te koop zetten pand zonder toelating alle mede-eigenaars

wvy
Topic Starter

te koop zetten pand zonder toelating alle mede-eigenaars

#1 , 03 jul 2013 11:08

Vorig jaar is mijn moeder overleden en zijn de kinderen voor een deel blote eigenaar geworden van het eigendom van de ouders. De vader leeft nog een heeft dus vruchtgebruik over de woning.

Nu wil de vader verkopen. Wanneer we dit wettelijk bekijken dan moet iedere blote eigenaar (de kinderen) akkoord gaan met de verkoop.

Eén van de kinderen is niet akkoord met de verkoop en niettegenstaande heeft een Agence, zonder toestemming van één van de kinderen, het pand te koop gezet. Kan dit zomaar en welke stappen kan je hier tegen ondernemen.

Er is dus geen toelating van alle eigenaars dat de agence dit pand te koop zet.

bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 03 jul 2013 11:19

Agentschap aangetekend op de hoogte brengen dat X niet akkoord gaat met de verkoop van het pand, deze verzoeken aldus het pand van de markt te nemen aangezien er anders aan de ene kant een gerechtelijke procedure zal gestart worden om de verkoop te stuiten waarin het agentschap mee gedaagd wordt vanwege weigering tot opheffing verkoop nadat een van de eigenaars zijn weigering tot verkoop, gunning opdracht tot verkoop, kenbaar heeft gemaakt en aan de andere kant een klacht bij het BIV wegens schending van de ethische code vanwege dezelfde redenen.
In het schrijven geeft u het agentschap 10 werkdagen na kennisname om u te bevestigen dat zij de nodige stappen hebben ondernomen om het pand van de markt te halen.

U sluit uw AS af met: "Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd. Alsook wordt er ter voorbereiding van een tuchtprocedure, bij niet inwilliging van dit wettelijk verzoek, een kopie van dit schrijven aan de tuchtcommissie van het BIV verzonden."

Mariette

#3 , 03 jul 2013 11:25

Mijn notaris heeft me gemeld dat indien de volle eigenaar (van 50%) het pand wenst te verkopen, de naakte eigenaars (van de andere 50%) daar niks tegen kunnen inbrengen.

Zo'n zaken gaan dan naar de vrederechter en die geeft de volle eigenaar steeds het recht om te verkopen, althans volgens mijn notaris.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jul 2013 11:28

Maar dan moeten alle eigenaars door vrederechter zijn opgeroepen bij mijn weten.

Vandebos

#5 , 03 jul 2013 11:31

En zal er bovendien doorgaans beslist worden tot een publieke verkoop.

wanton

#6 , 03 jul 2013 12:24

De langstlevende ouder kan , in tegenstelling tot de kinderen als blote eigenaar, de verkoop van het huis en/of de afkoop van de blote eigendom bekomen. De kinderen dienen dan wel hun blote eigendom uitbetaald te krijgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wvy
Topic Starter

#7 , 03 jul 2013 12:30

Ok maar als er een publieke verkoop is dan kan / en mag de agence toch het pand niet te koop stellen?
De agence heeft trouwens niet van alle eigenaars een ondertekende opdracht om tot verkoop over te gaan. trouwens staat op hun website vermeld: "Beschikbaar vanaf: Bij akte" ...

Wat als er morgen een koper is die de vraagprijs wil betalen ... de agence kan toch niet in naam van de eigenaar(s) spreken want daar heeft hij niet de toestemming voor?

duma

#8 , 03 jul 2013 17:32

Als ik mij niet vergis, is het niet aan het agentschap om te onderzoeken hoeveel (naakte) eigenaars er zijn en is het dus ook niet aan hen om te onderzoeken of iedereen wel zijn toestemming heeft gegeven. Zij krijgen gewoon een opdracht en hebben een contract met de persoon (personen) die hen heeft (hebben) gecontacteerd

De personen die een verbintenis met het agentschap zijn aangegaan zijn in fout en zullen moeten opdraaien voor de problemen. Zij hebben wrs een contract getekend dat ze niet kunnen nakomen, aangezien zij niet kunnen verkopen zonder toestemming van alle eigenaars.

Bij gebrek aan overeenkomst kan in dit geval naar de vrederechter gestapt worden (door de 50% volle eigenaar) om uit de onverdeeldheid te treden, maar dan verloopt dat via een openbare verkoop en niét via een agentschap.

Mariette

#9 , 04 jul 2013 09:14

Bij gebrek aan overeenkomst kan in dit geval naar de vrederechter gestapt worden (door de 50% volle eigenaar) om uit de onverdeeldheid te treden, maar dan verloopt dat via een openbare verkoop en niét via een agentschap.
In dat geval hebben de naakte eigenaars in principe geen inspraak. Een openbare verkoop brengt stukken minder op. Dus kan die ene persoon die de verkoop niet wenst zich beter schikken in de beslissing van de vader en mee toestemmen om het huis te verkopen.

Hoe zit het met de afkoopwaarde van het vruchtgebruik? Misschien kan de vader daar soepel in zijn en het vruchtgebruik niet opeisen?

patjebrussel

#10 , 04 jul 2013 14:39

Een openbare verkoop brengt stukken minder op.
Maar dat is niet waar ! Iedereen zit zich blind te staren op vraagprijzen en houdt geen rekening met de torenhoge vergoedingen die makelaars aanrekenen.

Mariette

#11 , 05 jul 2013 08:37

Een openbare verkoop brengt stukken minder op.
Maar dat is niet waar ! Iedereen zit zich blind te staren op vraagprijzen en houdt geen rekening met de torenhoge vergoedingen die makelaars aanrekenen.
makelaars vragen ongeveer 3.5% op de verkoopprijs aan de verkoper.
bij een openbare verkoop zijn de kosten voor de koper, dus wordt er minder geboden want de kosten moeten er nog worden bijgerekend.

zie onderaan het artikel : http://www.notarim.be/nl/Algemene_info/ ... rkopingen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”