Vereffening en verdeling

D.V.
Topic Starter

Vereffening en verdeling

#1 , 29 mei 2007 12:30

Mijn echtscheiding is uiteindelijk achter de rug. Ik heb deze bekomen in mijn voordeel. Ben ook al in bezit van een afschrift van de echtscheidingsakte ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand.
Nu nog de vereffening en verdeling. In het vonnis staat de volgende tekst : Beveelt dat er wordt overgegaan tot de verrichtingen van vereffening en verdeling van de onverdeeldheid die tussen de partijen bestaat en stelt notaris x aan. Ik ben in bezit van een huwelijkscontract : scheiding van goederen overeenkomstig art. 1466 tot 1469. Tijdens de duur van ons huwelijk heeft mijn ex-vrouw geen inkomen gehad. Alle onkosten werden door mij gedragen. Mijn ex-vrouw heeft de woning moeten verlaten na een uitspraak via korgeding. Zij heeft toen al haar persoonlijke spullen meegenomen. Dit was dan ook alles wat zij had.
Nu de vragen:
1) Door wie wordt de notaris geactiveerd ?
2) Is het nodig / verplicht om je te laten vergezellen door een advocaat ?
3) Heeft mijn ex-vrouw nog recht op iets ?
4) Kan deze procedure ook weer op de lange baan geschoven worden ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mei 2007 14:34

Valt er in feite nog wel iets te verdelen?

De notaris schiet pas in gang als hij door ??n van de partijen in werking wordt gesteld.

Als je alles hebt wat je moet hebben hebben en er niets te verdelen valt ben je niet verplicht de notaris in werking te stellen.

scorpioen

j.demoor

#3 , 30 mei 2007 14:20

Uit ?Ik ben in bezit van een huwelijkscontract : scheiding van goederen overeenkomstig art. 1466 tot 1469? volgt dat er geen ?gemeenschappelijk vermogen? te verdelen is.

Uitzonderlijk is het wel mogelijk dat er een ?onverdeeldheid?(zelfs een huis) zou ontstaan zijn tijdens het huwelijk,die dan te verdelen valt.Ik ga ervan uit dat er geen onverdeeldheid van ONROERENDE goederen bestaat.

INDIEN uw gewezen echtgenote een onverdeeldheid van ROERENDE goederen inroept dan dient ze het bestaan daarvan te bewijzen.U bent dan vrij over de verdeling daarvan zonder notaris overeen te komen.Bij ontbreken van zulke overeenkomst wendt de meest gerede partij zich tot de door de rechter aangestelde notaris.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

D.V.
Topic Starter

#4 , 01 jun 2007 22:18

Alvast bedankt !

Terug naar “Echtscheiding”