loonbeslag

IrisS
Topic Starter

loonbeslag

#1 , 15 aug 2013 22:59

Voor een van mijn werknemers kreeg ik onlangs een aangetekende brief in de bus van de FOD Financien, algemene administratie van de inning en de invordering. Als ik het goed begrijp, gaan ze beslag leggen op haar loon.
"Krachtens bijgaand dwangschrift en ter uitvoering van art 164 van het KB tot uitvoering van het Wetb. vd inkomstenbelastingen 1992, heb ik de eer u mede te delen dat ik hierbij en door onderstaande - juist erkende - opgave, uitvoerend beslag onder derden leg op de aan X wonende te Y verschuldigde of toebehordende sommen en zaken tot beloop van het bedrag dat deze perso(o)n(en) verschuldigd is (zijn) uit hoofde van directe belastingen."

Dan een paar schulden uit 2010 (bevoorrechte en niet bevoorrechter belastingen), gevolgd door:

"Ik vestig uw aandacht enerzijds op het verbod de sommen of zaken die het voorwerp zijn van het beslag uit handen te geven en anderzijds op de verplichting mij binnen 15 dagen na ontvangst van dit beslag een verklaring te doen van deze sommen of zaken, op straffe van zonder meer schuldenaar te kunnen worden verklaard van de oorzaken van dit beslag"

Vervolgens 3blzn wetteksten waar je niet echt wijzer van wordt.
Wat wordt nu van mij verwacht? Welke sommen of zaken zijn het voorwerp van beslag? Moet ik nu het nettoloon meedelen, feit dat ze maaltijdcheques krijgt of niet,... En misschien wat vreemd, kan ik zelf een voorstel tot afbetaling van de schuld meesturen? Het lijkt me duidelijk dat belastingen inderdaad moeten betaald worden. Anderzijds gaat het om iemand uit een sociaal zwakke groep, bovendien nu in een knelpuntberoep, die na lange tijd pas werk vond. Ook dat heeft al een financiële kloof nagelaten. Ik ben zelf ook zeer tevreden over deze werknemer, maar vrees dat - indien er beslag op een groot deel vh loon - wordt gelegd, ik mijn werknemer wel eens zou kunnen verliezen. And if not, dat zeker de motivatie zal kelderen. Aangezien ik zowat een jaar mocht zoeken naar iemand voor deze positie, zie ik dat niet graag gebeuren. Tenslotte, spreekt de dreigende taal waarmee afgesloten wordt, me niet hard aan. Ik vermoed dat veel werkgevers dit zouden vinden volstaan om iemand te ontslaan.

Welk gedeelte mag uberhaupt in beslag genomen worden? Het gaat om een arbeiderspositie die sowieso niet bijster veel verdient (net iets minder dan 1400 netto). Daar moeten die mensen met 2 van rondkomen.

Nog eens, ik ben de laatste die vind dat je belastingen moet ontduiken. Mensen moeten echter ook nog wel 1. kunnen leven van wat ze overhouden en 2. enige jobtevredenheid kunnen behouden (en ja, mijn inziens is dat ook verbonden aan loon).

Het is de eerste keer dat ik met zoiets geconfronteerd wordt (we zijn dan ook maar een klein bedrijfje) en ik vrees dat ik hier helemaal niet van op de hoogte ben. Mocht iemand beter op de hoogte zijn van deze materie: hulp zeer welkom.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 17 aug 2013 08:12

