retentierecht takeldienst?

Jef 007
Topic Starter

retentierecht takeldienst?

#1 , 03 sep 2013 15:36

ik heb gisteren een ongeval gehad met met wagen. Op verzoek van de politiediensten ter plaatse is mijn voertuig weggesleept naar de loods van de takeldienst. Ik was naar ziekenhuis gevoerd. Ik heb zopas telefonisch contact gehad met de takeldienst met de vraag om mijn voertuig naar mijn eigen garagehouder te laten slepen om daar ( in vertrouwen) de verdere formaliteiten omtrent het wrak te laten plaatsvinden ( opkopers ed)
Ikzelf geraak vandaag of morgen niet tot bij takeldienst ( geen auto en hersenschudding) om zijn rekening te betalen. De takelaar wil het voertuig niet naar mijn eigen garagehouder slepen alvorens zijn rekening betaald is.
Heeft hij het recht om mijn voertuig in te houden tot de rekening betaald is??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 sep 2013 15:56

Geen idee, maar merk toch even op dat hij u op dit moment enkel zijn diensten weigert. Pas als hij weigert het wrak mee te geven aan een andere sleepdienst beroept hij zich op het retentierecht.

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 03 sep 2013 16:10

Er bestaat natuurlijk een fijn verschil tussen een retentie en de weigering nog verdere prestaties te verrichten alvorens de vorige prestaties vergoed zijn.

In uw geval zou er echter sprake kunnen zijn van zaakwaarneming (1372 B.W.) Wanneer iemand vrijwillig eens anders zaak waarneemt hetzij met, hetzij buiten weten van de eigenaar, verbindt hij zich stilzwijgend om de door hem begonnen zaakwaarneming voort te zetten en die te voltooien, totdat de eigenaar in staat is zelf daarin te voorzien; hij moet zich eveneens belasten met alles wat bij diezelfde zaak behoort. Hij onderwerpt zich aan alle verplichtingen die zouden ontstaan uit een uitdrukkelijke lastgeving die hij van de eigenaar zou hebben gekregen.

Art. 1375. De eigenaar wiens zaak behoorlijk is waargenomen, moet de verbintenissen nakomen die in zijn naam door de waarnemer zijn aangegaan, hem schadeloos stellen voor alle persoonlijke verbintenissen die hij op zich heeft genomen, en hem alle nuttige of noodzakelijke uitgaven die hij gedaan heeft, vergoeden.

Dit principe wordt ook erkend door de rechtspraak. In feite komt het er dus op neer dat er enkel een retentierecht is wanneer de wagen werd getakeld naar aanleiding van een ongeval.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 sep 2013 19:08

Ongeval en getakelde wagen....
Dat loopt toch via de verzekering dus vraag aan uw verzekering het voertuig van het takelbedrijf naar uw garage te laten brengen, verzekering zal in de meeste gevallen beide facturen betalen ...

j.demoor

#5 , 05 sep 2013 08:13

‘Wanneer het contract waardoor een partij zich verbindt om aan de goederen te werken die hem door zijn mede-contractant worden overhandigd,geen beding bevat dat degene die de goederen afleverde ze zich kan doen teruggeven zonder aan te bieden om hem de gepaste prijs te betalen,heeft de ondernemer het recht om de goederen in te houden(=retentie) totdat dit aanbod wordt gedaan (art.1134 B.W.)’(Cass. 7 november 1935,Pas. 1936,I,38)]

‘Op verzoek van de politiediensten ter plaatse is mijn voertuig weggesleept naar de loods van de takeldienst.’

Tussen u en de takeldienst is er geen contractuele relatie en dus ook geen retentierecht tegenover u bij de die takeldienst.

‘Op grond van art. 4.4 Wegcode, kan de politie, ambtshalve, op risico en kosten van de bestuurder voor de verplaatsing van stilstaande of geparkeerde voertuigen, zorgen, maar enkel op voorwaarde dat daartoe ernstige en wettige redenen voorhanden zijn. Het bedrijf dat een voertuig aldus, op last van een bevoegd persoon, weggesleept heeft, begaat een fout wanneer het in die omstandigheden een retentierecht op het voertuig uitoefent totdat de slepingskosten door de bestuurder betaald zouden worden, en kan bijgevolg ten opzichte van deze laatste tot schadevergoeding worden veroordeeld‘[Vred. Brussel (I) 27 november 1986 Verkeersrecht 1987, 121]

Hier kan echter ook sprake zijn van : “Art.1372. Wanneer iemand vrijwillig eens anders zaak waarneemt hetzij met, hetzij buiten weten van de eigenaar, verbindt hij zich stilzwijgend om de door hem begonnen zaakwaarneming voort te zetten en die te voltooien, totdat de eigenaar in staat is zelf daarin te voorzien; hij moet zich eveneens belasten met alles wat bij diezelfde zaak behoort. Hij onderwerpt zich aan alle verplichtingen die zouden ontstaan uit een uitdrukkelijke lastgeving die hij van de eigenaar zou hebben gekregen.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Verkeersongevallen”