Inzagerecht dossier burgerlijke griffie

jd@home
Topic Starter

Inzagerecht dossier burgerlijke griffie

#1 , 09 nov 2013 17:36

Onlangs werd er gepleit voor de Rechtbank van Eerste Aanleg in een burgerlijk dossier waarbij ik eisende partij ben. De rechter gaf op het einde van de zitting de datum waarop het vonnis zal uitgesproken worden.

Daar ik nieuwsgierig was naar de inhoud van het volledige dossier, omdat ik niet zeker ben dat mijn raadsman mij alle stukken uit het dossier bezorgde, ben ik de dag na de zitting naar de Griffie van de Rollen gegaan om het dossier in te kijken.
Daar kreeg ik te horen dat ik het dossier niet kon inkijken omdat de rechter het mee naar huis had genomen.
Ik vroeg of er dan geen kopij van het dossier was maar dit bleek er, tot mijn grote verbazing, niet te zijn.

Daar ik van mening ben dat de partijen het recht hebben om hun dossier te allen tijde in te kijken vroeg ik aan de medewerk(st)ers van de Griffie of er wetgeving, rechtspraak of rechtsleer was die mijn mening kon staven. Na enige tijd kreeg ik te horen dat men mij daarop geen antwoord kon geven.

Is mijn mening, dat de partijen het recht hebben om hun dossier te allen tijde in te kijken, juist?
Is daarover wetgeving, rechtspraak of rechtsleer te vinden? Zo ja, graag een link aub.

J.D.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali

#2 , 09 nov 2013 18:24

Hoeveel kopieën van een dossier zouden er volgens u moeten zijn? Meer dan 1 kopie zorgt voor een heleboel administratieve problemen, conclusies en stukken in meerdere exemplaren, zorgen dat beide dossiers dezelfde inhoud zouden hebben enz...

Van zodra het dossier in beraad is, heeft de rechter het dossier mee om een vonnis te kunnen maken.

U kan ten alle tijden u dossier inkijken voor het dossier in beraad is, aangezien vanaf het beraad er niets kan toegevoegd worden aan het dossier...

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 nov 2013 20:26

Er bestaat geen kopie van het rechtsplegingsdossier. Dat is door geen enkele wettekst voorzien.

Eenmaal de zaak in beraad genomen is het dossier bij de rechter. Dat is het logisch gevolg van het in beraad nemen van de zaak: de rechter bestudeert het dossier. En daar blijft het tot het vonnis wordt uitgesproken, dan gaat het terug naar de griffier.

Reclame

jd@home
Topic Starter

#4 , 10 nov 2013 13:26

Sinds 2007 gebruikt men 'JustScan' om gerechtelijke dossiers digitaal in te scannen m.a.w. er zou een kopij ter beschikking moeten zijn bij de Griffie.

Mijn vraag was of er wetgeving, rechtspraak of rechtsleer bestaat waaruit blijkt dat de partijen al dan niet het recht hebben om hun dossier te allen tijde in te kijken.

scorpioen

#5 , 10 nov 2013 14:41

Er bestaat bij mijn weten geen wetgeving, rechtspraak of rechtsleer die aan een partij het recht toekent het dossier in te zien van een zaak die in beraad genomen is, en waarin nog geen vonnis uitgesproken werd. Het bestaan van dergelijke wetgeving enz. zou mij trouwens ten zeerste verbazen. Alle rechters die een zaak in beraad nemen, nemen daarna het dossier mee. Die zouden dan allemaal in de fout gaan?

En van de burgerlijke rechtsplegingsdossiers worden geen kopies gemaakt. Daar ben ik dus 100 % zeker van.

Franciscus

#6 , 10 nov 2013 14:46

JustScan is dat al in uitvoeringsfase in alle arrondissementen?

j.demoor

#7 , 12 nov 2013 08:09

Het dossier van de rechtspleging in burgerlijke zaken wordt geregeld door de art.720-725 Gerechtelijk Wetboek(=Ger.W.)
“Art.725.Iedere partij kan zich een eensluidend verklaard afschrift van de stukken doen afgeven door de griffier die het dossier onder zich heeft. De rechter bepaalt de kosten van afschrift die voor begroting in aanmerking komen.”(Ger.W.).

‘Is mijn mening, dat de partijen het recht hebben om hun dossier te allen tijde in te kijken, juist?’

Ik ken geen wetgeving die de verplichtingen van de griffier in burgerlijke zaken verder uitbreidt inzake inzage en afschrift van het dossier.
Echter: “Art.736.De partijen moeten hun stukken aan elkaar mededelen, alvorens er gebruik van te maken; anders wordt de rechtspleging ambtshalve geschorst...”(Ger.W.).

In strafzaken geldt evenwel :
“Art.127.§ 1. Wanneer de onderzoeksrechter oordeelt dat zijn onderzoek voltooid is, zendt hij het dossier over aan de procureur des Konings...§ 2...De griffier stelt de inverdenkinggestelde, de burgerlijke partij en hun advocaten in kennis per faxpost of bij een ter post aangetekende brief dat het dossier op de griffie in origineel of in kopie ter beschikking ligt, dat ze er inzage van kunnen hebben en er kopie van kunnen opvragen.”(Wetboek van Strafvordering ).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”