Hoeveel geld mag je cash op je rekening storten?

angell
Topic Starter
Berichten: 82

Hoeveel geld mag je cash op je rekening storten?

#1 , 17 jun 2013 21:56

Hoeveel geld mag je precies op je rekening storten zonder dat je hoeft te bewijzen van waar je het hebt, en of problemen krijgt?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 17 jun 2013 22:01

Je mag zoveel geld op je rekening storten als je wil, zolang als je maar de herkomst ervan kunt aantonen ingeval daar naar gevraagd wordt door bank of fiscus.
Aangezien banken mede-verantwoordelijk kunnen worden gesteld zullen ze in bepaalde gevallen wel om uitleg vragen of vragen dat u een verklaring aflegt over de herkomst. Verdachte stortingen geven ze ook door aan een meldpunt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

angell
Topic Starter
Berichten: 82

#3 , 17 jun 2013 22:05

Hoe kan ik de afkomst daarvan bewijzen?
Ik heb de meeste geld cadeau gekregen en of op geboorte feesten en een beetje geleend van familie maar hoe bewijs ik dat?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 17 jun 2013 22:13

ja dat is het probleem hoe ga ik het bewijzen?
ik heb de meeste geld cadeau gekregen en of op geboorte feesten. en een beetje geleend van familie maar hoe bewijs ik dat?
Als u het geld geleend heb van familie dan kunt u dat toch aantonen dmv een geschrift waaruit die leningen blijken?
Voor de rest hangt het af van de grootte van het bedrag. Als u bij de bank bv. 50000 EUR in kontanten afgeeft en als verklaring opgeeft dat het van verjaardagskadootjes komt dan zal dat inderdaad ongeloofwaardig klinken tenzij u tot een miljardairsfamilie behoort.
Het hangt er ook van af hoe het zich verhoudt tot uw inkomstenniveau.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38607

#5 , 17 jun 2013 22:23

Kort gezegd ELKE verdachte transactie.
Deze moeten gemeld worden aan de Cel voor Financiële Informatieverwerking (CFI). Het juridisch kader is de Wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme.

Het is zelfs niet zo dat als uw bankfiliaal geen reden heeft om iets door te geven dat op een hoger echelon geen alarmbellen gaan rinkelen ... en zeker als het bedrag via een contante storting gaat.

Deze transacties worden gemeld en via de CFI doorgegeven aan de verschillende parketten (ecofin).

Bij mijn weten

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”