Wat wordt nu van mij verwacht? Welke sommen of zaken zijn het voorwerp van beslag? Moet ik nu het nettoloon meedelen, feit dat ze maaltijdcheques krijgt of niet,... En misschien wat vreemd, kan ik zelf een voorstel tot afbetaling van de schuld meesturen? Het lijkt me duidelijk dat belastingen inderdaad moeten betaald worden. Anderzijds gaat het om iemand uit een sociaal zwakke groep, bovendien nu in een knelpuntberoep, die na lange tijd pas werk vond. Ook dat heeft al een financiële kloof nagelaten. Ik ben zelf ook zeer tevreden over deze werknemer, maar vrees dat - indien er beslag op een groot deel vh loon - wordt gelegd, ik mijn werknemer wel eens zou kunnen verliezen. And if not, dat zeker de motivatie zal kelderen. Aangezien ik zowat een jaar mocht zoeken naar iemand voor deze positie, zie ik dat niet graag gebeuren. Tenslotte, spreekt de dreigende taal waarmee afgesloten wordt, me niet hard aan. Ik vermoed dat veel werkgevers dit zouden vinden volstaan om iemand te ontslaan."Krachtens bijgaand dwangschrift en ter uitvoering van art 164 van het KB tot uitvoering van het Wetb. vd inkomstenbelastingen 1992, heb ik de eer u mede te delen dat ik hierbij en door onderstaande - juist erkende - opgave, uitvoerend beslag onder derden leg op de aan X wonende te Y verschuldigde of toebehordende sommen en zaken tot beloop van het bedrag dat deze perso(o)n(en) verschuldigd is (zijn) uit hoofde van directe belastingen."
Dan een paar schulden uit 2010 (bevoorrechte en niet bevoorrechter belastingen), gevolgd door:
"Ik vestig uw aandacht enerzijds op het verbod de sommen of zaken die het voorwerp zijn van het beslag uit handen te geven en anderzijds op de verplichting mij binnen 15 dagen na ontvangst van dit beslag een verklaring te doen van deze sommen of zaken, op straffe van zonder meer schuldenaar te kunnen worden verklaard van de oorzaken van dit beslag"
Vervolgens 3blzn wetteksten waar je niet echt wijzer van wordt.
Welk gedeelte mag uberhaupt in beslag genomen worden? Het gaat om een arbeiderspositie die sowieso niet bijster veel verdient (net iets minder dan 1400 netto). Daar moeten die mensen met 2 van rondkomen.
Nog eens, ik ben de laatste die vind dat je belastingen moet ontduiken. Mensen moeten echter ook nog wel 1. kunnen leven van wat ze overhouden en 2. enige jobtevredenheid kunnen behouden (en ja, mijn inziens is dat ook verbonden aan loon).
Het is de eerste keer dat ik met zoiets geconfronteerd wordt (we zijn dan ook maar een klein bedrijfje) en ik vrees dat ik hier helemaal niet van op de hoogte ben. Mocht iemand beter op de hoogte zijn van deze materie: hulp zeer welkom.