ik zit eventjes met de handen in het haar, vandaar dat ik jullie hulp eventjes vraag

Volgende doet zich voor:
mijn vriend en ik huren sinds 1 februari 2012 een woning dmv een huurcontract van korte duur. Contract loopt af op 31 januari 2014.
Nu hebben wij een huis gevonden om te kopen, onze compromis is getekend in juli, lening goedgekeurd, nu enkel nog wachten op het verlijden van de akte. Normaal gezien zou dit voor eind oktober zijn. Wij hebben dus 2 weken geleden een aangetekend schrijven gestuurd naar de huisbaas met vermelding van opzeg en dat deze start op 1 oktober om te eindigen op 31 december 2013. 1 maand voor het aflopen van het contract dus. Wij hadden al enkele kandidiaten die ons huurcontract willen overnemen, dus wij dachten dat het geen probleem zou zijn als we er vroeger zouden uitgaan. Nu staat in ons contract dat er 2 opties zijn:
ofwel betalen we een schadevergoeding gelijk aan 3 maanden huur
ofwel is er een nieuwe huurder en betalen we niks...
nu zijn we gisteren gaan bespreken met de verhuurder wat er gaat gebeuren, en hij vindt dat wij moeten blijven tot 31 december en omdat we er vroeger uitgaan wil hij een schadevergoeding van 1 maand huur. Ook indiene er tegen 1 januari een nieuwe huurder is... Dit mag toch niet? Of ben ik mis? Wij zijn goede huurders, hebben ons steeds aan de afspraken gehouden, de huur werd steeds tijdig betaald, er is geen schade gemaakt, alles onderhouden en gekuist op tijd en stond. En dan nu dit. Ik vind het vooral erg dat zij geen nieuwe huurder toelaten voor 31 december. Want wij gaan nu wel met dubbele betaling zitten. Ik vraag me af of deze clausule in het contract wel geldig is aangezien die precies van toepassing is op een 3 6 9 contract? En hij mag toch geen dubbele huur vragen, van ons en de nieuwe huurder? Dat is toch verrijking zonder reden?
Mvg,
Vicky