hulp bij boekhouding eenmanszaak

lizzy24
Topic Starter
Berichten: 2

hulp bij boekhouding eenmanszaak

#1 , 09 okt 2013 10:49

hallo,

Ik heb al zoveel gelezen en gehoord dat ik er zot van wordt.
korte situatieschets...
Sins september ben ik gestart met mijn eenmanszaak (kleine onderneming met btw vrijstelling) dit om geschenkartikelen te maken en verkopen aan mensen.
Boekhouding is geen probleem maar de aangiftes om in orde te zijn met alles is me eventjes teveel. Boekhouder kost veel geld waardoor ik het zelf wil doen. En weet dat ik het kan alleen twijfel ik constant met wat ik goed doe en wat niet. En eenmaal ik eens een mooie duidelijkheid krijg ben ik vertrokken.

- ik heb btw vrijstelling gekregen maar de vrouw bij unizo vertelde me dat ik zeker mijn kwartaal aangiftes moet doen voor de sociale bijdrage. Is dit dan via intervat? gewoon mijn inkomsten en uitgaven ingeven?

- Ze had me gezegd alles die je aankoopt hou je gewoon je kasticketten bij... maar volgens mij klopt dit niet en moet je als zelfstandige van alles een factuur hebben.

- Ik verkoop niet aan bedrijven maar ik moet jaarlijks wel een listing van mijn klanten geven met btw nummer. Of een factuur maken voor hen. Tot nu maakte ik gewoon een document met naam, datum, bestelling, prijs en stak deze in boekhouding. onderaan natuurlijk de zin dat ik onderworpen ben aan btw vrijstelling.

kan iemand mij eens uitleggen wat ik zeker moet doen om in orde te zijn met alles? sociale bijdragen, fiscus, nodige documenten?

voor sommigen misschien domme vragen maar door zoveel op je af te krijgen zie ik het niet meer...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 okt 2013 11:05

1/Als je vrijstelling BTW geeft hoef je geen BTW aangiftes te doen !
2/Al wat je aankoopt moet op factuur, de BTW kan jij niet aftrekken , maar de facturen dienen om de belasting aangifte einde jaar te doen !
3/De BTW listing einde maart daar hoef je enkel de klanten die een BTW nummer hebben in te vullen.

4/Je moet je aansluiten bij een sociale kas voor de rsz van de zelfstandigen, meestal bij het ondernemingsloket hebben ze ook een sociale kas, ander staan ze ook op internet.

5/ Alle inkoop, en verkoop bewijzen of facturen goed bij houden voor einde jaar u belastingen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lizzy24
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 09 okt 2013 11:11

voila al mijn twijfel is weggenomen. zo zie je maar met teveel aan info je toch begint te twijfelen.

bedankt!

Reclame

LeenW
Berichten: 12840

#4 , 09 okt 2013 11:16

Zelf van al uw aankopen facturen hebben, voor uw verkopen alleen facturen uitschrijven voor andere ondernemingen. Verkoop aan particulieren komt in uw dagboek van ontvangsten. De listing tegen 31 maart moeten de ondernemingen op waaraan u voor meer dan 250 euro hebt gefactureerd en uw totale omzet.

ploomans
Berichten: 6

#5 , 20 jan 2014 01:48

2/Al wat je aankoopt moet op factuur, de BTW kan jij niet aftrekken , maar de facturen dienen om de belasting aangifte einde jaar te doen !
Er bestaat iets meer flexibiliteit. Voor alle aankopen die je in je personenbelasting wilt aftrekken heb je een bewijs van de aankoop en prijs nodig maar de factuur moet dit op zich niet zijn: een duidelijk kassaticket of rekening is als bewijs voldoende. Als je BTW wilt aftrekken heb je wel een factuur nodig.
Zaakvoerder Cashaca boekhoudsoftware voor zelfstandigen in hoofd- en bijberoep

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”