Waterlek - extreme kosten - wie verantwoordelijk ??

SaDi
Topic Starter
Berichten: 1

Waterlek - extreme kosten - wie verantwoordelijk ??

#1 , 24 jun 2013 23:40

Zopas een afrekening van water gekregen .... 2500 €uro bijbetalen ... extreem verbruik.

Na lang zoeken de oorzaak gevonden :shock: :?
Er is een veiligheidsgroep aan de achterkant van de boiler versleten waardoor het water "vrolijk" wegloopt ....
Dit moet uiteraard al langere tijd aan de gang zijn om zo'n astronomisch bedrag te komen.
Daar deze opgesteld staat in een zogenaamde stookruimte, waar geen mens komt als er niets mis is, hebben we t dus niet opgemerkt.
Zelfs de man die de schouw kwam reinigen heeft het niet opgemerkt.

Nu komt de vraag ...wie is hier voor verantwoordelijk ???
Zijn alle kosten ten mijnen laste ? (huurder) Of moet ook de verhuurder hier tussenkomen ?

Met dank,
Tamara.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 25 jun 2013 00:14

Aangezien u als huurder verantwoordelijk bent voor het toezicht op de goede werking van de veiligheidsvoorzieningen is het uw verantwoordelijkheid.
De verhuurder kan immers dat toezicht niet zelf uitoefenen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22884
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 25 jun 2013 11:34

Dat zijn zaken die een regelmatig onderhoud behoeven (ontkalken), net zoals een drukregelaar (uitkuisen) als een CV ketel (kuisen en schouw vegen) en een waterverzachter.
Voor al deze zaken in de huurder de verantwoordelijke.
Je kan eventueel met de watergroep vragen voor een mindering van de factuur of een afbetalingsplan.

Reclame

HSLimburg
Berichten: 40
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#4 , 01 jul 2013 13:02

Belangrijke elementen:
Hoelang huurt u daar reeds?
Sinds wanneer doet het lek zich voor?
Is de boiler degelijk onderhouden door u en vorige huurders?
Heeft u dit probleem gemeld aan de verhuurder? Zo ja, Wanneer?

U zult deze kosten moeten betalen, maar in sommige gevallen kunt u vragen/eisen dat de verhuurder in deze kosten tussenkomt.
U dient dan wel aan te tonen dat het probleem gekend was door de verhuurder, of dat deze gedeeltelijk verantwoordelijk is hiervoor.

Vraag zeker een afbetalingsplan aan de watermaatschappij waar u bent aangesloten, want niet betaling verhoogt deze kosten aanzienlijk
Tiziano Romeo
Adviesgever Huurderssyndicaat

onze website is gemakkelijk te vinden via google.
Je vindt ons ook op facebook

mava105
Berichten: 22884
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 01 jul 2013 15:27

Daar deze opgesteld staat in een zogenaamde stookruimte, waar geen mens komt als er niets mis is, hebben we t dus niet opgemerkt.
Geen goed idee. Een technische installatie behoeft regelmatig nazicht en onderhoud. Wachten totdat er zich problemen voordoen om te reageren brengt u in no time naar waar je nu bent ttz een torenhoge factuur.

MarkiZN
Berichten: 106

#6 , 03 jul 2013 15:00

bekijk eerst es in je huurcontract wat is opgenomen ivm onderhoud boiler. Normaal onderhoud van een boiler ten laste van de huurder, beperkt zich tot ontkalken. Uit was ik lees , heeft het probleem weinig te maken met kalkafzetting maar eerder met slijtage of slechte installatie (bvb galvanische corrosie) en daar ben jij als huurder niet voor verantwoordelijk. Je hebt wel een meldingsplicht aan de verhuurder bij vaststellen van gebreken

Terug naar “Huren”