Onlangs werd er gepleit voor de Rechtbank van Eerste Aanleg in een burgerlijk dossier waarbij ik eisende partij ben. De rechter gaf op het einde van de zitting de datum waarop het vonnis zal uitgesproken worden.
Daar ik nieuwsgierig was naar de inhoud van het volledige dossier, omdat ik niet zeker ben dat mijn raadsman mij alle stukken uit het dossier bezorgde, ben ik de dag na de zitting naar de Griffie van de Rollen gegaan om het dossier in te kijken.
Daar kreeg ik te horen dat ik het dossier niet kon inkijken omdat de rechter het mee naar huis had genomen.
Ik vroeg of er dan geen kopij van het dossier was maar dit bleek er, tot mijn grote verbazing, niet te zijn.
Daar ik van mening ben dat de partijen het recht hebben om hun dossier te allen tijde in te kijken vroeg ik aan de medewerk(st)ers van de Griffie of er wetgeving, rechtspraak of rechtsleer was die mijn mening kon staven. Na enige tijd kreeg ik te horen dat men mij daarop geen antwoord kon geven.
Is mijn mening, dat de partijen het recht hebben om hun dossier te allen tijde in te kijken, juist?
Is daarover wetgeving, rechtspraak of rechtsleer te vinden? Zo ja, graag een link aub.
J.D.