nieuwe wagen veel te laat

jelle1983
Topic Starter
Berichten: 1

nieuwe wagen veel te laat

#1 , 16 aug 2013 14:50

Hey iedereen,

Wij hebben 10 weken geleden een nieuwe skoda fabia combi besteld.

Nu hebben we na de afgesproken levertermijn (10 weken), nog steeds niks hebben vernomen van de garage. Na zelf na te vragen blijkt dat er iets mis is gegaan bij skoda (volgens de dealer toch) en moeten we nogmaals 10 weken wachten. Nu lijkt het ons wel heel tovallig dat dit weer 10 weken is dus denken wij dat ze hem gewoon vergeten te bestellen zijn ...

Kunnen we deze bestelling nu annuleren? kostenloos?

We hebben geen voorschot betaald

de algemene voorwaarden:

2. Leveringsdatum of termijn

Op de bestelbon wordt de juiste leveringsdatum of -termijn aangeduid, die van strikte toepassing is, behalve in geval van overmacht.

De leveringstermijn neemt een aanvang op de dag volgend op deze van de ondertekening van de bestelbon door de koper.

Kan de verkoper deze leveringsdatum of -termijn niet naleven, dan informeert hij de koper onmiddellijk per aangetekende brief of door elk ander wettelijk bewijsmiddel.

Hierin kan de verkoper een verlenging van de leveringsdatum of -termijn meedelen, die niet meer dan 25% van de aanvankelijk overeengekomen termijn kan bedragen.

Wordt deze nieuwe termijn overschreden, buiten het geval van overmacht, dan kan de koper de overeenkomst, zonder voorafgaande ingebrekestelling verbreken per aangetekende brief, onverminderd een vergoeding die overeenstemt met de werkelijk opgelopen schade, evenwel beperkt tot 15% van de totale verkoopprijs van het voertuig.

Ingeval van verbreking wordt het voorschot binnen de 8 kalenderdagen na ontvangst van de kennisgeving van deze verbreking terugbetaald.

De 2 voorgaande alinea's zijn eveneens van toepassing indien de verkoper die laattijdig levert geen verlenging overeenkomstig het derde lid meegedeeld heeft.


Alvast vriendelijk bedankt voor de feedback

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 aug 2013 09:11

Ja, het lijkt me echter een slimmere strategie om een extra korting te bedingen (met verbreking als argument), gezien de verkoper er alle belang bij heeft (wegens waarschijnlijk grote kosten) om de verkoop door te laten gaan.

Jef 007
Berichten: 737

#3 , 21 aug 2013 14:47

zijdelingse vraag :
Ingeval van verbreking wordt het voorschot binnen de 8 kalenderdagen na ontvangst van de kennisgeving van deze verbreking terugbetaald.
indien er een voorschot zou gegeven zijn, moet het dan niet dubbel terugbetaald worden??
voldoet de bestelbon wel aan de Wet?

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3190

#4 , 23 aug 2013 08:38

Jef : nee, want hhet is niet de verkoper die afziet van de levering; het contract wordt verbroken op vraag van de koper.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Consumenten Koop”