Online geld verdienen, btw, ...

Niceguy
Topic Starter
Berichten: 3

Online geld verdienen, btw, ...

#1 , 25 nov 2013 15:16

Hallo iedereen,

Ik zit met een paar vraagjes, ik zal het hele verhaal even uitleggen.

Ik heb dus een manier gevonden op internet waardoor ik wel enige omzet kan behalen, nee het is geen scam of van die kliksite's of dergelijke.
Nu, ik heb al wat opgezocht online en hier en daar wat vragen gesteld, op vele vragen heb ik al antwoorden.

Na het contacteren van een sociaal verzekeringsfonds weet ik nu ook dat het mogelijk zou zijn om dit als zelfstandige activiteit te starten.

Ik ga niet zomaar zeggen wat mijn idee is, ik denk wel dat je dat begrijpt.
Maar om mijn vragen toch te kunnen beantwoorden zal ik dit zeggen : je kan het vergelijken met beurs aandelen, het principe is eigenlijk net hetzelfde, er is wel een product, maar tegelijkertijd niet want je kan aandelen niet vast houden. Maar een dienst is het ook niet wat je verkoopt wel een aandeel dus in mijn ogen verleen je geen dienst.
Nee, ikzelf ga niet beginnen in de beurs, maar het is perfect met dit te vergelijken (het product in ieder geval, dat het een product is maar ook niet)

Mijn eerste vraag is eigenlijk, hoe zit dat nu met BTW voor het handelen buiten belgie en buiten europa.
- Mijn aankopen gebeuren buiten europa, moet ik hier btw op betalen? Hoe zit dit juist?

Mijn tweede vraag is eigenlijk dezelfde maar dan voor de verkoop, deze gebeuren buiten europa of in europa, maar niet in belgie, hoe zit dat dan met die BTW?

En als laatste, ben ik beter mij eerst in te schrijven als zelfstandige of kan ik dit starten en als ik hier omzet uithaal dan mij in te schrijven als zelfstandige.
Ik vergelijk het altijd met een winkel, een winkel kost veel geld (huur, water, ...), de stock kost ook redelijk wat geld, maar de slaagkansen zijn groter omdat je een gebouw ergens staan hebt waar al sneller mensen zouden langskomen dan op een internetadres. Bij mijn idee is het net het omgekeerde, de startkosten zijn laag, de "stock" is aanzienlijk goedkoper maar je moet meer moeite doen om te slagen.

Daarom stel ik ook de laatste vraag, als ik mij inschrijf als zelfstandige en dit mislukt zit ik nog met stopkosten enz..., maar als ik dit probeer zo gewoon (ik handel niet in belgie) dan kost mij dit heel veel minder om te starten en als ik dan faal (wat ik niet hoop, maar ik moet realistisch blijven) dan ben ik niet zoveel geld kwijt, anderzijds, als dit slaagt kan ik verder gaan met wat nodig is.

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen. Of advies geven.
(Of laat het mij zo zeggen, ik hoop dat iemand mij hier normaal kan helpen zonder mij altijd door te sturen, ik heb het gevoel dat men hier meer "mens" is, tegenover de instantie's die je contacteerd)

EDIT : Nog even bijvermelden, de handelingen zelf gebeuren ook in het buitenland, ik gebruik eigenlijk een bestaand bedrijf dat gevestigd is in europa, en het andere is amerika, dus de handeling of verkoop gebeurt niet in belgie, ik ben eigenlijk een tussenpersoon.

Mvg
Laatst gewijzigd door Niceguy op 25 nov 2013 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12843

#2 , 25 nov 2013 15:24

Als de problematiek van uw activiteit vrij uniek is en u zelf nogal weinig van fiscaliteit afweet, kan ik u aanraden een boekhouder aan te nemen.

Maar om kort antwoord te geven op uw vragen, voor de dingen die je importeert, betaal je hier de btw en voor uitvoer verleg je de btw.

Niceguy
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 26 nov 2013 13:07

Hallo,

Maar wat mijn probleem is, zoals ik al uitgelegd had, het is net zoals beurs aandelen, ik zal nooit een product vasthouden, dus ik importeer niets en zal daar ook geen kosten betalen.

Reclame

zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#4 , 27 nov 2013 14:24

Dus u gaat in feite handelen in contracten, buiten de beurs om? U sluit bv een koopcontract met A, een verkoopcontract met B en spreekt af dat A rechtstreeks aan B levert?

Zoiets?

Het is niet eenvoudig om advies te geven met dergelijke vage omschrijvingen.

Niceguy
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 09 dec 2013 12:41

Het is nog net iets anders, de verkoop wordt gedaan door een 3de partij tussen mij (de verkoper) en de koper.
Dus ik zet iets te koop op de site van de 3de partij, de kopers kunnen ook op die site gaan kopen, zodra er een koop gebeurt regelt de 3de partij de betaling met de koper en de uitbetaling met mij (de verkoper)

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#6 , 10 dec 2013 13:44

Het is nog net iets anders, de verkoop wordt gedaan door een 3de partij tussen mij (de verkoper) en de koper.
Dus ik zet iets te koop op de site van de 3de partij, de kopers kunnen ook op die site gaan kopen, zodra er een koop gebeurt regelt de 3de partij de betaling met de koper en de uitbetaling met mij (de verkoper)
Al bij al verwarrende informatie die mij zelfs niet lijkt uit te sluiten dat je het slachtoffer zou kunnen worden van witwastranacties (waar ze jou dan voor gebruiken).

Ofwel gaat het over aankopen van aandelen, opties, futures, ... Di lijkt mij niet het geval te zijn omdat je vermeldt dat je - via een derde - iets te koop zou zetten (tenzij het hier het vinden van een tegenpartij voor jouw aankopen van aandelen, ... gaat). Je zou kunnen een handel in termijncontracten bedoelen welke gebeurt via Russische instellingen.

Je kan hier op een vorm van dropshipping doelen, hetgeen niet duidelijk is uit te uitleg.

Het kan ook over de aankoop gaan van computeronderdelen, gsm of andere zaken, waar je die dan 'doorverkoopt' aan een derde. Als het hier over grote bedragen gaat dan mag je ervan uitgaan dat het een vorm van witwassen betreft, waar jij strafbaar zou voor zijn want jij verricht de transacties.

Totaal onduidelijk dus, doch met extreme risico's. Stel jezelf de vraag waarom die derde jou zou nodig hebben als de transacties zowiezo een winst opleveren?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”