbeelding hieronder).

Afbeelding

Ik heb dus een aparte ingang, aparte slaapkamer, aparte badkamer en keuken zit in de living (wel geen aparte brievenbus).

Ondanks dat ik er alleen woon en totaal geen band heb met mijn huisbaas word ik officieel als "samenwonende" beschouwd door de gemeente omdat het huisje die ik huur officieel ingeschreven staat als garage en dus geen woning :S

En nu mijn vraag hierover ->

Ik ben 9-tal maanden geleden geopereerd aan mijn rug en sindsdien aan het revalideren (de revalidatie verloopt echter niet zoals ik het wil) :(

Omdat ik het financieel niet breed heb en al de zieken- en doktersbezoeken + de geneesmiddelen zo duur zijn heb ik onlangs een aanvraag gedaan voor een OMNIO-statuut:

http://www.euromut.be/ContentServer/par ... oetkoming-(RVV" onclick="window.open(this.href);return false;)/artikel.Rechthebbenden-op-de-verhoogde-verzekeringstegemoetkoming-(RVV)

Er staat: "Zo mag het bruto-gezinsinkomen niet hoger liggen dan € 16.965,47(*) per jaar."

Dit is geen probleem want ik vaal daar in, het probleem is echter dat ik onlangs een brief heb ontvangen van mijn ziekenfonds waarin staat dat ze alsook de bruto-gezinsinkomen van mijn huisbaas nodig hebben omdat wij dus officieel op hetzelfde adres ingeschreven staan, nu vrees ik er voor dat ik hier niet in aanmerking zal komen omdat hij die € 16.965,47(*) per jaar wel overschrijdt omdat hij een gepensioneerde ambtenaar is :|

Kan iemand mij uitleggen of ik toch nog in aanmerking kom voor een OMNIO of een ander vorm van "verhoogde tegemoetkoming" want ik woon er tenslotte alleen :?: :?

Alle mogelijke tips en adviezen zijn welkom...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ZiekteVerzekering

#2 , 27 nov 2013 08:07

Ginger,

Met de nodige bewijsstukken kan je aantonen dat jij niet samenwoont met de verhuurder, maar eigenlijk als alleenstaande moet beschouwd worden. Wat geef je best mee als bewijsstuk? Een huurovereenkomst met de eigenaar van het gebouw (dus geen onderverhuring), facturen van water, gas elektriciteit die jij alleen betaald. Dit enkel in het geval dat in het huurcontract niet staat dat dit inbegrepen is in de huurprijs.

Ik zou aanraden om eens langs te gaan naar jouw ziekenfonds en de situatie uit te leggen en dit te staven met jouw bewijsstukken zoals hierboven vermeld. Normaal gezien gaan ze jou zeker en vast verder helpen. Indien dit niet het geval is, kan je je terug naar ons richten.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 nov 2013 10:32

heb je de huurovereenkomst geregistreerd bij het registratiekantoor in het verleden? Is er een eigen gas en electriciteitsteller?

Reclame

jefke007

#4 , 27 nov 2013 12:32

Een garage als woning verhuren daar kan uw huisbaas behoorlijk wat last mee krijgen. Een "huis" moet aan een aantal miniumnormen voldoen

Normaal zal het ziekenfonds ook aan het rijksregister melden dat jij toch allleen woont, dan komt er een hele adminstratieve molen opgang, die je huisbaas wel eens zuur zou kunnen opbreken

Terug naar “Andere”