Onderhoudsplicht rusthuiskosten

inne
Topic Starter

Onderhoudsplicht rusthuiskosten

#1 , 09 aug 2013 12:30

Hallo,

Kort vraagje:

OCMW vordert bij mij een dele van de rusthuiskosten van mijn moeder terug.
Ze hebben meegedeeld dat mijn tussenkomst wordt gevraagd voor de kosten vanaf 01/11/2012.

Begin december kwam er een factuur van het rusthuis, maar hier stond ook nog de afrekening van medicijnen op die reeds in september en oktober zijn genomen, dus in de periode VOOR mijn tussenkomst door het OCMW werd gevraagd.

Mijn vraag: kan het OCMW van mij afdwingen dat ik die kost ook moet betalen, event. op basis van de algemene wettelijke onderhoudsplicht die ik had, ook VOOR 01/11/2012.
Of kan ik steunen op de officiële beslissing van het OCMW, en zeggen dat ik dit niet betaal omdat de kosten zijn gemaakt in een periode VOOR ik moest meebetalen.

Alvast bedankt.

Inne

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
inne
Topic Starter

#2 , 09 aug 2013 12:31

Nog bijkomend: niemand betwist dat die medicijnen zijn genomen in september-oktober, dat is de discussie niet.

wanton

#3 , 10 aug 2013 15:33

U kan steeds to. het OCMW een deel van die factuur betwisten , wegens van voor de vorderingsdatum. Misschien lukt het , misschien niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor

#4 , 11 aug 2013 08:34

“Art.98... § 2. De kosten van de maatschappelijke dienstverlening worden eveneens krachtens een eigen recht door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn verhaald :...op de onderhoudsplichtigen van de begunstigde tot beloop van het bedrag waartoe zij gehouden zijn voor de verstrekte hulp...”(8 JULI 1976. - Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn).

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn.Art.207.De verplichtingen die uit deze bepalingen voortvloeien, zijn WEDERKERIG.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Begin december kwam er een factuur van het rusthuis, maar hier stond ook nog de afrekening van medicijnen op die reeds in september en oktober zijn genomen, dus in de periode VOOR mijn tussenkomst door het OCMW werd gevraagd.’

Er KAN gesteld worden dat de verschuldigde kostentussenkomst niet bepaald wordt door de leveringsdatum van de medicijnen maar wel door de factuurdatum ervan. Onderzoek zorgvuldig de tekst van de OCMW-beslissing.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”