Basic Fit - jaarcontract

drostof
Topic Starter

Basic Fit - jaarcontract

#1 , 25 jun 2013 11:52

Op 2 augustus 2012 hebben ik en mijn partner een jaarcontract aangegaan bij X. Destijds heeft men ons toen 2 maanden gratis lidmaatschap gegeven.

In november 2012 heeft men mij 3 dagen voor de wijziging laten weten dat mannen niet meer welkom waren in de bestaande X en dat ik vanaf dan terecht kon in een BasicFit die 20 minuten rijden was. Aangezien wij omwille van een contractswijziging ons abonnement 1 maand voor de wijziging ingaat moeten opzeggen was dit onmogelijk. Maar wij hebben dit ook toen niet aangevochten omdat het wel wilden proberen om 20 minuten te rijden om te gaan fitnessen.

Nu meer dan een maand voor het einde van ons contract stuur ik een brief naar BasicFit om ons contract stop te zetten vanaf 2 augustus. Dwz dat mijn domicilie van 1 augustus nog betaald wordt.

Maar ik krijg de reactie terug dat wij verplicht zijn om lid te blijven tot en met de domiciliëring van 1 oktober. En hier volgt de geflipte logica. Volgens de algemene voorwaarden gaat een contract bij X pas in vanaf de 1e dag van de maand na tekenen van contract. Tot hiertoe wil ik nog meegaan en betalen t.e.m. augustus. Maar daarna beweren zij dat de twee gratis maanden die wij als "welkomstcadeau" gekregen hebben geen deel uitmaken van ons jaarcontract.

Dus in die logica zouden wij dus eigenlijk 14 maanden lid moeten zijn bij BasicFit (of 12 maanden betalen).

Hebben zij een gerechtelijke poot om op te staan of kunnen zij enkel dreigen?

[Namen bedrijf verwijderd:Vandebos]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 26 jun 2013 12:39

Heb nog bij dezelfde fitnessketen een abonnement gehad, maar voor de huidige formuleveranderingen. Toenertijd stond er in de AV dat je minimaal 2 maand op voorhand moest opzeggen, en hoe dan ook het jaar moest uitdoen.
Na 18 maand opzeggen bvb, betekent dus 20 maand betalen. Altijd minimaal 12 maand betalen.

Kan me niet inbeelden dat ze de AV hebben aangepast (behalve dan de discriminatie naar geslacht toe).

drostof
Topic Starter

#3 , 26 jun 2013 13:26

Ik zie nergens in hun algemene voorwaarden dat een abonnement 12 maanden betalend moet zijn.

Reclame

Xastheron

#4 , 28 jun 2013 11:39

Uit de AV:

"3.2 Het lid is bekend met het feit dat hij zijn lidmaatschap aangaat voor de afgesproken contractsduur die ingaat vanaf de ingangsdatum van de overeenkomst. De ingangsdatum van de overeenkomst is de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin de startdatum van het lidmaatschap valt."
Kijk op uw origineel contract na welke periode er afgesproken is.

"3.3 Indien de deelnemer geen gebruik maakt van het recht tot onbeperkt trainen en/of activiteiten, die deel uitmaken van Basic-Fit waarvoor hij/zij is ingeschreven, vindt geen restitutie van de contributie plaats."
Indien dus een periode van 1 jaar overeen gekomen is, wordt u niet terug betaald voor de maanden die u "niet gebruikt".

Bij opzegmogelijkheden:
"7.2 Indien het lid zijn overeenkomst niet één kalendermaand voor de einddatum middels een aangetekend schrijven opzegt, wordt het lidmaatschap na de contractduur automatisch verlengd, met een opzegtermijn van één kalendermaand. De opzegging dient één kalendermaand voor de einddatum in het bezit van Basic-Fit te zijn."

Alsook:
"7.4 Bij het voortijdig beëindigen van het lidmaatschap is Basic-Fit bevoegd € 15,- administratiekosten in rekening te brengen."

Dus:
Controleer begindatum en duur van het contract. Toets daarna aan bovenstaande modaliteiten.

Terug naar “Consumenten Koop”