bijberoep starten

fromalk
Topic Starter
Berichten: 14

bijberoep starten

#1 , 24 sep 2013 11:44

All,
Een tijdje geleden heb ik het besluit genomen om een activiteit op te starten buiten mijn uren. De exacte inhoud is niet meteen relevant maar ter illustratie omvat een deel van de activiteit een webwinkel.

Na het nodige zoekwerk zijn de meeste zaken me inmiddels wel duidelijk, helaas zit ik nog met enkele vragen die ik niet kan beantwoorden met de informatie online. Hopelijk weet iemand hier meer over, op die manier heb ik terug een aanknooppunt voor verder onderzoek werk.
Achtergrond; als zelfstandige in bijberoep leid je eigenlijk een eenmanszaak als natuurlijk persoon.

- kan / mag ik me als natuurlijk persoon (zelfstandige in bijberoep) positioneren met een handelsnaam. Voorbeeld, mag ik mijn facturen opstellen als ‘bedrijf XYZ’ of moet dit steeds op mijn eigen naam staan? Is het toegestaan om een hybride oplossing te gebruiken? (Bedrijf XYZ – John Doe)

- Uit mijn hoofdberoep beschik ik over een representatievergoeding. Daardoor mag ik voor mijn hoofdberoep am sich geen kosten inbrengen zoals kleding. Niet dat het de bedoeling is, maar stel nu dat ik voor mijn bijberoep kleding moet kopen. Kan ik deze dan nog inbrengen? Ongeacht dat ik voor mijn hoofdberoep over een representatievergoeding beschik?

- Uit mijn hoofdberoep beschik ik over een bedrijfswagen. Gezien hier slechts een beperkt private kilometers mee gereden mag worden is het waarschijnlijker dat ik de wagen van mijn vriendin zal gebruiken voor het inkopen van producten. Is het mogelijk en toegelaten om een kost (kilometervergoeding?) te rekenen voor het gebruik van een wagen hoewel dat het niet mijn wagen is? Op zich maakt het niet uit of het de bedrijfswagen / private wagen is lijkt me, geen van beiden zijn mijn eigendom.

- Om de split met mijn hoofdberoep te maken lijkt het mij aangewezen een extra telefoon te gebruiken. Ik maak nl gebruik van een bill split en dacht eerst om de eventueel extra bedragen (waar correct) in te brengen in het bijberoep? Op die manier beperk ik de kosten toch wat meer gezien ik vaak nog veel belwaarde tegoed heb bij mijn werkgever.

- Mijn vriendin en ik wonen momenteel enkel feitelijk samen. In 2015 zullen we getrouwd zijn, gelijktijdig zou ik de overstap willen maken naar een bvba / besloten vennootschap. Tot die tijd ben ik volledig hoofdelijk aansprakelijk waar ik niet meteen een probleem in zie. Toch wil ik mijn vriendin volledig kunnen beschermen tegen eventuele problemen. Blijkbaar kan ik daarvoor een aparte entiteit oprichten, doch is de informatie hierrond schaars.

- De producten uit mijn webwinkel zou ik graag op lokale events in de kijker zetten. Dit valt onder de noemer ambulant handelaar wat geen probleem blijkt voor een natuurlijk persoon. Mijn hoofdberoep is echter een zeer drukke job, ik zou daarom voor dit aspect weinig tijd hebben. Is het mogelijk om een derde in te huren en te betalen? Ik denk bv aan een persoon die voor een brand activation / marketing bedrijf werkt dewelke Y uren voor mij een taak komt uitvoeren waarvoor ik een factuur betaal aan bedrijf ABC (zijn werkgever). Kan hier belangvermenging in zijn? Mijn vriendin is bv zelf zeer actief in een primaire afzet sector, zij werkt voor een bedrijf GHI waarvan ik een factuur zou kunnen betalen voor haar diensten. Vormt dit geen probleem voor de fiscus bv? Het lijkt me namelijk logisch dat kwaadwilligen met dergelijke constructies een vriend/broer/partner kunnen betalen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hanse
Berichten: 103
Locatie: lint

#2 , 25 sep 2013 20:41

kan / mag ik me als natuurlijk persoon (zelfstandige in bijberoep) positioneren met een handelsnaam. Voorbeeld, mag ik mijn facturen opstellen als ‘bedrijf XYZ’ of moet dit steeds op mijn eigen naam staan? Is het toegestaan om een hybride oplossing te gebruiken? (Bedrijf XYZ – John Doe)

> ja dit kan

Uit mijn hoofdberoep beschik ik over een representatievergoeding. Daardoor mag ik voor mijn hoofdberoep am sich geen kosten inbrengen zoals kleding. Niet dat het de bedoeling is, maar stel nu dat ik voor mijn bijberoep kleding moet kopen. Kan ik deze dan nog inbrengen? Ongeacht dat ik voor mijn hoofdberoep over een representatievergoeding beschik?

