filmpjes met lyrics op youtube van bekende artiesten

professionalgamer
Topic Starter
Berichten: 117

filmpjes met lyrics op youtube van bekende artiesten

#1 , 28 aug 2013 17:15

Beste forumgebruikers,

Op youtube staat het vol met filmpjes met lyrics van bekende artiesten.
Ik zou graag ook zulke filmpjes maken.
Nu heb ik het probleem dat ik niet de eigenaar ben van de muziek en van de teksten.

Is het wel legaal om dit te doen?

Is er een verschil tussen
er geld mee verdienen door bvb reclame te plaatsen op je website
dit als amateur doen zonder er maar ook eits aan te verdienen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
snellemichiel
Berichten: 193

#2 , 28 aug 2013 19:10

Neen en neen en neen.
Muziek of ander materiaal reproduceren of heruploaden/publiceren.
Zonder schriftelijke toestemming mag NIET.

Als ik al dacht heeft youtube een 'mooie' uitleg van wat mag en wat niet mag.
(Interessant filmpje)
https://www.youtube.com/yt/copyright/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Als ik me niet vergis hebben ze zoiets als redelijk gebruik en de impact van het gebruik tegenover de auteur.
Dit is dus wel naar Amerikaanse wetgeving of rechtsspraak ben ik niet exact zeker van. Als je hiervoor geld ontvangt denk ik dat je toch echt wel in de problemen kan geraken.
Denk niet dat ze dan nog van redelijk gebruik gaan spreken ...

In de grote lijnen is het in België NIET toegestaan om auteursrechtelijk materieel te herproduceren/publiceren ZONDER de TOESTEMMING van de auteur zelve.

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#3 , 29 aug 2013 21:00

Hoewel het door de enorme hoeveelheid fan video's op YouTube onmogelijk is om alles te filteren en sommige van die video's lang online staan ... en hoewel veel artiesten het allicht best als compliment zien ... de wet is duidelijk:
- tenzij het werk in het publieke domein is, kan je NIETS uploaden of reproduceren langs legale weg zonder expliciete toestemming van de auteursrechtenhouder (de facto doorgaans de artiest zelf)
- of je er geld mee verdient of niet maakt an sich niet uit; het simpelweg uploaden van zulke video's is quasi in elke jurisdictie verboden zonder toestemming van de auteursrechtenhouder
- de facto blijven veel zulke filmpjes staan omdat de auteur het niet erg vindt en het wieden nogal een lastige taak is gezien de hoeveelheid. Maar als je het risico neemt om zulke dingen te gaan uploaden, dan kan je weinig inbrengen tegen een klacht indien de auteursrechtenhouder het niet wil.
- commentaren als "YOUtube is voor ONZE video's, en wij willen daarbij onze favoriete muziek gebruiken" houden juridisch geen steek, zelfs een lied als achtergrond gebruiken zonder toestemming is illegaal.

Oh, nog dit: in principe is sampling denk ik wel toegestaan zolang het fragment van de sample korter is dan... maar dat is dan ook extreem kort en iets waar je weinig mee bent. En ik ben geeneens zeker of die wet intussen ook niet is geschrapt. Er zijn recent al vaak rechtszaken geweest waar iemand werd aangeklaagd voor een te lange sample in zijn werk.

Reclame

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#4 , 30 aug 2013 13:55

MOGELIJKS (maar zeker ben ik dit niet) zijn filmpjes op YouTube van liedjes waarvan je de auteursrechten niet bezit uploaden of opslaan wel toegestaan als het gaat om live opnames (vb iemand filmt met zijn amateurcamera enkele songs uit een concert op Werchter of iemand filmt met een amateurcamera een stuk van een sportwedstrijd) die niet commerciëel verkrijgbaar zijn. Mogelijks mag je die wel uploaden op YouTube of opslaan. Maar zelfs dit ben ik niet geheel zeker: het is niet omdat je een live optreden filmt dat de band niet op DVD uitbrengt nadien, dat je daarmee enige rechten op de song bezit die wordt uitgevoerd. Hier ben ik niet zeker van.

Het moment dat je lyrics toevoegt overschrijd je de grens van het illegale sowieso opnieuw.

snellemichiel
Berichten: 193

#5 , 02 sep 2013 22:25

MOGELIJKS (maar zeker ben ik dit niet) zijn filmpjes op YouTube van liedjes waarvan je de auteursrechten niet bezit uploaden of opslaan wel toegestaan als het gaat om live opnames (vb iemand filmt met zijn amateurcamera enkele songs uit een concert op Werchter of iemand filmt met een amateurcamera een stuk van een sportwedstrijd) die niet commerciëel verkrijgbaar zijn.
Fout! Ook dit mag niet.
Eens doorlezen; https://www.youtube.com/yt/copyright/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Een sample is ook nog steeds niet toegelaten wat je wel kan doen is schriftelijk toestemming vragen om een beperkt aantal seconden van een liedje te gebruiken.
Hier geven ze vaker wel toestemming voor zelfs schriftelijk. Dan vragen ze bijvoorbeeld wel voor vermelding van een link naar itunes om het liedje te kopen enzo ...

Het is mogelijk heb het zelf ook al een paar keer kunnen realiseren, maar dan wel zonder winsten op te strijken voor mijn filmpjes. En kleine stukjes van 1 minuutish...
En soms krijg je ook geen antwoord terug ... dus ja ... de ene laat het niet toe of antwoord niet, de andere wel...

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#6 , 27 dec 2013 20:18

MOGELIJKS (maar zeker ben ik dit niet) zijn filmpjes op YouTube van liedjes waarvan je de auteursrechten niet bezit uploaden of opslaan wel toegestaan als het gaat om live opnames (vb iemand filmt met zijn amateurcamera enkele songs uit een concert op Werchter of iemand filmt met een amateurcamera een stuk van een sportwedstrijd) die niet commerciëel verkrijgbaar zijn.
Fout! Ook dit mag niet.
Eens doorlezen; https://www.youtube.com/yt/copyright/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Een sample is ook nog steeds niet toegelaten wat je wel kan doen is schriftelijk toestemming vragen om een beperkt aantal seconden van een liedje te gebruiken.
Hier geven ze vaker wel toestemming voor zelfs schriftelijk. Dan vragen ze bijvoorbeeld wel voor vermelding van een link naar itunes om het liedje te kopen enzo ...

Het is mogelijk heb het zelf ook al een paar keer kunnen realiseren, maar dan wel zonder winsten op te strijken voor mijn filmpjes. En kleine stukjes van 1 minuutish...
En soms krijg je ook geen antwoord terug ... dus ja ... de ene laat het niet toe of antwoord niet, de andere wel...

Voor vele artiesten is hun muziek op YouTube goede reclame waar ze erg tevreden mee zijn, zolang het om live opnames van concerten etc gaat. Die kan je toch niet kopen in de shop. Het moment dat hetgeen waarmee ze hun geld verdienen (de concrete studio plaat of DVD) op YouTube staat, is het een heel ander verhaal. Het lijkt echter niet dat YouTube daar veel mee aanvangt, het aantal fan video's is vrees ik simpelweg te groot om nog te kunnen wieden.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”