Betalingstermijnen

stefan_82
Topic Starter

Betalingstermijnen

#1 , 28 sep 2013 11:24

Ik ben zelfstandige en soms krijg ik professioneel gerelateerde facturen die melden dat deze binnen de 5 werkdagen moeten betaald worden. Als ik me niet vergis is de betalingstermijn tussen bedrijven toch wettelijk gesteld op 30 dagen of zijn er uitzonderingen?
Ik heb het hierover de facturen aan mijn zaak van oa Proximus en Apcoa.
Ik heb beiden hierover gecontacteerd. Proximus meldde dat hun betalingstermijn moet gerespecteerd worden of ervworden kosten aangerekend. Bij Apcoa krijg ik zelfs binnen de 14 dagen na ontvangst vd retributie een nieuwe overschrijving met een verhoging vh bedrag.
Kan dit, mag dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 sep 2013 13:13

30 dagen is geen recht, voor alle bederf onderhevige waren zoals zuivel en vlees daar zijn de betalingen altijd maximum 14 dagen, bij tabaksproducten is dit nog minder, en sommige grote spelers zoals chemicaliën moest ik altijd op voorhand betalen via een proforma factuur.

En energie vraagt men ook altijd contante betalingen !

In de wetgeving staat er niks wanneer een factuur moet betaald worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bartvdv

#3 , 28 sep 2013 13:20

Er is de 'Wet op de betalingsachterstand" die zegt dat facturen binnen dertig dagen betaald moeten worden. Er is dus wel degelijk wetgeving. Andere termijnen zijn een afspraak tussen bedrijven onderling. Dus: lees de verkoopsvoorwaarden.

Reclame

stefan_82
Topic Starter

#4 , 28 sep 2013 13:21