auto-ongeval: hoeveel kosten tegenexpertise?

Anne_D
Topic Starter

auto-ongeval: hoeveel kosten tegenexpertise?

#1 , 21 okt 2013 11:23

Mijn moeder had een poosje geleden een auto-ongeval. De expert heeft de auto als 'totaal verlies' verklaard en stelt een som voor waarmee zij onmogelijk een gelijkwaardig voertuig kan aanschaffen.

Ik heb al een brief klaar om te protesteren tegen het voorstel van de expert maar wat moeten we doen als hij zegt dat het ons vrij staat om een tegenexpertise te laten uitvoeren? In haar polis staat dat die kosten volledig ten haren laste vallen.

Kent iemand de kost (+-) van de expertise van een geaccidenteerd voertuig?

Alvast dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 okt 2013 12:04

je mag rekenen tussen 160€ en 180€ alles in vervoer en verslag.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen

#3 , 21 okt 2013 14:03

Je kan zelf heel veel doen. Bij totaal verlies moet rekening gehouden worden met het bedrag dat je op de tweedehandsmarkt moet betalen om een gelijkaardig voertuig aan te schaffen. Dat onderzoek kan je zelf doen.

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 21 okt 2013 15:45

Over wiens expert gaat het hier? Deze van uw eigen maatschappij?

En hou oud was het voertuig precies? Want hoe ouder het voertuig, hoe lager de waarde voor ongeval. En hoe lager de waarde voor ongeval, hoe groter de kans dat de kosten van herstelling hier niet tegen opwegen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus

#5 , 21 okt 2013 16:07

Ook de restwaarde bij verkoop van het wrak niet vergeten.

Anne_D
Topic Starter

#6 , 21 okt 2013 16:08

Over wiens expert gaat het hier? Deze van uw eigen maatschappij?

En hou oud was het voertuig precies? Want hoe ouder het voertuig, hoe lager de waarde voor ongeval. En hoe lager de waarde voor ongeval, hoe groter de kans dat de kosten van herstelling hier niet tegen opwegen.
Het betreft idd de expert van haar verzekeringsmaatschappij. Het gaat om een oude wagen (bj 1999) met automatische transmissie en ik snap wel dat het hier om een totaal verlies gaat (want oude wagen en grote schade). Ik heb -zelfs samen met haar garagist- al gezocht op de tweedehandsmarkt of we met het voorstel van de expert een gelijkwaardige occasie kunnen vinden maar dat lukt dus niet. Daarom dat we niet zomaar akkoord willen gaan met zijn voorstel.

ddanck
Contacteer: Website

#7 , 22 okt 2013 10:35

Van een totaal verlies is er niet alleen sprake wanneer het voertuig niet meer kan worden hersteld, maar ook wanneer de kosten van het herstel niet meer opwegen tegen de [waarde voor ongeval min de wrakwaarde].

De wrakwaarde wordt bepaald doordat het wrak te koop wordt aangeboden aan een aantal opkopers. Het hoogste bod van een opkoper wordt dan de wrakwaarde. Hier heeft de expert geen beslissingsmacht, zodat een verandering van expert ook weinig zal uithalen.

De waarde voor ongeval wordt in principe bepaald in overleg met de expert, maar deze baseert zich op bepaalde tabellen, die ook voor hem vastliggen.

Jammer genoeg verzekert de verzekeraar slechts de waarde (die in dit geval zeer laag was) en niet het nut (dat voor u ongetwijfeld zeer hoog was) van een wagen, zodat ik vrees dat u bijkomende kosten gaat maken die in se niks aan het standpunt van de verzekeringen gaat veranderen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Kingfisher

#8 , 23 okt 2013 12:30

Er zijn hier twee beslissingen:
1) gaat het hier om een total loss
2) de waarde

Ik denk dat het hier duidelijk om een total loss gaat, en dat iedereen dat aanvaardt. Rest alleen nog de discussie over de waarde=schadevergoeding.
De expert werkt voor de verzekering van de tegenpartij dus heeft er alle belang bij om het eerste voorstel zo bescheiden mogelijk te houden. Het staat u vrij een gemotiveerd tegenvoorstel te formuleren.

Terug naar “Verkeersongevallen”