uitkering invaliditeit

michiel54
Topic Starter

uitkering invaliditeit

#1 , 31 jul 2013 10:14

Als iemand een maximum uitkering ontvangt ( invaliditeit) als alleenstaande met kind , maar in werkelijkheid samenwoont met iemand met een voltijdse baan . Wat kunnen de gevolgen hiervan zijn ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ZiekteVerzekering

#2 , 31 jul 2013 10:53

Michiel,

Op dit moment krijg je waarschijnlijk 65% van je brutoloon. Indien het doorgegeven wordt dat je samenwoont met een andere persoon met een inkomen (vervangings of beroepsinkomen) dan zal, afhankelijk van dit inkomen, je ziekteuitkering dalen naar 55% of 40%. Als je wat meer info zou geven, kan ik het voor jou duidelijker zeggen (brutoloon + effectieve gezinssamenstelling).

Indien je je zorgen maakt dat je controle krijgt op je effectieve gezinssamenstelling, kan ik je enigzins geruststellen in dat ik bij mijn weten nog nooit gehoord heb van een spontane controle hier op indien je arbeidsongeschikt bent. (bij de werkloosheid is dit wel anders). Langs de andere kant weet ik wel dat er controle gedaan wordt op basis van een tip, aanwijzing van een persoon. Wees dus voorzichtig aan wie je dit allemaal vertelt.

michiel54
Topic Starter

#3 , 31 jul 2013 11:05

In dit geval is het niet aan mij om voorzichtig te zijn. Maar ik weet ondertussen wel dat de dienst " Sociale fraude" zich met alle gevallen van fraude bezig houden . Ik ben eigenlijk wel meer geïnteresseerd in de gevolgen en/of de sancties . Zodat ik dit kan doorspelen aan de betrokkene .

Reclame

michiel54
Topic Starter

#4 , 31 jul 2013 11:11

Ja , nog wat meer info : betrokkene (ex) eist geld van mij via vrederechter , ter aanvulling van haar minimum inkomen uit invaliditeit. Echter leeft ze al jaren samen met een verdiener met voltijdse baan. Uit verklaring van mijn kind(20j) weet ik dit met zekerheid maar is niet hanteerbaar voor een rechter .
Komt er nog bij dat de moeder het kind nu dwingt om het ouderlijke huis te verlaten ?? Vermits kind nu over een eigen inkomen beschikt .

ZiekteVerzekering

#5 , 31 jul 2013 11:49

Een sanctie kan heel uiteenlopend zijn indien dit vastgesteld wordt (via verslag van een dienst sociale fraude). Meestal in het geval van een gezinstoestand, zal dit miniem zijn. Als in een vermindering van de uitkering vanaf de dag van vaststelling samenwoonst. Binnen de ziekteverzekering zijn er immers heel wat minder strikte regels dan bij de RVA (op het vlak van gezinssamenstelling).

Officieel woont uw ex enkel samen met haar dochter, op het moment dat zij een inkomen verwerft, zal dit inderdaad een effect hebben op haar ziekte-uitkering. Indien zij een officiële partner heeft, dan zou dit geen effect hebben, buiten dan het inkomen van die partner.

Ik begrijp de moeilijke situatie waar je je in bevindt, ik zou aanraden om dit door te geven aan de Sociale Fraude.

Terug naar “Andere”