Betalingstermijnen

stefan_82
Topic Starter

Betalingstermijnen

#1 , 28 sep 2013 11:24

Ik ben zelfstandige en soms krijg ik professioneel gerelateerde facturen die melden dat deze binnen de 5 werkdagen moeten betaald worden. Als ik me niet vergis is de betalingstermijn tussen bedrijven toch wettelijk gesteld op 30 dagen of zijn er uitzonderingen?
Ik heb het hierover de facturen aan mijn zaak van oa Proximus en Apcoa.
Ik heb beiden hierover gecontacteerd. Proximus meldde dat hun betalingstermijn moet gerespecteerd worden of ervworden kosten aangerekend. Bij Apcoa krijg ik zelfs binnen de 14 dagen na ontvangst vd retributie een nieuwe overschrijving met een verhoging vh bedrag.
Kan dit, mag dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 sep 2013 13:13

30 dagen is geen recht, voor alle bederf onderhevige waren zoals zuivel en vlees daar zijn de betalingen altijd maximum 14 dagen, bij tabaksproducten is dit nog minder, en sommige grote spelers zoals chemicaliën moest ik altijd op voorhand betalen via een proforma factuur.

En energie vraagt men ook altijd contante betalingen !

In de wetgeving staat er niks wanneer een factuur moet betaald worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bartvdv

#3 , 28 sep 2013 13:20

Er is de 'Wet op de betalingsachterstand" die zegt dat facturen binnen dertig dagen betaald moeten worden. Er is dus wel degelijk wetgeving. Andere termijnen zijn een afspraak tussen bedrijven onderling. Dus: lees de verkoopsvoorwaarden.

Reclame

stefan_82
Topic Starter

#4 , 28 sep 2013 13:21

30 dagen is geen recht, voor alle bederf onderhevige waren zoals zuivel en vlees daar zijn de betalingen altijd maximum 14 dagen, bij tabaksproducten is dit nog minder, en sommige grote spelers zoals chemicaliën moest ik altijd op voorhand betalen via een proforma factuur.

En energie vraagt men ook altijd contante betalingen !

Ik had nochtans vernomen dat deze wet werd ingevoegd in 2013

http://www.kmo-insider.biz/nieuws/artik ... erd-worden" onclick="window.open(this.href);return false;

De vraag is of er uitzonderingen zijn en wie bij wet deze uitzondering zich mag toeeigenen.

stefan_82
Topic Starter

#5 , 28 sep 2013 13:24

Er is de 'Wet op de betalingsachterstand" die zegt dat facturen binnen dertig dagen betaald moeten worden. Er is dus wel degelijk wetgeving. Andere termijnen zijn een afspraak tussen bedrijven onderling. Dus: lees de verkoopsvoorwaarden.
En wat als er geen voorafgaandelijke verkoopsvoorwaarden zijn.
Bvb diensten van boekhouder, of ook in mijn geval van Apcoa -parkeerbedrijf- waar ik in principe ook voor hun diensten betaal in de vorm van een retributie.

bartvdv

#6 , 28 sep 2013 13:34

Consumenten hebben geen betalingstermijn. En als bedrijf, voor je van de diensten van bv. een boekhouder of van het parkeerbedrijf kon gebruikmaken, had je de kans om eerst kennis te nemen van de verkoopsvoorwaarden.

stefan_82
Topic Starter

#7 , 28 sep 2013 13:48

Consumenten hebben geen betalingstermijn. En als bedrijf, voor je van de diensten van bv. een boekhouder of van het parkeerbedrijf kon gebruikmaken, had je de kans om eerst kennis te nemen van de verkoopsvoorwaarden.
Praktisch: je parkeert voor 1u in antwerpen voor een klantenbezoek ( dus nt als particulier) in de straat. Na 2u kom je terug en je hebt een retributie gekregen ( dus geen boete maar een dienst die je als bedrijfsonkost kan inbrengen) 3dagen later krijg je een overschrijving in de bus met eis tot betaling binnen de 5 dagen.

Correct of niet? kan je hier niet steunen op de nieuwe wet mbt betalingstermijnen.
Ik begrijp ook niet, als de wet er is, dan is een afwijkende verkoopsvoorwaarde van deze wet toch onwettelijk?

bartvdv

#8 , 28 sep 2013 14:21

Is een retributie een factuur ?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 sep 2013 15:10

Deze wet geeft geen vrijgeleide om maar te betalen na 30 dagen .