“Artikel 164,(aj. 2013) § 1. De bevoegde ontvanger kan, bij een ter post aangetekende brief, UITVOEREND BESLAG onder derden leggen op de aan een belastingschuldige verschuldigde of toebehorende sommen en zaken, tot beloop van het bedrag, geheel of gedeeltelijk, dat door deze laatste verschuldigd is uit hoofde van belastingen, voorheffingen, belastingverhogingen, nalatigheidsinteresten, boeten en kosten van vervolging of tenuitvoerlegging. Het beslag wordt eveneens bij een ter post aangetekende brief aan de belastingschuldige aangezegd....Dit beslag heeft uitwerking vanaf de overhandiging van het stuk aan de geadresseerde. De belastingschuldige kan tegen het beslag bij ter post aangetekende brief verzet aantekenen bij de bevoegde ontvanger binnen de 15 dagen te rekenen vanaf de afgifte ter post van de aanzegging van het beslag. De belastingschuldige moet binnen dezelfde termijn bij ter post aangetekende brief de derde-beslagene inlichten...§ 3. Onder voorbehoud van het bepaalde in § 1, zijn op dit beslag de bepalingen toepasselijk van de artikelen 1539, 1540, 1542, eerste en tweede lid, en 1543 van het Gerechtelijk Wetboek, met dien verstande dat de afgifte van het bedrag van het beslag geschiedt in handen van de bevoegde ontvanger...”(27 augustus 1993 Koninklijk Besluit tot uitvoering van het Wetboek Inkomstenbelastingen).

‘Als ik het goed begrijp, GAAN ze beslag leggen op haar loon‘.

Die aangetekende brief van de FOD Financien IS reeds uitvoerend beslag op haar loon. Lees zelf de artikelen 1539, 1540, 1542, eerste en tweede lid, en 1543 (alsmede art.1409 dat de beslagbaarheid begrenst) van het Gerechtelijk Wetboek.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 18 aug 2013 10:53

Wat wordt nu van mij verwacht? Welke sommen of zaken zijn het voorwerp van beslag? Moet ik nu het nettoloon meedelen, feit dat ze maaltijdcheques krijgt of niet,... En misschien wat vreemd, kan ik zelf een voorstel tot afbetaling van de schuld meesturen? Het lijkt me duidelijk dat belastingen inderdaad moeten betaald worden. Anderzijds gaat het om iemand uit een sociaal zwakke groep, bovendien nu in een knelpuntberoep, die na lange tijd pas werk vond. Ook dat heeft al een financiële kloof nagelaten. Ik ben zelf ook zeer tevreden over deze werknemer, maar vrees dat - indien er beslag op een groot deel vh loon - wordt gelegd, ik mijn werknemer wel eens zou kunnen verliezen. And if not, dat zeker de motivatie zal kelderen. Aangezien ik zowat een jaar mocht zoeken naar iemand voor deze positie, zie ik dat niet graag gebeuren. Tenslotte, spreekt de dreigende taal waarmee afgesloten wordt, me niet hard aan. Ik vermoed dat veel werkgevers dit zouden vinden volstaan om iemand te ontslaan.

Welk gedeelte mag uberhaupt in beslag genomen worden? Het gaat om een arbeiderspositie die sowieso niet bijster veel verdient (net iets minder dan 1400 netto). Daar moeten die mensen met 2 van rondkomen.
de bedragen waarop beslag mag gelegd worden liggen vast. hier kan je ze vinden:
http://www.aclvb.be/werknemers/sociale- ... oonbeslag/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gezien ze netto ongeveer 1400 euro verdient, wil dat zeggen dat alle loon boven 1334 euro voor beslaglegging vastligt en dat ook 96,1 euro eronder (de som van alle schijven) afgehouden dient te worden.

Dit betekent dat je:
- 1237,90 euro doorstort naar haar
- de rest naar de belastingen moet doorgestort worden
(opgepast: de term "loon" houdt niet altijd alles in wat jij onder loon verstaat. Contacteer sowieso je sociaal bureau hiervoor)
Best stuur je, om jezelf in te dekken, een brief naar je werknemer of laat je haar aftekenen voor kennisgave, van het loonbeslag.

Een afbetalingsplan is meestal nu niet meer mogelijk, gezien de belastingen reeds die mogelijkheid zullen gegeven hebben, maar de persoon er niet op ingegaan is. Je kan natuurlijk nog altijd eens proberen, eventueel samen met het OCMW indien er nog andere schulden zijn (héél waarschijnlijk). Bespreek het eens met je werknemer, al ligt zoiets (zeker OCMW) héél gevoelig. Het is echter vaak de beste stap om stap voor stap van de schulden af te komen. Afhankelijk van het bestedingspatroon van je werkneemster kan het zijn dat dat beslag maar de voorbode is van nog veel meer miserie.

Reclame

Terug naar “Andere”