Auto in bruikleen tijdens vakantie: nummerplaat?

GF87
Topic Starter

Auto in bruikleen tijdens vakantie: nummerplaat?

#1 , 01 aug 2013 09:37

Hallo

Binnenkort vertrek ik met de caravan naar Frankrijk. Gezien de verre rit + het feit dat onze auto niet meer van de jongste is, nemen we de wagen van mijn ouders als trekwagen (Renault Kangoo).

Zowel ik als mijn ouders zijn bij Ethias verzekerd voor zowel de 2 wagens als de caravan. Ethias heeft al schriftelijke toestemming gegeven dat dit geen probleem is, ik moet hun enkel nog op de hoogte brengen van de exacte vakantieperiode. Een andere voorwaarde is dat ik mijn nummerplaten op de wagen van mijn ouders plaats, en hun nummerplaat steeds bijhoud in de wagen tijdens de vakantie.

Nu beweert mijn grootvader dat als de Franse politie je tegenhoudt en naar het inschrijvingsbewijs van de Kangoo kijkt, ze de wagen zullen confisqueren aangezien die ingeschreven staat op mijn ouders hun naam en niet die van mij. Klopt dit? Is er iemand die me hier meer info kan verschaffen? We vertrekken over anderhalve week.

Groeten
GF87

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pgovaere

#2 , 01 aug 2013 09:40

Waarom moet je die nummerplaten wisselen ?

GF87
Topic Starter

#3 , 01 aug 2013 10:06

Waarom moet je die nummerplaten wisselen ?
Geen idee, dat vertelde Ethias mij :)

Reclame

pgovaere

#4 , 01 aug 2013 10:08

Ik zou dat toch nog maar eens goed navragen. M.i. kan u perfect gewoon de wagen van uw ouders gebruiken. Zonder de nummerplaten te wisselen.

GF87
Topic Starter

#5 , 01 aug 2013 10:14

Ik zou dat toch nog maar eens goed navragen. M.i. kan u perfect gewoon de wagen van uw ouders gebruiken. Zonder de nummerplaten te wisselen.
Dat dacht ik ook, maar dan moet de caravan wel de nummerplaat van mijn ouders dragen (omgekeerde situatie dus)

pgovaere

#6 , 01 aug 2013 10:22

Het gaat hier dus over een caravan met een MTM kleiner dan 750 kg ?

Deze moet inderdaad de nummerplaat van het trekkend voertuig dragen. Maar dat is toch gewoon een "reproductie" van de originele.

GF87
Topic Starter

#7 , 01 aug 2013 10:33

Klopt, MTM is 750kg.

GF87
Topic Starter

#8 , 01 aug 2013 12:35

Net nog eens gebeld en andere persoon aan de lijn gehad. Ik moet de nummerplaat van mijn ouders bewaren & die van de caravan wisselen. Blijkt dat de eerste persoon zicht vergist heeft.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 aug 2013 23:32

Zal u inderdaad heel veel problemen met de politie besparen.
Er is geen enkele wettelijke reden om een andere nummerplaat op het voertuig te bevestigen.

pgovaere

#10 , 02 aug 2013 08:52

Net nog eens gebeld en andere persoon aan de lijn gehad. Ik moet de nummerplaat van mijn ouders bewaren & die van de caravan wisselen. Blijkt dat de eerste persoon zicht vergist heeft.
Dat lijkt me ook de logische gang van zaken...

Sirkii

#11 , 02 aug 2013 11:43

Best een geschreven en door je ouders ondertekende toelating meenemen (in't Frans of als't moet Engels) om de wagen te mogen besturen.

Terug naar “Andere”