HOOFDSTUK II. - Betalingsachterstand bij handelstransacties.

Art. 4. Indien de partijen niet anders zijn overeengekomen met inachtneming van artikel 7, dient elke betaling tot vergoeding van een handelstransactie te gebeuren binnen een termijn van 30 dagen te rekenen vanaf de dag volgend op die :
1° van de ontvangst door de schuldenaar van de factuur of een gelijkwaardig verzoek tot betaling,

Dus als de algemene voorwaarden 8 dagen zijn dan moet je dit binnen de 8 dagen betalen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

stefan_82
Topic Starter

#10 , 28 sep 2013 19:21

Deze wet geeft geen vrijgeleide om maar te betalen na 30 dagen .

HOOFDSTUK II. - Betalingsachterstand bij handelstransacties.

Art. 4. Indien de partijen niet anders zijn overeengekomen met inachtneming van artikel 7, dient elke betaling tot vergoeding van een handelstransactie te gebeuren binnen een termijn van 30 dagen te rekenen vanaf de dag volgend op die :
1° van de ontvangst door de schuldenaar van de factuur of een gelijkwaardig verzoek tot betaling,

Dus als de algemene voorwaarden 8 dagen zijn dan moet je dit binnen de 8 dagen betalen !
Duidelijk!

Stel er worden geen voorwaarden afgesproken.
Twee voorbeelden:
A/ Ik werk free-lance en stuur na de opdracht een factuur. kan ik er een niet voorafgaandelijke specifieke afgesproken betalingstermijn op vermelden (bvb betalen binnen de 14 dagen) die lager ligt dan 30 dagen. Of kan de klant/ bedrijf deze termijn negeren en naar 30 dagen brengen. Gezien deze niet op papier werd afgesproken.
B/ ik krijg van mijn boekhouder een factuur te betalen binnen de 5 dagen. Voorafgaandelijk niks afgesproken noch op papier gezet. Kan ik dan wachten tot 30 dagen?

En hoe is de wetgeving mbt retributies? Aangezen hier geen voorafgaandelijke verkoopsovereenkomst wordt afgesproken?
Ik had gezien op google dat dit op gemeentelijk niveau wordt beslist in een reglementering voor niet fiscale ontvangsten

Oude Belg

#11 , 28 sep 2013 22:12

Een retributie heeft met facturen niets te maken. Het is een gemeentebelasting.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

ddanck
Contacteer: Website

#12 , 30 sep 2013 18:35

Ten eerste is er artikel 4 van Wet Betalingsachterstand Handelstransacties (die dateert van 2002!)
1° van de ontvangst door de schuldenaar van de factuur of een gelijkwaardig verzoek tot betaling, of
2° van de ontvangst van de goederen of diensten, indien de datum van ontvangst van de factuur of het gelijkwaardig verzoek tot betaling niet vaststaat of indien de schuldenaar de factuur of het gelijkwaardig verzoek tot betaling eerder ontvangt dan de goederen of diensten, of
3° van de aanvaarding of controle ter verificatie van de conformiteitvan de goederen of diensten met de overeenkomst, indien de wet of de overeenkomst voorziet in een procedure voor aanvaarding of controle en indien de schuldenaar de factuur of het gelijkwaardig verzoek tot betaling ontvangt vóór of op de datum waarop de aanvaarding of controle plaatsvindt.

Als er niets werd overeengekomen, heeft u dus maximaal 30 dagen de tijd. Werd er omtrent de betaling wel iets opgenomen in de voorwaarden, dan heeft u deze als handelaar in principe aanvaard. Vanaf de 31e dag (of vroeger) bent u inderdaad hoe dan ook van rechtswege intrest verschuldigd.

Daarnaast kan u ook een schadebeding worden aangerekend (dit zal ook blijken uit de gebeurlijke voorwaarden). Dit schadebeding mag echter geen bijkomende winst opleveren. In dat geval wordt deze door de rechtbank herleid of zelfs vernietigd (1231 B.W.).

Wanneer u zegt dat er geen algemene voorwaarden werden ondertekend - en u heeft deze ook achteraf niet aanvaard door de betaling - dan dient de leverancier het bewijs te leveren dat u kennis had van de voorwaarden en deze ook aanvaardde.

En wat betreft die retributie: zeg nooit belasting tegen een parkeerretributie. Beiden hebben werkelijk niks met mekaar te zien.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Andere”