De beroepskosten moeten gedaan zijn om belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden of u hiervoor een kostenvergoeding krijgt in uw hoofdberoep is volgens mij irrelevant. Kledij is nu wel misschien een slecht voorbeeld aangezien enkel specifieke beroepskledij aftrekbaar is.

Uit mijn hoofdberoep beschik ik over een bedrijfswagen. Gezien hier slechts een beperkt private kilometers mee gereden mag worden is het waarschijnlijker dat ik de wagen van mijn vriendin zal gebruiken voor het inkopen van producten. Is het mogelijk en toegelaten om een kost (kilometervergoeding?) te rekenen voor het gebruik van een wagen hoewel dat het niet mijn wagen is? Op zich maakt het niet uit of het de bedrijfswagen / private wagen is lijkt me, geen van beiden zijn mijn eigendom.

> ik zou hiervoor dan de forfait van 0,15 euro per beroepskm toepassen

Om de split met mijn hoofdberoep te maken lijkt het mij aangewezen een extra telefoon te gebruiken. Ik maak nl gebruik van een bill split en dacht eerst om de eventueel extra bedragen (waar correct) in te brengen in het bijberoep? Op die manier beperk ik de kosten toch wat meer gezien ik vaak nog veel belwaarde tegoed heb bij mijn werkgever.
>ok

De producten uit mijn webwinkel zou ik graag op lokale events in de kijker zetten. Dit valt onder de noemer ambulant handelaar wat geen probleem blijkt voor een natuurlijk persoon. Mijn hoofdberoep is echter een zeer drukke job, ik zou daarom voor dit aspect weinig tijd hebben. Is het mogelijk om een derde in te huren en te betalen? Ik denk bv aan een persoon die voor een brand activation / marketing bedrijf werkt dewelke Y uren voor mij een taak komt uitvoeren waarvoor ik een factuur betaal aan bedrijf ABC (zijn werkgever). Kan hier belangvermenging in zijn? Mijn vriendin is bv zelf zeer actief in een primaire afzet sector, zij werkt voor een bedrijf GHI waarvan ik een factuur zou kunnen betalen voor haar diensten. Vormt dit geen probleem voor de fiscus bv? Het lijkt me namelijk logisch dat kwaadwilligen met dergelijke constructies een vriend/broer/partner kunnen betalen?

> als u een overeenkomst sluit met zijn werkgever en de werkgever u factureert is dit toch een standaardsituatie.

Xerius1
Berichten: 2

#3 , 26 sep 2013 13:32

Beste,

Een zelfstandige met het sociaal statuut bijberoep kan een eenmanszaak uitbaten maar hij kan eveneens bestuurder zijn in een vennootschap.

Hierbij een antwoord op uw vragen:

1) De maatschappelijke naam van uw eenmanszaak is uw persoonlijke naam, maar u kunt daarnaast gerust een handelsnaam of commerciële naam kiezen. Bv. Als ik een krantenwinkel uitbaat als eenmanszaak, dan is dat Mieke Vercauteren, maar mijn commerciële naam is dan ‘Het Gazetje’.
2) De representatievergoeding uit uw loontrekkende beroep, staat los van de kosten die u maakt in uw zelfstandige activiteit. Let wel op: de fiscus is streng op het aanvaarden van beroepskleding, enkel specifieke beroepskledij wordt aanvaard, geen gewone kledij
3) Kosten inbrengen voor het gebruik van een wagen die niet van u is lijkt me niet aanvaardbaar voor de fiscus (uw boekhouder zal u daar meer zekerheid over kunnen geven)
4) Idem als vorige vraag: telefoon is niet van u, hoe kan u bewijzen dat de extra kosten voor uw bijberoep gemaakt zijn en niet privé of voor uw loontrekkende activiteit? Tenzij u elke maand in het detail van de split bill aanduidt over welke telefoonnummers en gesprekken het gaat.
Beter is een eigen telefoon aan te kopen, die u enkel gebruikt voor uw zelfstandige activiteit. Zo kunt u duidelijk aantonen met welk toestel/abonnement u werkt voor werkgever/privé en welke voor uw zelfstandige activiteit
5) Naar bescherming tegen schuldeisers toe moet ik u het antwoord schuldig blijven.
U kunt wel uw gezinswoning beschermen met een akte voor niet-vatbaarheid. Recent is hiervoor een aanpassing gedaan in die wetgeving waardoor ook zelfstandigen in bijberoep hiervan gebruik kunnen maken. De registratie van de akte kost ongeveer 130 euro bovenop het ereloon van de notaris.
6) Het inhuren van personeel van een andere firma valt onder de uitzendsector, hiervoor zijn extra erkenningen nodig. U kunt niet zomaar het personeelslid van de ene firma bij u inhuren. Een sociaal secretariaat kan u daar meer info over geven.

Ik hoop u met deze informatie alweer enkele stappen vooruit te helpen bij uw project.

Met vriendelijke groeten,

Mieke Vercauteren
Adviseur ondernemers

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”